سایت مقالات فارسی – آسیب شناسی کاهش سن گرایش به بزهکاری بین زندانیان با ارائه راهکارهای …

در یک تقسیم‌بندی عوامل کنترل را می‌توان در موارد زیر دید:
۱) نظارت مربوط به قبل از تولد؛ روان‌شناسان عقیده دارند سیستم مراقبت طبی را باید آن‌چنان گسترش داد که از ایجاد و تولد طفل معلول و آنورمال جلوگیری شود. لذا باید مسایل زیر مورد کنترل قرار گیرد:
– امراض خانمان‌براندازی چون سل، سیفلیس، سوزاک، سرخک، ایدز و ناراحتی روانی ارثی باید از طرف دستگاه‌های بهداشتی کنترل شود.
– باید از مصرف قرص‌ها و داروهای آنتی‌بیوتیک که توسط زنان حامله مصرف می‌شود دقت و مراقبت کافی به عمل آید.
– مادران در هنگام بارداری از انجام کارهای سخت و نامتناسب خودداری کرده تا کودک از جهت جسمی و فکری سالم متولد شود.
– مادران در زمان بارداری از غذای کافی و مناسب استفاده کرده تا ناراحتی نداشته باشند.
– خانم‌های حامله از استعمال سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی خودداری نمایند.
۲) مقررات مربوط به بعد از تولّد طفل
الف) ایجاد محیطی آرام و سالم در خانواده؛ برای اینکه خانواده از محیطی آرام و سالم برخوردار باشد رعایت نکات زیر ضروری است:
۱- برقراری دوستی و تفاهم بین والدین؛
۲- هم‌بازی شدن با کودک و نوجوان؛
۳- احتراز رقابت در جلب محبت فرزندان؛
۴- عدم ایجاد ناسازگاری در محیط خانه؛
۵- عدم پرخاشگری نسبت به فرزندان؛
۶- پرورش حس اعتماد به نفس؛
۷- حفظ شخصیت فرزندان؛
۸- ابراز مهر و محبت به فرزندان؛
۹- تأمین محیط مسکن مناسب، خوراک، پوشاک، تفریحات سالم(شامبیاتی و ژوبین ۱۳۸۵، ۲۵۹).
۱۰- ایجاد فعالیت‌های مختلف برای اوقات فراغت نوجوانان از جمله ایجاد مکان‌هایی برای ورزش؛
۱۱- جلوگیری از سرگرمی‌هایی که آتش هوس و شهوت را در نوجوانان دامن می‌زند؛
۱۲- تأمین نیازهای مادی و معنوی طفل؛
۱۳- توجه والدین به فعالیت‌های کودکان، تشویق آنان به کارهای مفید و منع آن‌ها از کارهای خلاف( صلاحی۱۳۸۹، ۲۱۳).
ب) تأمین آموزش و پرورش مناسب؛
نقش مدرسه و معلمین در پیش‌گیری از بزهکاری:
۱- افزایش برنامه‌های علمی، تفریحی، ورزشی، آموزشی، فضای سبز، کتابخانه و …
۲- ایجاد رابطه‌ای دوستانه و محیطی جذّاب برای جلب اعتماد دانش‌آموزان؛
۳- استفاده از وسائل کمک آموزشی و‌ عملی کردن دروس از جمله بازدید از مراکز صنعتی، تجاری و برنامه‌های فوق‌برنامه؛
۴- توجّه به مسائل روحی، عاطفی، شخصیت و محیط خانوادگی نوجوان و شخصیت دادن به او؛
۵- توجّه به استعدادها و خلّاقیت‌های دانش‌آموزان؛
۶- برنامه‌ریزی آموزشی دقیق و مدیریت صحیح؛
۷-  ایجاد انگیزه تحصیلی در نوجوان و امیدوار ساختن او به آینده؛
۸- وجود رابطه‌ای نزدیک و مستمر بین اولیاء خانه و مدرسه؛
۹- شناسائی افراد نابهنجار و بزهکار و بررسی علل بزهکاری آنان توأم با هدایت و کنترل مستمر؛
۱۰- به کارگیری به موقع اصل تشویق و تنبیه؛
۱۱- رواج و گسترش اخلاق اسلامی در بین اطفال و نوجوانان؛
۱۲-استفاده از مربیان، مدیران و معلّمان کارورزیده، مجرّب و کاردان؛
۱۳- مشارکت دادن دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه و ایجاد حسّ مسئولیت در بین آنان؛
۱۴-منضبط ساختن دانش‌آموزان؛
۱۵- استفاده از مددکاران اجتماعی و مشاوران و راهنمایان دلسوز. (صلاحی ۱۳۸۹، ۲۱۸).
۲-۲۷ ) پیش‌گیری جامعه‌مدار

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.