آموزش خلاقیت : (متن) مشاوره,سنجش خلاقیت دانشجویان کارشناسی سه رشته علوم تربیتی،مشاوره وراهنمایی و روان‌شناسی- قسمت 2

اهمیت یا درک اصول و قواعد نسبتاً کلی.

ج ـ تقلی و پذیرفتن آنچه دیگران گفته‎اند یا قضاوت مستدل درباره افکار و عقاید و پذیرفتن آنها.

   2) تأمین احتیاجات اساسی روانی بچه‎ها:

در این مورد توجه به احتیاج شاگردان به ابراز افکار و عقاید حود کمال اهمیت را دارد. معلم باید فرصت کافی برای همه شاگردان ایجاد نماید تا بتوانند افکار و عقاید و هنر خود را آزادانه بیان نمایند و به دیگران عرضه کنند.

   3) اجرای روشهای گوناگون:

معلم باید در جریان تدریس و فعالیتهای آموزش و پرورشی روشهای متنوع را به کار برد. در اجرای روش حل مسئله، روش تهیه طرح یا پروژه، روش بحث آزاد، و روشهای گروهی و جمعی باید به تناسب موضوع و موقعیت درسی مورد استفاده واقع شود.

در اجرای این روشها هر یک از شاگردان مطابق ذوق و استعداد خود سهمی از کارها را به عهده می‎گیرد و فرصت کافی برای پرورش استعدادهای خویشتن بدست می‎آورد.

  4) فعالیتهای شاگردان:

در جریان یادگیری چنانچه قبلاً نیز گفته شد شاگرد باید فعال باشد و نقش عمده به عهده او واگذار شود. معلم در چنین وضعی مانند یک راهنما در معرفی منابع مختلف، طرح مسائل، تهیه نقشه و بررسی و آزمایش افکار و نظریات به شاگردان کمک می‎کند.

فعالیت شاگرد سبب پرورش استعدادهای او می‎شود و قدرت ابتکار و تفکر خلاق را در او رشد می‎دهد.

   5) توجه به اختلاف فردی شاگردان:

معمولاً معلمان مدارس تصور می‎کنند همه شاگردان در یک سطح از لحاظ علمی قرار دارند و باید مسائل مختلف را یکسان درک کنند و اطلاعات و نحوه کار آنها باید مشابه باشد. نتیجه این طرز تفکر محدود کردن رشد شاگردان و مجبور ساختن آنها به پیروی از اصول و قواعد معین است. بعضی از شاگردان میل دارند مستقلاً کار کنند به آسانی نظریات معلم یا مؤلف کتاب درسی را نمی‎پذیرند؛ گاهی در اظهار نظر تأمل می‎نمایند و توجه آنها مخصوصاً در دوره دبیرستان به امور مجرد جلب می‎شود؛ این دسته از محدودیتهایی که در جریان یادگیری به وسیله معلم بوجود می‎آید رنج می‎برند؛ از طرز امتحان آن هم با روشی که سبب ترس و اضطراب می‎شود ناراضی هستند و غالباً هدفهای ظاهراً غیرعملی و در عین حال با ارزش را برای خود انتخاب می‎کنند.

معلم نباید این گونه شاگردان را به تصور اینکه نامنظم هستند یا از دستورهای او پیروی نمی‎کنند یا به عنوان اینکه طرز کار آنها غیرعادی است مورد سرزنش قرار دهد یا فعالیت آنها را محدود سازد.

ممکن است نحوه رفتار آنها دلیل بر قدرت فکری و آمادگی آنها برای تحقیق و خلق افکار و اندیشه‎های تازه باشد؛ بنابراین معلم نه تنها باید مانع پیشرفت این دسته از شاگردان نشود بلکه وظیفه اوست که موجبات ترقی و پیشرفت ایشان را نیز فراهم نماید و اسباب و لوازم کار را برای آنها آماده سازد (آقائی فیشانی، 1377) .

نکته‎ای که بسیار اهمیت دارد و بدون توجه به آن امکان موفقیت در امر آموزش خلاقیت خیلی ضعیف است مسئله آزادی عمل نسبی در یادگیری است. چنانچه کتابهای درسی محدود و مطالب آنها برای همه یکسان باشد، برنامه و محتوای مطالب درسی قبلاً توسط عده‎ای از مسئولان تعیین شود و آموزش تدریس معلم و گوش دادن دانش آموز محدود گردد، آموزش خلاقیت ممکن نخواهد شد. معلم باید بتواند از کتابهای گوناگون در کلاس درس بهره بگیرد (هرچند که کتابهای اصلی از قبل تعیین شده باشد)، دانش‎آموزان را به گردشهای علمی و هنری ببرد، از دانش‎آموزان بخواهد که در خصوص موضوعهای مختلف تحقیق کنند و نتایج تحقیق خود را به کلاس گزارش دهند، جلسه بحث و گفتگوی آزاد برای دانش‎آموزان ترتیب دهد، دانش‎آموزان را به فعالیتهای اجتماعی، مثل شرکت در کارهای خیریه و عام‎المنفعه، فعالیتهای هنری، مانند اجرای نمایشنامه یا ترتیب دادن نمایشگاه نقاشی، فعالیتهای علمی، مانند تهیه نشریه‎ای که شامل خلاصه تحقیقات علمی دانش‎آموزان است و نظایر آنها تشویق و ترغیب کند و خلاصه ترتیبی دهد که آموزش از حالت خشک یک طرفه خارج شود. وسایل سمعی و بصری، مانند فیلم، اسلاید، ویدئو، و ضبط صوت نیز بسیار سودمند هستند و آموزش خلاقیت را تسریع می‎کنند (اسکوئیلر، جمهری، 1372، ص 128 و 129).

این تکه ای از (متن) رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

141985615752731

سایت ما حاوی تعداد زیادی (متن) رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه (متن) ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود (متن) ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود (متن) می توانید صدها (متن) رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود (متن) است 

کافیست عبارت

دانلود (متن)

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل (متن) های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست (متن) های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 (متن)

قسمت پنجم لیست (متن) های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 (متن)

  • 2