پژوهش – رتبه بندی عوامل موثر آمیخته بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات نانو- …

۲-۲-۶) فناوری نانو
تاریخچه :
در سال ۱۹۵۹ ریچارد فاینمن[۷۲] مقاله‌ای را درباره قابلیت‌های فناوری نانو در آینده منتشر ساخت. باوجود موقعیت‌هایی که توسط بسیاری تا آن زمان کسب‌شده بود، فاینمن را به عنوان پایه گذار این علم می‌شناسند. فاینمن که بعدها جایزه نوبل را در فیزیک دریافت کرد درآن سال در یک مهمانی شام که توسط انجمن فیزیک آمریکا برگزار شده بود، سخنرانی کرد و ایده فناوری نانو را برای عموم مردم آشکار ساخت. عنوان سخنرانی وی “فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد” بود. سخنرانی او شامل این مطلب بود که می‌توان تمام دایره‌المعارف بریتانیکا را بر روی یک سنجاق نگارش کرد. یعنی ابعاد آن به اندازه ۲۵۰۰۰/۱ ابعاد واقعیش کوچک می شود. او همچنین از دوتایی‌کردن اتم‌ها برای کاهش ابعاد کامپیوترها سخن گفت (در آن زمان ابعاد کامپیوترها بسیار بزرگتر از ابعاد کنونی بودند اما او احتمال می‌داد که ابعاد آنها را بتوان حتی از ابعاد کامپیوترهای کنونی نیز کوچکتر کرد.) او همچنین در آن سخنرانی توسعه بیشتر فناوری نانو را پیش‌بینی نمود.(کارافرینان امیر کبیر ، ۱۳۸۸)
۲-۲-۷) نانو ، کاربردها و چالشها
چالشی مفهومی که فناوری نانو یک محصول یا حتی مجموعه ای از محصولات نیست، بلکه یک فناوری در تعامل است با یک فهرست فزاینده که متجاوز از یک هزار محصول شامل مواد ، سازه ها فرایندها، و ادوات است. همان طور که ابداعات فناورانه برای افزایش رشد بازار فناوری نانو ادامه مییابد، چارچوبهایی برای ایجاد حساسیت لازم است تا به سازندگان کمک کند که خود را با بازارهای نوظهور هماهنگ کنند که یکی از بهترین فعالیتها، آمیخته بازاریابی است که چندین دهه برای شناسایی عواملی به کار رفته است تا سازندگان را وادارد که بر راهکارهای بازاریابی اثرگذار شوند.( تومسزیک[۷۳] ، ۲۰۱۱)
به طور مثال نانو فناوری دارای پتانسیل بالقوهای برای تغییر شکل صنعت مواد غذایی می باشد. مواد در مقیاس نانومتر و توسعهی تکنولوژی برای دستکاری یا مونتاژ چنین موادی می تواند فرصتهای علمی و فن آوری و تجاری را برای صنعت بهبود ببخشد. استفاده از فناوری نانو در صنعت غذا ممکن است اجازهی اصلاح ویژگی های بزرگ مقیاس بسیاری از غذا را نظیر بافت، طعم ،ویژگی های کیفیتی قدرت رنگ آمیزی و فرایند پذیری و ثبات در طول عمر بسته که منجر به تولید محصولات بسیاری شده است، را بدهد (سیلوا و سرکویرا[۷۴]، ۲۰۱۱) و یا در پژوهشی سیگریست[۷۵] و همکارن(۲۰۰۹) بیان کردهاند که اگر مواد غذایی نانویی همراه با ارائهی مزایای اضافی باشند، افراد متمایل به خرید آن می باشند. در نتیجه سازمانها و شرکتها با ایجاد تنوع و سبکی جدید در محصول، بسته بندی و دیگر ویژگی ها، افراد را ترغیب به خرید نمایند. بدین ترتیب نانو فناوری و آمیخته بازاریابی به کمک هم می توانند بر راهکارهای بازاریابی اثرگذار شوند.
در سال های اخیر صنعت، دانشگاه، دولتها، شاهد افزایش فعالیتهای تحقیقاتی وهزینه ها در حوزهی نانو تکنولوژی بوده اند. به عنوان مثال دولت ایالات متحده در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ ،هزینه برای فناوری نانو را از ۴۶۴ میلیون دلار به ۱۵۵۴ میلیون دلار افزایش داد. انگیزه برای کاوش در فناوری نانو مربوط به خواص جدید فیزیکی شیمیایی و بیولوژیکی است که ماده در مقیاس نانو نمایش میدهد، که می تواند به طور قابل توجهی از آنچه که در مقیاس حجیم و بزرگ دارد، متمایز باشد. از فناوری نانو همچنین انتظار می رود راه حل های بسیاری از مشکلات اجتماعی و زیست محیطی را ارائه دهد. حامیان نانوتکنولوژی ابراز امیدواری کرده اند که حوزه نانو جامعه را در بسیاری از روش ها و تاثیرات انتقال خواهد داد نظیر: فن آوری اطلاعات و با افزایش سرعت و کاهش مصرف برق از دستگاه های الکترونیکی، پزشکی و سلامت، تشخیص زود هنگام بیماریها و حمله به سلولهای خاص (به عنوان مثال تومور) ، ساخت مواد سبکتر، قوی تر، و برنامهریزی مواد، کیفیت محیط زیست از طریق ایجاد فن آوری پردازش سبز، وکاهش میزان مصرف انرژی با افزایش ظرفیت ذخیره سازی باتری ها (ریورا و همکاران[۷۶] ، ۲۰۱۲)
هر روز میشنویم که پژوهشگران از ذرات نانو برای صنایع مختلف بهره میبرند. از آزمایشگاههایی با خبر میشویم که در بهره برداری از فناوری نانو توانمند میشوند و مجلات علمی نیز حاکی ازآن است که فناوری نانو رشد فزایندهای دارد.(تومسزیک ، ۲۰۱۱) بیش از ۵۰۰۰۰ مقاله در مورد نانوفناوری در سراسر جهان در سالهای اخیر چاپ شده اند وبا بیش از ۲۵۰۰ اختراع ثبت شده در دفاتر ثبت اختراع بزرگ مانند ثبت اختراع اروپا روبه رو بوده ایم. (هوانگ و همکاران[۷۷] ،۲۰۱۰)
بیش از ۱۰۰۰محصول فعال در بازارهای مصرف موجود است ( تورن-هالست و استراندباکن ، ۲۰۰۹) محصولاتی که بازار فناوری نانو را تشکیل میدهد طیف وسیعی از صنایع و کاربردها را در بر میگیرد .
این صنایع شامل دستگاههای بصری از قبیل میکروسکوپهای تونل دار اسکن کننده میباشد که به کمک آنها پژوهشگران علم طب میتوانند مشاهده کنند، دریابند و فرایندهای زیست محیطی را تجزیه تحلیل نمایند تا به تشخیص و داروهای شفا بخش جدید دست یابند. صنایع مذکور شامل مواد گونههایی هستند که فقط در حدود دو دهه است که با آنها آشنا شده ایم از قبیل نانوتیوبهای کربنی، سیمهای نانو و انواع دیگری همچون پوستههای که در شیمی درمانی به کار میرود. قابلیت عمده فناوری نانو ع

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

بارت است از توانایی ساخت و ساز مجموعهای از اتمها و مولکولها که آثار کوانتومی را در مقیاسی نشان میدهد که عناصری نظیر طلا را به طور شگفت انگیزی می توان در مقیاس نانو دوباره فعال نمود. نیمه رساناها بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای آشنای فناوری نانو است. دهها سال است که مدارهای نانو مقیاس در رایانهها و تلفنهای همراه ظاهر شده اند . اینتل مدارها را به کوچکی ۲۲ نانومتر رسانیده است که در این صورت ۹/۲ میلیارد مدار را می توان در جایی به وسعت یک ناخن انگشت جای داد.( تومسزیک، ۲۰۱۱)
به میزانی که این نوآوریها می توانند مهیج باشند، طیفی از چالشهای بازاریابی نیز ایجاد میکنند زیرا که بسیاری از اثرات زیست محیطی و انسانی فناوری نانو کشف نشده است، لذا حفظ موازین اخلاقی در آن بسیار ضروری است. حرکت از پژوهش در یک آزمایشگاه تا تولید فرآوردههایی که سبب رفع نیاز بشر شود می تواند سالها یا دههها طول بکشد. در ماورای چالشهای تحقیقاتی، فناوری نانو با طیفی از چالشهای ذهنی روبه رو است که بسیاری از آنها حل ناپذیرند. برای مثال تا همین اواخر هیچ معیاری برای مواد نانو وجود نداشت که مورد پذیرش همگان باشد. مطالعاتی که ذرات نانو را به بیماری یا آلودگی محیطی ربط می دهند هنوز در حال اعتبار گذاری هستند که از آن مسئله بازاریابی دیگری بروز میکند : آیا تولید کنندگان موظفند که بر روی برچسب خود اصطلاح” با نانو” یا ” بدون نانو” را درج نمایند یا از هر دو رده بندی نانو بگذرند. ( تومسزیک، ۲۰۱۱)
. مشکلات عمده فناوری نانو امروزه در حوزههای ایمنی، سلامت انسان، محیط زیست و مسائل اخلاقی بررسی میشود که اگر به طور استاندارد شدهای از این فناوری بهره برده نشود، میتواند صدمات جبران ناپذیری وارد آورد. به طور مثال تحقیقات اولیه سم شناسی نشان داده است که سمیت نانو ذرات به طور بارزی با خصوصیات نو ظهور فیزیکی شیمیایی این مواد مرتبط باشد. این خصوصیات که در مقیاس نانو مطرح است، موجب بروز رفتارهایی جدید شده و سبب می شود که نه تنها شیمی و فیزیک ذرات تغییر کند بلکه باعث میگردد این ذرات در سامانه های بیولوژیکی نیز به طور متفاوتی عمل نماید. (زارع احمدآبادی و طاهری دمنه، ۱۳۸۸)
در این راستا، گروه اروپایی فعال در زمینه اخلاق تشکیل شده که به بررسی چالشهایی نظیر: فناوری‌های نظارت و کنترل، تغییر توانمندی‌های بشر، سلامت عمومی، سلامت حیوانات و مسائل رفاهی مربوط به نیازهای تحقیقاتی، کشاورزی، صنایع غذایی، فناوری‌های کشاورزی و غذایی، حقوق مالکیت معنوی و … در حوزه علم و فناوری‌نانو می پردازد و همچنین یک ائتلاف حمایت از مصرف کننده که توسط مرکز بین المللی برای ارزیابی فناوری رهبری می شود، یک دادخواست حقوقی با سازمان محیط زیست برای منع کردن محصولاتی که از ذرات نانو نقره به عنوان میکروب کش استفاده میکنند، در اولویت قرار داده است. (آچلر و کاتلر[۷۸] ،۲۰۱۱)
با وجود مضرات نام برده شده وگروه های حمایت کننده، عموم مردم ایالات متحده که دانش کمی در مورد فناوری نانو دارند، اکثریتشان مزایای آن را از مضرات اش بیشتر میدانند.مزایایی نظیر بهداشت و سلامت، شیشه های نانو ، رنگهای عایقی و آنتی باکتریال دستگاههای تصفیه کنندهی هوا، کامپوزیتهای نما و آینههای ضد لک و…….که همگی با استفاده از فناوری نانو باعث مواردی از قبیل: کاهش مصرف انرژی و حذف امواج مضر خورشید از بین بردن باکتری های موجود جلوگیری از رشد جلبک ها و قارچ ها کاهش تعداد دفعات تمیزکاری و شستشو و….می گردند. (سیگریست و همکاران ،۲۰۰۹ ) که این مزایا موجبات رقابت پیچیده ای را فراهم میآورد، بسیاری از کشورها، برای تکامل و استنتاج استراتژی های بهتر برای نانوفناوری -فناوری که منادی جهان جدیدی است- درگیر رقابت میباشند(ممایا[۷۹] ، ۲۰۱۱) لذا با در نظر گرفتن همهی عوامل باید به بهترین نحو از این انقلاب صنعتی جدید بهره برد.
۲-۳)پیشنهی داخلی
گلابی و همکاران در سال ۱۳۸۹ در پژوهشی تحت عنوان مفهوم پردازی آمیخته بازاریابی در بنگاههای صنایع غذایی کوچک و متوسط ایرانی با هدف کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی موثر بین دو حوزه بازاریابی و الزامات بنگاه های کوچک و متوسط به تبیین چگونگی و چیستی آمیخته بازاریابی و تشریح اجزای سازنده در بنگاه های کوچک و متوسط ، پرداختند. نتایج بررسی نشان داد که مولفه های آمیخته بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط شامل ۵ عنصر اصلی (فرد(مدیر/ مالک)، محصول، قیمت، مکان، ترفیع)، که عنصر اول در روند اجرای مطالعه به عنوان یک عنصر جدید استخراج و به موارد متداول اضافه شده است.
شاه حسینی و همکاران در سال ۱۳۹۰ در پژوهشی تحت عنوان ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان به بررسی آمیخته بازاریابی که نقطه شروع حرکت سازمان هاست و شکل گیری ادراک مشتریان که ناشی از آن می باشد، پرداختند این مطالعه در سطح استان قزوین (۱۰ شعبه) بانک انصار نشان بود.نتایج حاکی ازآن بود پس از آگاهی مشتریان از محصول، ادراکی متناسب با پیام های سازمان در ذهنشان شکل می گیرد که به رفتارهای بعدی آن ها و وفاداری و خرید و یا عدم خرید منجر می شود.
دعایی در سال ۱۳۹۰ در پژوهشی تحت عنوان تحلیل تاثیر ادراک مشتریان از آمیخته بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری که جامعه آماری شامل مشتریان محصولات مواد غذایی رضوی در شهر مشهد است، پرداختند. یافته ها نشان دهندهی آن است که ادراک مشتریان از آمیخته بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر
ارزش نام و نشان تجاری دارد، همچنین تاثیر غیرمستقیم آن از طریق ویژگی های خرید نیز تایید شده است.
صحت و همکاران در سال ۱۳۹۱ در پژوهشی تحت عنوان تاثیر آمیخته‎های بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمه‎ی کارآفرین که در سطح شهر تهران انجام شده است، نشان دادند که ارزش نام و نشان تجاری یک شاخص کلیدی تعیین وضعیت سلامت نام و نشان تجاری شناخته شده است و بازبینی مداوم آن امری مهم در مدیریت موثر نام و نشان تجاری است و یکی از جنبه‎های بررسی نام و نشان تجاری، بررسی آن از دیدگاه مشتریان است. آنها در این تحقیق که یک تحقیق توصیفی ـ پیمایشی است و هدف آن تعیین اثر عناصر آمیخته بازاریابی (قیمت، تصویر شرکت، شدت توزیع، میزان تبلیغات و ترفیع فروش) از نگاه مشتریان بر ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمه کارآفرین است به اولویت بندی اهمیت هریک از این عناصر با توجه به میزان اثر گذاری آنان پرداختند و نشان دادند که توزیع، ترفیع شرکت و قیمت به ترتیب ذکر شده بیشترین میزان اثر گذاری را نسبت به سایر عناصر در ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمه کارآفرین دارد.
برقی و همکاران در سال ۱۳۹۱ در پژوهشی تحت عنوان ارزیابی و رتبه بندی مولفههای موثر در بازاریابی توریسم روستایی با آمیخته بازاریابی (p7) به ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب توریسم روستایی در شهرستان های آمل و بابل، بابلسر و ساری با آمیخته بازاریابی پرداختند. آمیخته بازاریابی مورد بررسی در این تحقیق شامل هفت مولفه (p7) مکان، برنامه ریزی و مدیریت، شواهد و امکانات فیزیکی، تبلیغات، مردم و کارکنان، قیمت و محصول می باشد. که نتایج حاکی از اهمیت بالای مولفه های تبلیغات، مردم و محصول از نظر آزمودنی ها در تاثیرگذاری بر توسعه توریسم روستایی در شهرستانهای آمل، بابل، بابلسر و ساری می باشد.
۲-۴) پیشنهی خارجی
همانطورکه در فصل اول ذکر شد تاکنون پژوهشی در مورد آمیخته بازاریابی و رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات نانویی نبوده است در نتیجه به پیشینهی تحقیقات خارجی که تا حدی به این پژوهش مرتبط میباشند، اشاره میشود.
فلکس و ویسکی[۸۰] در سال ۲۰۰۰ در پژوهشی با عنوان ” گرایشهای فعلی در سرویس مواد غذایی و چگونه آنها بر آمیخته بازاریابی رستورانهای آمریکایی تاثیر میگذارند.آنها در تحقیق خود که بدنبال ارائه آمیخته بازاریابی مناسب در رستورانهای آمریکا بودند به این نتیجه دست یافتند که تقاضای فزایندهای از سوی مشتریان برای تنوع بخشی به وعده های غذایی وجود دارد و این عامل را به عنوان یکی از اجزای مهم آمیخته بازاریابی در رستورانهای آمریکا ذکر کردند به نظر آنان برآورده ساختن حس تنوع طلبی مشتریان جهت موفقیت در بازار از ضروریات می باشد.
در تحقیق انجام شده توسط اسپیس و سیلایو[۸۱] در سال ۲۰۰۴ با عنوان”بسته بندی و قصد خرید : بررسی تأثیر سطح درگیری و فشار زمانی”،که در تایلند انجام شده است، بسته بندی محصول را یکی از عوامل مهم در فروش محصولات با درگیری زیاد معرفی میکنند در تحقیق انجام شده توسط آنان بسته بندی محصولات غذایی و داروهای پوستی )محصولات با درگیری زیاد( در ارائه اطلاعات به مشتریان و قصد خرید آنان مؤثر بوده است .
کلو و همکاران[۸۲] در سال ۲۰۰۶ در تحقیقی با عنوان”ارتباط بین عناصر بصری تبلیغ با انتظارات از کیفیت خدمات و اعتبار منبع”،که در امریکا انجام شده است، تاثیر تبلیغات مناسب برای محصول را بر قصد خرید مشتریان تأیید نمودند . نتایج تحقیق نشان داد عناصر بصری مناسب در یک تبلیغ در ارزیابی کیفیت محصول توسط مشتریان تأثیر بسزایی دارد.
۲-۵) خلاصهی فصل
در این فصل ابتدا مبانی نظری تحقیق پیرامون آمیخته بازاریابی p4 و دیگر مدل های آمیخته بازاریابی بیان شده است و در ادامه به تشریح و توصیف فناوری نانو و کاربردها و چالشهای آن پرداخته شده است.سپس مروری بر مطالعات داخلی و خارجی انجام شده ی مرتبط با موضوع تحقیق شده است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱) مقدمه
در این فصل به تشریح روش اجرای تحقیق پرداخته می‌شود.تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیت های منطقی، منظم، منسجم و هدفمند که در پی دستیابی به یکی از خواسته ها (تحقیق بنیادی، تحقیق پیمایشی و تحقیق کاربردی) بصورت فردی یا گروهی صورت می گیرد. در طی فرآیند تحقیق با بکارگیری ابزارهای جمعآوری ،داده ها بطور عینی و معتبر، مشاهد، بررسی و استخراج می شوند و سپس با استفاده از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی بطور کمی و غیرکمی سعی می شود که فرضیهها آزمون شده و در نهایت فرضیه ها رد یا پذیرفته می شوند و نتیجه گیری نهایی صورت می پذیرد .(خاکی، ۱۳۹۰)
مهمترین بخش هر تحقیق را کار علمی و چگونگی جمع آوری اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده تشکیل می دهد و از آنجا که آمار ابزار مناسبی برای تبدیل داده ها به اطلاعات است . استفاده از آن در دانش مدیریت به نحو وسیعی رایج گردیده است و بکارگیری برنامه های آماری و کامپیوتری به مدیران امکان می دهد تا در کوتاهترین زمان ممکن اطلاعات لازم را بدست آورده و تصمیم گیری نمایند (آذر و مومنی، ۱۳۸۴).
در این فصل از تحقیق روشهای مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری و تعیین روشهای نمونهگیری و حجم نمونه همچنین روشها و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات و روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده می پردازیم. در این تحقیق، علاوه بر جستجو و بررسی در منابع اینترنتی و کتابخ
انهای و جستجو درکتب، نشریات و مجلات، جهت گردآوری اطلاعات با توجه به هدف پژوهش بهترین راه برای جمع آوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه (که بر اساس مدل مورد استفاده در این پژوهش طراحی شده)تشخیص داده شد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه توسط نرم افزار spss تجزیه تحلیل شده است.
۳-۲) چگونگی تدوین فرضیه ها
فرضیه در واقع، بیان حدس و فرضی در مورد روابط احتمالی بین دو یا چند متغیر است، که به صورت گزاره هایی قابل آزمون ارائه می شود. پس در درجه اول، فرضیه بیانی است مبنی بر احتمال نه یقین، در درجه دوم فرضیه ها، معمولا به شکل جملات تفسیری یا اخباری بیان می شوند و طبعاٌ به طور اعم یا اخص متغیری را به متغیر دیگر مرتبط می سازد، فرضیه را می توان در حکم پاسخ محقق به سئوال مربوط به مسائل علمی تلقی کرد. (خاکی، ۱۳۹۰)
در این تحقیق ابتدا عقیدهی پژوهشگر بر مبنای تئوریهای موجود، بصورت فرضیاتی طرح شده است و در مراحل بعدی این فرضیات را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داده شده ، تا درستی یا نادرستی آنها معلوم گردد.

این را هم حتما بخوانید :   مقاله - بررسی و ارزیابی کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار بر اساس استانداردهای کتابخانه های ...