عمومی

عوامل موثر بر قیمت وال مش کدامند؟

 

در صنعت ساخت و ساز، پروژه‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند. هر پروژه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، مشخصات و چالش‌های خاص خود است. برخی از پروژه‌ها ممکن است بر اساس ویژگی‌هایشان نیاز به مقاوم‌سازی بیشتری برای مهار دیوارهایشان در برابر نیروهای جانبی داشته باشند. بنابراین قیمت وال‌ مش برای هر پروژه می‌تواند متفاوت باشد. به طور حدودی و به طور میانگین، هزینه مصالح وال‌ مش به ازای هر مترمربع مساحت دیوارهای پروژه، بین 70 تا 100 هزار تومان محاسبه می‌شود که این مبلغ به شرایط هر پروژه نیز بستگی دارد.  به طور کلی می‌توان گفت استفاده از وال‌ مش در مقایسه با وال‌ پست، بسته به شرایط پروژه، بین 20 تا 40 درصد ارزان‌تر است.

وال مش چیست؟

وال مش یکی از روش‌های نوین مهار دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر زلزله و سایر بارهای جانبی است. این روش جایگزینی برای وال پست‌های فلزی سنتی است و مزایای بسیاری نسبت به آن‌ها دارد. یکی از مزایای مهم والمش، قیمت اقتصادی آن است.

عوامل موثر بر قیمت والمش:

قیمت والمش چقدر است؟

قیمت والمش تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که عبارتند از:

نوع و جنس وال مش: والمش‌ها از نظر نوع و جنس به دو دسته تقسیم می‌شوند: والمش E-glass و والمش AR. والمش E-glass در محیط‌های فاقد قلیا کاربرد دارد و قیمت پایین‌تری نسبت به والمش AR دارد که در محیط‌های قلیایی کاربرد دارد.

ضخامت والمش: ضخامت والمش بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. هر چه ضخامت والمش بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

ابعاد والمش: ابعاد والمش نیز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. هر چه ابعاد والمش بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

تعداد و متراژ وال پست‌ها: تعداد و متراژ وال پست‌ها نیز بر قیمت والمش تاثیر دارد. هر چه تعداد وال پست‌ها بیشتر و متراژ آن‌ها بزرگتر باشد، قیمت اجرای والمش نیز بالاتر خواهد بود.

مقایسه قیمت وال مش و وال پست

برای مقایسه وال‌ مش و وال‌ پست از نظر هزینه، باید مصالح مصرفی و دستمزد اجرای هر کدام را در نظر گرفت. بخش اصلی مصالح مورد نیاز وال‌ پست شامل مقاطع فولادی مانند ناودانی، نبشی و پلیت است. علاوه بر این‌ها قلاب، گیره، رول بولت و غیره از جمله این مصالح است. در مقابل، مصالح اصلی وال‌ مش را مش فایبرگلاس و پلاستر وال‌ مش تشکیل می‌دهد.

این مقاله را هم بخوانید :   بهترین کتونی نایک برای استفاده روزمره و پیاده روی

برای اجرای وال‌ پست، فعالیت‌های مختلفی از جمله سوراخ‌کاری بتن، نصب پلیت‌ها با رول‌بولت، آماده‌سازی وادارها، اجرای ضد زنگ روی مقاطع فولادی، جوشکاری و … باید انجام گیرد. وال‌ مش با حذف این مراحل، اجرا را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر کرده است. از طرف دیگر از آن جا که اجرای وال‌ مش بسیار آسان است، می‌توان آن را با نیروهای نیمه‌ماهر پیش برد و نیازی به حضور نیروهای متخصص مانند جوشکار نیست.

در صورت اجرای وال‌ پست، باید از میلگرد بستر نیز استفاده شود. علاوه بر هزینه خرید میلگرد بستر، دستمزد دیوارچینی با میلگرد بستر نیز بیشتر از دیوارچینی متعارف است. در دیوار مهار شده با وال‌ مش نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست و دیوارچینی نیز سریع‌تر و ارزان‌تر پیش می‌رود.

علاوه بر صرفه‌جویی وال‌ مش در هزینه‌های مستقیم نسبت به وال‌ پست، در برخی هزینه‌های غیرمستقیم نیز انتخاب وال‌ مش منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود. مهار دیوار با شبکه الیاف وزن ناچیزی به سازه اضافه می‌کند در حالی که مقاطع فولادی وال‌ پست وزن بسیار بیشتری دارند. بنابراین در صورتی که در مرحله طراحی پروژه تصمیم به استفاده از سیستم وال‌ مش گرفته شود، می‌توان سازه را برای وزن کمتری طراحی نمود. بر خلاف وال‌ پست که مصالح آن مقاطع فولادی سنگین و حجیم است، مصالح وال‌ مش بسیار سبک است. بنابراین هزینه‌های حمل و جابجایی مصالح وال‌ مش در کارگاه ساختمانی بسیار کمتر از وال‌ پست است.

نتیجه‌گیری:

وال مش یک روش نوین و مقرون به صرفه برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است. این روش مزایای بسیاری نسبت به وال پست‌های فلزی سنتی دارد و می‌تواند ایمنی ساختمان را در برابر زلزله و سایر بارهای جانبی افزایش دهد.