سایت مقالات فارسی – تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه- قسمت ۱۴
اعتماد به نفس: به معنای اطمینان از ارزشها و ظرفیتهای خود است. افرادی که دارای این خصیصه هستند:
◄با قدرت و احساس هویت، به معرفی خود میپردازند؛
◄ بهرغم وجود فشارها و شرایط عدم اطمینان، به اراده عمل نموده و توانایی این را دارند که تصمیمات درست و منطقی اتخاذ نمایند.
◄توانایی این را دارند که ایدههای جدید ارائه دهند ودر صحت آنچه که تشخیص میدهند، اصرار ورزند.
ب) خودمدیریتی[۵۶]: خودمدیریتی نیز دربردارندهی خودکنترلی، قابلیت اعتماد، وظیفه شناسی، انطباق پذیری، بهینهسازی، و خلاقیت و ابتکار هستند:
خودکنترلی: به طورکلی به معنای اداره عواطف و امیال مخرب است. افراد صاحب این خصیصه:
◄ در شرایط بحرانی تمرکز خود را به خوبی حفظ میکنند؛
◄ حتی در لحظات سخت و آزاردهنده خویشتندار، آرام، مثبت و خونسرد هستند؛
◄ احساسات نسنجیده خود را به طور موثر کنترل میکنند؛
◄ با شکستها و موفقیتها با متانت روبرو میشوند؛
قابلیت اعتماد: به معنی حفظ معیارهای درستی و صداقت است. افراد صاحب این خصیصه:
◄ معتبر و باور کردنی هستند؛
◄ مسئولیت اعمالشان را به عهده دارند، اشتباهات شخصی خود را پذیرفته، با اعمال غیر اخلاقی برخورد میکنند؛
وظیفه شناسی: به معنی قبول مسئولیت در مقابل عملکرد شخصی است. کسانی که دارای این ویژگی هستند:
◄ کوشش میکنند به تعهدات و وعدههای خود پایبند باشند؛
◄ در کارهایشان دقیق و برنامهریزی شده عمل میکنند؛
◄ برای تحقق اهداف خود همیشه پاسخگو هستند؛
انطباقپذیری: یعنی انعطاف در رویارویی با چالشها و تغییرات. چنین افرادی:
◄ به آرامی با موقعیتها برخورد نموده و توانایی اعمال تغیرات سریع، جابجایی اولویتها و مدیریت مستمر تقاضاهای مختلف را دارا هستند؛
◄ نگرش آنها نسبت به رویدادها انعطافپذیر است.
بهینه سازی: یک تلاش خوشبینانه برای استمرار در پیشبرد عملکرد و تلاش در جهت بهبود یا دستیابی به استانداردهای عالی است. افراد دارای این ویژگی:
◄ نتیجهگرا هستند؛
◄ ریسکپذیرند و با میل و رغبت با انواع چالشها روبرو میشوند؛
◄ برای کاهش عدم اطمینان و یافتن راهحلها یا شیوههای بهتر انجام کار به دنبال اطلاعات لازم هستند.
ابتکار و خلاقیت: دلالت بر ایدهها، رویکردها و اطلاعات جدید دارد. اینگونه افراد:
◄ جنبه فکری بسیار گستردهای دارند که آنها را در ایجاد راهحلهای ابتکاری و بدیع در جهت حل مسائل کمک مینماید؛
◄ دارای دیدگاههای جدید بوده و قدرت ریسک کردن دارند؛
◄به دنبال ایدههای جدید از منابع متنوع و گسترده هستند.
ج) آگاهی اجتماعی[۵۷]: دربرگیرندهی همدلی، خدمت گرا و آگاهی سازمانی است.
همدلی: به معنی داشتن یک آگاهی موشکافانه و دقیق از احساسات، دل مشغولیها و نیازهای دیگران است. چنین افرادی:
◄ دقیقاً به علائم عاطفی که از دیگران نشان داده میشود، توجه میکنند؛
◄ با توجه به ادراکات و نیازهای دیگران به حل مسائل و مشکلات آنها میپردازند؛
◄ در رابطه با ادراکات و نگرشهای دیگران حساسیت به خرج میدهند؛
خدمتگرا: به معنی توانایی شناسایی نیازهای مشتریان و ارباب رجوعان و منطبق ساختن آن نیازها با تولیدات و خدمات خود بوده و رابطهای عاطفی بین خریدار و فروشنده وجود دارد. این افراد:
◄ نیازهای مشتریان را شناسایی میکنند و محصولات خود را با آن نیازها منطبق میسازند؛
◄ راههای افزایش رضایت مشتریان را مورد بررسی قرار میدهند؛
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |