عمومی

خرید و فروش مسکن – تحلیل بازار مسکن- ویژگی های مسکن – مجتمع های مسکونی

 

الزامات ساختمان در خصوص حفاظت در برابر لرزش، حرارت و صدا

 

الف) میزان سر و صدا یا لرزش ایجاد شده توسط تأسیسات ساختمانی باید محدود به میزان مجاز در ضوابط مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمانی (عایقبندی و تنظیم صدا)بوده و باید طوری عایق گردند که خطر یا مزاحمتی ایجاد نکنند.

ب) ساختمان باید طوری عایق گردد که اتلاف انرژی به حداقل ممکن کاهش یابد. رعایت ضوابط مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمانی (صرفه جویی در مصرف انرژی) برای تعبیه عایق حرارتی ساختمان الزامی است.

ج) ساختمانهایی که به وسیله دستگاه­های مکانیکی گرم و سرد می­شوند و تأسیسات آن ها، باید طوری طراحی گردند که انرژی لازم تا حد امکان با صرفه و متناسب با شرایط محیط زیست مصرف شود.

 

فروش آپارتمان در کرج پول لازم

الزامات ساختمان در خصوص تجهیزات حفاظت در برابر سوانح

 

الف) استفاده از تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه در کلیه ساختمان­های گروه ۶ و ٧ و ساختمانهای دیگری که بعلت نوع کاربری و یا موقعیت قرارگیری آن ها نهاد مسئول امر ساختمان ضروری بداند، الزامی است.

ب) ساختمان و تأسیسات آن باید طوری طراحی شوند که در آن ها امکان به وجود آمدن حریق یا توسعه آتش و دود به حداقل ممکن تقلیل یابد و در صورت بروز حریق، اطفاء حریق و نجات انسان­ها و حیوانات امکانپذیر باشد.

ج) رعایت ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران (حفاظت ساختمان­ها در مقابل حریق) در کلیه موارد الزامی است.

د) در کلیه ساختمان­ها بویژه ساختمانهای عمومی، تامین راه مشخص و ایمن به طرف راه­های خروجی ساختمان و فضای آزاد برای استفاده در مواقع اضطراری الزامی است.

ه) محلها و راه­های خروج امن و مسیرهای امداد رسانی در ساختمانها باید طوری تعبیه شوند که علاوه بر هدایت مردم به مکان امن (در هنگام حریق)، درصورت وقوع زلزله نیز امکان یاری رسانی به ساکنین را فراهم نمایند.

و) ساختمان باید طوری طراحی و ساخته شود که در صورت وقوع زلزله شدید به ساختمانهای همسایه صدمه نزند و ساختمانهای همسایه نیز به آن آسیب نرسانند.

ز) رعایت ضوابط مندرج در آئین نامه ٢٨٠٠ و بویژه تعبیه درز انقطاع مابین ساختمان­ها الزامی است.

خرید قسطی آپارتمان در تهران

ح) تامین راه­های امدادرسانی:

به لحاظ عمده بودن خطر زلزله در بسیاری از مناطق کشور، در طراحی ساختمانها علاوه بر در نظر گرفتن مسئله حریق و ضوابط مندرج در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (محافظت ساختمان­ها در مقابل حریق، راه­های امدادرسانی از خارج ساختمان نیز پیش‌بینی می­گردد.

این راه ­ها از طریق سطوح الزامی امدادرسانی در فضای باز مجاور ساختمان در حیاط یا معابر عمومی مجاور و بازشوی الزامی امدادرسانی (در تصرف­ها و واحدهای مسکونی) جهت ورود و استقرار افراد و وسایل امدادرسان تامین می‌گردد.

ح- ١) تعبیه راه­های امدادرسانی در ساختمان به منزله نفی مسیرهای خروج مندرج در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان­ها در مقابل حریق) نیست.

این مقاله را هم بخوانید :   نکته سریع چگونه یک رشته را در جاوا اسکریپت به عدد تبدیل کنیم

ح- ٢) در مواقع اضطراری، دسترسی اصلی (راهروها و پله­های اصلی) در داخل کلیه ساختمان­ها به ‌عنوان راه اول امدادرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بناهای گروه ۴تا ٧مقاوم سازی دسترسی اصلی در برابر زلزله الزامی است.

ح- ٣) ساختمان­های گروه ۴ تا ٧ این مبحث باید مجهز به راه دوم امدادرسانی باشند.

ح- ۴) برای هر تصرف و واحد مسکونی در ساختمان­های گروه ۴تا ٧باید سطحی در فضای باز مجاور ساختمان (سطح امدادرسانی) در نظر گرفته شود. از این سطح برای استقرار افراد، وسایل و خودروهای امدادرسانی استفاده می­ شود. این سطح باید به دسترسی­های اصلی شهر متصل باشد.

در ساختمان­های گروه ۶ و ٧دسترسی سواره به سطوح امدادرسانی الزامی است.

ح- ۵) هر تصرف و واحد مسکونی در همه گروه ­های ساختمان این مبحث باید دارای حداقل یک بازشو مجزا و مستقل امدادرسانی در نما و مشرف بر سطح امدادرسانی که بتوان از طریق آن عملیات نجات را انجام داد، باشد. عرض بازشو امدادرسانی حداقل ٩٠ سانتیمتر و ارتفاع آن ١٣٠ سانتیمتر است. بدیهی است که به ازاء هر بازشوی امدادرسانی، یک سطح امدادرسانی نیز در زیر آن باید در نظر گرفته شود.

در ساختمان­های گروه ۴ و ۵، سطح امدادرسانی باید حداقل به عمق ٣متر و عرض ۵ متر باشد. در ساختمان­های گروه ۶ و ٧ به ازاء افزایش هر طبقه یک متر ‌‌به این عمق افزوده می­گردد. عرض سطح امدادرسانی می ­تواند با نظر نهاد مسئول امر ساختمان تا تمامی عرض بنا امتداد یابد.

ح- ۶) در سطوح امدادرسانی، تعبیه کاربری­هایی که موجب اشغال این سطح به مدت طولانی می­گردد، مجاز نیست.

ح- ٧) هرگاه سطح امدادرسانی واحدهای مسکونی یا تصرف­های ساختمانهای گروه ۴ و ۶ در پلاک­های شمالی، حیاط خلوت باشد، این سطح میبایست بدون مانع و گذر از واحد مسکونی توسط راهی به حیاط اصلی متصل گردد. این معبر در گروه ۴ تنها برای عبور افراد و در گروه ۶ برای عبور خودرو در نظر گرفته می­ شود.

ح- ٨)حداقل فاصله ساختمان­های گروه ٧ از مرزهای مجاور به منظور ایجاد دسترسی سواره به جوانب ساختمان باید ٣متر و در ساختمان­های گروه ۵ به منظور عبور افراد، حداقل١متر باشد.

ح- ٩) هرگاه تصرف­ها و واحدهای مسکونی طبقه آخر ساختمان­های گروه ۴ تا ٧در فضای زیر سقف شیبدار باشد، احداث یک تراس یا بالکن حاوی بازشوی امداد رسانی در سقف شیبدار که حول یکی از محورهای عمودیش باز شود و دارای حداقل عرض ٩٠

پیش خرید آپارتمان در تهران