آموزش اصول نگارش مقدمه

دانلود پایان نامه

اصول نگارش مقدمه

یکی از قسمت­های بسیار مهم در مقالات علمی مقدمه می­باشد که نحوه نگارش آن تاثیرات بسیار زیادی در جهت دادن به ذهن داور بررسی کننده مقاله و در نهایت تایید یا رد شدن نهایی آن خواهد داشت. مقدمه در اصل بیان عللی است که نویسنده را ترغیب به انجام پژوهش و نوشتن مقاله کرده است. در مقدمه که اولین بخش اصلی مقاله می­باشد باید در راستای همسو کردن افکار خواننده با مطالب ارائه شده در مقاله تلاش نموده و مقدمات ذهنی لازم را برای ورود به بیان فعالیت­های تخصصی نویسندگان در خواننده ایجاد نمود. به عنوان مثال پژوهشگری اثرات مخرب زباله­های پلاستیکی بر محیط زیست را مطالعه و امکان­پذیری جایگزینی این ظروف با ظروف کاغذی را بررسی نموده است. در این میان لازم است که در ابتدای مقدمه پیرامون دلایل ایجاد انگیزه در نویسنده برای بررسی این موضوع و به بیان مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، پرداخت. در مثال مورد نظر در مورد موضوع “جایگزین نمودن ظروف پلاستیکی با ظروف کاغذی” می­توان مقدمه را به صورت زیر آغاز نمود:

امروزه زباله­های پلاستیکی تبدیل به جزئی جدا­نشدنی از زندگی شهری که اثرات تخریبی بسیاری بر روی محیط زیست دارند، گردیده­اند. [1] بطور کلی با توجه به عدم تجزیه­پذیری سریع زباله­های پلاستیکی، ماندگاری بالای آنها چهره طبیعت را تغییر و  مشکلات زیست محیطی بسیاری را ایجاد نموده است. [2]

در مقدمه و به طور کلی در تمامی قسمت­های مقالات علمی (به غیر از چکیده و نتیجه­گیری) ذکر تمامی مطالب باید همراه با درج منبعی که مطلب فوق از آن استخراج شده است، بالافاصله پس از بیان مطلب همراه باشد. نحوه بیان مراجع در متن مقاله بسته به فرمت نگارش مجلات متفاوت بوده و نگارش مقالات دقیقا منطبق با اصول فوق الزامی می­باشد. با دقت در مقدمه آورده شده در فوق از قرارگیری [1] بعد از مطلب اولیه می­توان فهمید که این مطلب از منبع شماره 1 که در انتهای مقاله آورده شده، استخراج گردیده است. نحوه ارائه مراجع مطابق با مثال فوق یکی از روش­های مرسوم برای ارائه آنها در داخل متن می­باشد، با این حال روش­های دیگری نیز برای ارجاع دادن به مراجع در داخل متن وجود دارد که از جمله آنها می­توان به ذکر نام نویسندگان و تاریخ انتشار منبع مورد استفاده اشاره کرد. به منظور درج صحیح منابع استفاده گردیده در متن مقاله، مطالعه راهنمای نویسندگان مجلات الزامی می­باشد.

چنانچه بیان گردید مرحله اول در نوشتن مقدمه مقالات بیان نمودن مشکلاتی است که علل اصلی انجام پژوهش می­باشد. پس از مشخص کردن مشکلات موجود لازم است تا در مورد فعالیت­ها و پژوهش­هایی که برای حل این مشکلات پیشتر انجام شده است، با ذکر منابع، توضیحاتی آورده شود. به خاطر داشته باشید که غلو علمی در تایید شدن مقالات نتیجه معکوس خواهد داشت و به عبارت دیگر هرچقدر که موضوعی جدید بوده و در آن نوآوری وجود داشته باشد، به هر حال می­توان مطمئن بود که در زمینه­هایی مشابه تحقیقاتی صورت گرفته است. در این میان برای اینکه خواننده بتواند با پیشینه تحقیق در زمینه فوق ارتباط بیشتری برقرار نماید، بیان مهمترین و مشابه­ترین پژوهش­ها در زمینه مورد بحث امری الزامی می­باشد. بیان پیشینه تحقیق علاوه بر اینکه ذهن خواننده را برای درک بهتر پژوهش­های بیان گردیده در مقاله آماده می­سازد به نوعی نشان دهنده اهمیت موضوع تحقیق نیز می­باشد. به عبارت دیگر با ذکر پیشینه پژوهش­های انجام شده به نوعی اهمیت موضوع پژوهش نیز به خواننده القا می­گردد، بدین معنی که موضوع مورد بحث آنچنان مهم می­باشد که بسیاری از پژوهشگران را ترغیب به تحقیق در آن زمینه کرده است.

 

در مثال مورد بحث یعنی “بررسی اثرات زباله های پلاستیکی بر محیط زیست و امکان­سنجی جایگزین نمودن ظروف پلاستیکی با ظروف کاغذی” قسمت دوم مقدمه یعنی پیشینه تحقیق را می­توان به صورت زیر  نوشت:

در این میان برای از بین بردن مشکلات زیست محیطی زباله­های پلاستیکی، محمدی روش بازیافت را روشی موثر ارزیابی کرده است [3]، این در حالی است که ناصری و همکاران بیشتر از انجام اقدامات فیزیکی، بحث آموزش و فرهنگ­سازی را راهگشای نجات طبیعت از زباله­های پلاستیکی دانسته­اند [4]، در مواردی نیز لزوم برخورد قانونی و قضایی با آلوده­کنندگان محیط زیست پیشنهاد شده است [5-6]

با توجه به اینکه در بخش پیشینه تحقیق هدف آشنا ساختن ذهن خوانندگان با تحقیقات انجام شده در زمینه­های مشابه می­باشد، به همین دلیل لازم است که طی یک یا چند جمله نتیجه عملی بدست آمده از تحقیقات آنها را بیان نمود. به عبارت دیگر هدف از بیان قسمت پیشینه تحقیق، تحلیل و بررسی مفصل نتایج تحقیقات انجام شده توسط سایر پژوهشگران نیست، بلکه به منظور آشنا نمودن خواننده­ها با موضوع  پژوهش و هم­راستا کردن ذهن آنها با اهمیت موضوع و دلایل انجام پژوهش فقط بیان نتایج نهایی سایر پژوهش­ها به صورتی بسیار مختصر الزامی می­باشد.

بیان پیشینه تحقیق نباید از یکپارچگی مقدمه کاسته و مقاله را درگیر تحقیقات پراکنده سایر پژوهشگران بنماید. به منظور حفظ نمودن یکپارچگی متن مقاله پیشنهاد می­شود که در هنگام بیان نمودن سوابق تحقیقاتی انجام شده در مورد موضوع نظر، سعی شود پیشینه پژوهش با نظمی خاص ارائه گردد. به عنوان مثال ذکر پیشینه پژوهش بر مینای زمان به وقوع پیوستن آنها و یا با توجه به درجه اهمیت، می­تواند اقداماتی موثر در راستای منسجم کردن متن مقدمه باشد.

چنانچه مفصلا بیان گردید قسمت اول مقدمه بیان مشکلات موجود و دلایلی که پژوهشگران را ترغیب به انجام پژوهش نموده، می­باشد. در قسمت دوم مقدمه توضیحاتی در مورد پیشینه تحقیقات و پژوهش­های انجام شده بر روی موضوع مورد نظر، بیان می­گردد. پس از بیان پیشینه تحقیقات، لازم است که از موضوعات فوق به عنوان دربی برای وارد شدن به مباحث پژوهش خود استفاده نمود. به عبارت دیگر پیشینه پژوهش را باید طوری بیان کرد که پس از پایان یافتن آن، نوعی خلأ و کاستی در ذهن خواننده شکل بگیرد و در نهایت با معرفی پژوهش انجام شده خلأ موجود را پر و کاستی­های موجود را برطرف نمود. به عنوان مثال پس از پایان یافتن پیشینه پژوهش با بیان عبارتی مانند “حتی با وجود پژوهش­های انجام شده، باز هم مشکلات موجود حل نشده باقی مانده و در عمل لزوم پیدا نمودن راهکارهای جدید برای حل مشکلات اشاره شده الزامی می­باشد. به همین دلیل در این پژوهش برای حل این مشکلات راهکارهای جدید ارائه شده است”.

در مثال مورد بحث یعنی “بررسی اثرات زباله­های پلاستیکی بر محیط زیست و امکان­سنجی جایگزین نمودن ظروف پلاستیکی با ظروف کاغذی” قسمت نهایی مقدمه، که پل ارتباطی قسمت­های اولیه با پژوهش انجام شده توسط خود محققین می­باشد، را می­توان به صورت زیر  بیان نمود:

حتی با وجود تحقیقات و راهکارهای ارائه شده، با این حال در عمل تاثیرات مثبتی در رها کردن محیط زیست از زباله­های پلاستیکی مشاهده نمی­شود و زیان­های زیست محیطی انباشته شدن ظروف پلاستیکی هر روزه افزایش می­یابد، به همین دلیل در این مقاله امکان­سنجی جایگزین نمودن ظروف پلاستیکی با ظروف کاغذی مطالعه و میزان بازدهی این روش مورد بررسی قرار گرفت.

ایجاد نمودن ارتباط قوی بین پیشینه تحقیقات انجام شده و موضوع مقاله یکی از مهمترین بخش­های مقاله بوده و نگارش این بخش بشکلی مطلوب نیازمند خواندن مقالات متعدد و همچنین تمرین و ممارست زیاد می­باشد. باید دقت نمود که این قسمت مهمترین بخشی می­باشد که در آن نوسنده به بیان اهمیت پژوهش انجام شده و نحوه پرداختن به موضوع، می­پردازد. در این قسمت که آخرین بخش مقدمه می­باشد، باید به نحوی کل مطالب مقدمه را جمع­بندی کرده و روند مقاله را به صورتی خلاصه بیان نمود. باید توجه داشت که در این بخش فقط اشاره­ای مختصر به روند کلی مقاله مکفی بوده و از تشریح کامل کلیه اهداف مقاله و بحث پیرامون نتایج بدست آمده، خودداری می­گردد.

شاید بتوان بیان کرد که هدف از نوشتن کل مقدمه رسیدن به همین دو یا سه خط نهایی مقدمه که جمع­بندی تمامی مطالب بیان شده می­باشد، است. به عبارت دیگر قسمت فوق سر در ورود به تحقیقات انجام شده توسط نویسندگان بوده و به همین دلیل سهم بسیار زیادی در همراه نمودن خوانندگان با مقاله خواهد داشت. در قسمت نهایی مقدمه که جمع­بندی کلیه مطالب مقدمه است باید به مانند یک فروشنده با تجربه که با رعایت صداقت به معرفی اهمیت و مزایای استفاده از اجناس خود پرداخته و خریداران را با خود همراه می­سازد، به نحوی صحیح به بیان ضرورت انجام این تحقیق پرداخته و با بازار گرمی سعی در تشویق خوانندگان به خواندن کامل مقاله نمود.

میزان تمایل خوانندگان به مطالعه مقاله، غالبا به نحوه توجیه دلایل و کاستی­هایی که نویسندگان را به انجام دادن تحقیق سوق داده است، برمی­گردد. طبیعی است که اگر نویسنده نتواند به بیان دلایلی کافی در مورد علل انجام پژوهش بپردازد، نمی­تواند به نحوی مطلوب خوانندگان را با خود همراه نماید. به منظور متمایل کردن بیشتر خوانندگان به مطالعه مقاله، پیشنهاد می­شود که کلیه موارد مقدمه از جمله ضرورت پرداختن به موضوع تحقیق و تاریخچه آن را طوری بنویسید که در خواننده این احساس به وجود آید که تحقیقی که در این مقاله به آن پرداخته شده است، بسیار مهم و کلیدی بوده و درک نتایج آن می­تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

در نگارش مقدمه به غیر از چند جمله آخر که در آنها محقق به معرفی روند کلی ارائه شده در مقاله می­پردازد، سایر قسمت­ها که غالبا بر اساس دانسته­ها و مطالعات نویسندگان تهیه شده است، باید با ارائه دقیق منابع مورد استفاده قرار گرفته­، همراه باشد. نکته­ای که همیشه سبب ایجاد شدن سوال برای بسیاری از مقاله­نویسان می­گردد این است که بسیاری از مطالبی که در مقدمه بیان می­شود اصول اولیه موضوع بوده و تمامی خوانندگان با آنها آشنا می­باشند، آیا در چنین مواقعی بیان نمودن منبع الزامی است؟ بعنوان مثال در مقدمه بحث شده یعنی بررسی اثرات زباله­های پلاستیکی بر محیط زیست و امکان­سنجی جایگزین نمودن ظروف پلاستیکی با ظروف کاغذی ذکر منبع برای جمله “تخریب و از بین رفتن پلاستیک­ها در حدود چند هزار سال زمان نیاز دارد”، با توجه به اینکه تقریبا هرکسی از این موضوع اطلاع دارد، الزامی می­باشد؟

در پاسخ به سوال فوق باید اشاره نمود که ارائه مطالب مستند به اعتبار مقاله افزوده و حس اطمینان بیشتری در خواننده ایجاد می­کند. بیان مرجع دقیق مطالب ارائه شده در مقدمه بیشتر از سایر بخش­های مقاله دارای اهمیت بوده و به همین دلیل با حساسیت بسیار بالای داوران همراه می­باشد. مطالبی مانند جمله فوق اگرچه تقریبا بدیهی بوده، ولی به هر حال ذکر منبع مناسب برای آنها چیزی از نویسنده کم نخواهد کرد. در چنین مواردی که مطالب بیان گردیده تقریبا واضح بوده، به خصوص در صورت بیان آنها در مقدمه، پیشنهاد می­شود که به منظور کم کردن حساسیت داوران بررسی کننده نسبت به بیان مرجع مناسب اقدام گردد. اگر عبارت بدیهی در جایی به غیر از مقدمه قرار داشت، از آنجا که در متن مقالات اکثر مطالب بیان گردیده حاصل آزمایشات و یا تحلیل­های خود محققین می­باشد، اهمیت درج ارجاعات در آنها نسبت به مقدمه بسیار کمتر بوده و حتی در صورت عدم ذکر منبع برای چنین عبارات واضحی، به اعتبار مقاله لطمه­ای وارد نمی­گردد.

با توجه به اینکه مقدمه ذهن خوانندگان و داوران را با موضوع مورد بحث در مقاله هم­جهت کرده و با ایجاد کردن فضایی خاص، علاقه­مندی خوانندگان برای همراه شدن با مقاله و خواندن کامل آن را موجب می­گردد، به همین دلیل با قاطعیت می­توان بیان کرد که مقدمه بیشترین تاثیر را در پذیرش و یا رد شدن نهایی مقاله خواهد داشت. در این میان به منظور نگارش مقدمه­ای صحیح و بدون نقص توصیه می­گردد با چندین بار خواندن آن از رعایت نمودن کلیه اصول مقدمه­نویسی مطمئن گشته و کلیه اشکالات نگارشی را ویرایش نمایید.

با توجه به اینکه نوشتن مقدمه خوب نیازمند الگوبرداری و تمرین می­باشد، در ادامه مقدمه تعدادی از مقالات چاپ شده توسط نویسندگان ارائه شده است. پیشنهاد می­شود که مقدمه­های ذیل را چندین بار مرور و بررسی کرده و نسبت به پیدا کردن جملات متناظر با اصول مقاله­نویسی که در فوق به آنها پرداخته شد، اقدام نمایید:

 

نام مقاله:

مطالعه رفتار کششی و جذب آب چند سازه­های چوب/ اپوکسی و چوب/ پلی­استر

چاپ شده در:

نشریه علمی پژوهشی صنایع چوب و کاغذ ایران

مقدمه:

امروزه چوب در کاربردهای بسیاری مانند ساخت انواع کابینت، در و پنجره، انواع کمد، آلات موسیقی و … مورد استفاده قرار می­گیرد. شاید بتوان مهمترین دلایل این استفاده را قیمت پایین و در دسترس بودن همیشگی در کنار زیبایی و جلوه خاص آن برشمرد. با این حال استفاده از چوب معایبی نیز به دنبال دارد که از مهمترین آنها می­توان به حساسیت بسیار بالای قطعات چوبی به رطوبت و همچنین مقاومت پایین آنها در برابر ضربه و تنش­های مکانیکی اشاره کرد. بعلاوه فرآیند ساخت قطعات چوبی بسیار زمان­بر و مشکل می­باشد. موارد فوق سبب توجه دانشمندان به تولید کردن چندسازه­هایی که در آنها ذرات پودری چوب در بین ماتریس پلیمری قرار گرفته اند، گردید به طوریکه با کاربرد این چندسازه­ها بتوان ضمن بهره­گیری از مزایای چوب معایب آن را برطرف نمود [1 و 2].

برای تولید این چندسازه­ها از رزین­های پلیمری و ذرات چوب (در اندازه­های مختلف) به­عنوان تقویت­کننده پلیمرها استفاده می­گردد، به­طوریکه ذرات چوب توسط پلیمر در بر گرفته می­شوند. پلیمرهای اصلی که برای ساختن چندسازه­های چوب­پلیمر مورد استفاده قرار می­گیرند معمولا پلیمرهای گرمانرم مانند پلی­اتیلن و پلی­پروپیلن (که هم در حلال حل می­شوند و هم می­توان آنها را بارها و بارها ذوب نمود)، می­باشند که علت گسترش آن کاربرد فرآیندپذیری آسان و قیمت مناسب رزین­های گرمانرم است [3- 7]. از این رو در مطالعات گسترده ای خواص مختلف چندسازه­های چوب پلیمر ساخته شده با رزین­های گرمانرم بررسی شده است [8 – 12].

اگرچه کاربرد رزین­های گرمانرم در سال­های گذشته رشد بسیار بالایی داشته است، با این حال باید توجه داشت که رزین­های گرمانرم پلیمرهای غیر قطبی می­باشند. به همین دلیل در حالت عادی سازگاری مناسبی در بین رزین­های گرمانرم با ساختاری غیر قطبی و چوب که دارای گروه­های قطبی هیدروکسیلی است، وجود ندارد. تلاش­ها برای رفع این مشکل معمولا به اضافه کردن عوامل سازگار کننده بر روی ماتریس پلیمری و یا انجام عملیات سطحی مختلف بر روی تقویت کننده (چوب) منجر شده است [13- 15].

از دیگر معایب کاربرد رزین­های گرمانرم که آن نیز از خنثی و غیر قطبی بودن آنها منجر می­شود مشکلاتی است که در زمینه رنگ­آمیزی آنها وجود دارد، به­طوریکه معمولا رنگ­آمیزی یکنواخت آنها سختی­های بسیار زیادی برای تولیدکنندگان به­همراه دارد، اگرچه چندسازه­های ساخته شده با رزین­های گرمانرم با استفاده از انواع رنگدانه­ها در هنگام ساخت رنگ­آمیزی می­گردند ولی به هر حال یکنواختی و کیفیت رنگ­آمیزی آنها نسبت به چندسازه­های ساخته شده با رزین­های گرماسخت که معمولا قطبی و غیر خنثی می­باشند، پایین­تر است [16 و 17].

در این میان بسیاری از تحقیقات اثبات کرده است که با کاربرد رزین­های گرماسخت به جای پلیمرهای گرمانرم می­توان بسیاری از مشکلات فوق را برطرف نمود. در رزین­های گرماسخت معمولا طی یک واکنش شیمیایی موسوم به پخت ساختاری کاملا یکپارچه که به هیچ عنوان قابل ذوب و یا حل شدن نیست، تشکیل می­شود. با توجه به اینکه کاربرد رزین­های گرماسخت همیشه با انجام یک واکنش شیمیایی برای پخت توام می­باشد به همین دلیل در این رزین­ها همیشه گروه­های عاملی بسیاری که مستعد انجام واکنش­های شیمیایی می­باشند، وجود دارد و همین تمایل بالا به انجام واکنش شیمیایی سبب می­گردد که با جایگزین نمودن آنها به جای رزین­های گرمانرم بتوان بسیاری از مشکلات ذکر شده را مرتفع ساخت [18- 21].

اگرچه در مورد کاربرد رزین­های گرماسخت برای ساخت چندسازه­های چوب پلیمر تحقیقاتی انجام شده است ولی در این زمینه کمبود منایع تحقیقاتی تا حدودی مشهود می­باشد[18- 21]. به همین دلیل در این مقاله دو نوع رزین گرماسخت اپوکسی و پلی­استر غیر اشباع انتخاب و خواص چندسازه­های ساخته شده از آنها و پودر چوب مثل خواص مکانیکی و جذب آب مورد بررسی قرار گرفت.

دقت در مقدمه نوشته شده در فوق نشان می­دهد که اگرچه پیشینه تحقیق در این مقدمه به صورتی مفصل بیان شده است ولی با این حال نامی از هیچ یک از افرادی که در گذشته در این زمینه فعالیت داشته­اند، آورده نشده است. پیشینه تحقیق را همچنین می­توان با ذکر نام محققینی که در موضوع مطالبی منتشر نموده­اند، بیان نمود. به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان با چگونگی ذکر کردن نام نویسندگان در پیشینه تحقیق، در زیر مثالی دیگر که مقدمه یکی دیگر از مقالات نوشته شده توسط نویسندگان می­باشد، آورده شده است:

 

دسته‌ها.