مطالب عمومی سری اول

«تبریز» شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸

تا حالا در مورد پروژه «تبریز ۲۰۱۸» چیزی شنیدین؟ این عبارت رو میشه در بیشتر خیابونای تبریز دید. میدونید تبریز ۲۰۱۸ چیه؟

شاید قبل از توضیح این طرح بد نباشه شما رو با «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام» آشنا کنیم.
جالبه بدونین، «سازمان کنفرانس اسلامی» معروف به «سازمان همکاری اسلامی» طرحی رو از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورای اسلامی به عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام» معرفی می شه.

ائل گلی تبریز

 

در سال ۲۰۱۵، شهر قدس فلسطین، در سال ۲۰۱۶، شهر قونیه ترکیه، در سال ۲۰۱۷ شهر مدینه عربستان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدن. در آخر، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد.

تبلیغ تبریز ۲۰۱۸

باید گفت که این انتخاب براساس فاکتورهای تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی انجام شده.
کلانشهر تبریز تونسته خود رو به عنوان مدرن ترین، سالمترین، زیباترین و پیشرفته ترین شهر ایران در جهان معرفی کنه.

تبریز دارای ۲۶۳ سال قدمت پایتختی ایران در طول تاریخه و ظرفیتای بالایی واسه جذب گردشگر و حفظ میراث فرهنگی و پیشرفت صنایع دستی داره.

کاخ شهرداری تبریز

در همین زمینه و به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، آمادگی خاصی فکر کرده و اجرا شده که از جمله میشه به تکمیل موزه فرش و منطقه ای، بهسازی، تعمیر، حفظ و زنده کردن بازار تبریز، ربع رشیدی، ارگ علیشاه، گشایش چند موزه جدید در استان، راه اندازی بازارچهای صنایع دستی و نورپردازی اماکن تاریخی به صورت مشارکتی با شهرداری تبریز اشاره کرد.

 

ائل گلی تبریز

 

 

اتفاق تبریز ۲۰۱۸ فرصت مناسبی واسه معرفی جاذبه های گردشگری ایران به جهان هستش.

بازار مظفریه تبریز

یه چند وقت پیش، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت: اتفاق «تبریز ۲۰۱۸» در تاریخ ۱۰ دی سال جاری در تبریز به صورت رسمی شروع می شه و واسه حضور در افتتاحیه این اتفاق مهم و بین المللی از رئیس جمهوری، اعضای کابینه، وزرا و سفرای خارجی دعوت شده.

اون با توضیح دادن این موضوع که هماهنگی با تورگردانان واسه تعریف تورهای خارجی به مقصد تبریز یکی دیگه از اقدامات واسه معرفی این شهره، گفت: برنامه ریزیا واسه برگزاری هرچه مطلوب تر این اتفاق در سال ۲۰۱۸ از ماه ها پیش در دو سطح ملی و استانی شروع شده و یکی از مهم ترین کارایی که در آینده انجام می شه، برگزاری نشست معاونان گردشگری سراسر کشور با هدف برنامه ریزی واسه تعریف تورهای گردشگری به مقصد تبریزه.

عینالی

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هم با اشاره به اهمیت برگزاری این اتفاق بین المللی، گفت: «حالا خوبیش اینه پرونده ثبت جهانی ارسباران به یونسکو فرستاده شده و جلسه شورای ثبت یونسکو واسه تصیم گیری درخصوص این پرونده تیرماه سال آینده، هم زمان با اتفاق «تبریز ۲۰۱۸»، برگزار می شه که درصورت ثبت جهانی شدن ارسباران، تقارن اون با «تبریز ۲۰۱۸» خیلی خیلی مهمه.»

این مقاله را هم بخوانید :   دیداری نزدیک از کره ماه با آثار چیدمان «لوک جرام»

مسجد صاحب الامر

صادق نجفی، شهردار تبریز، هم با تشریح برنامه های شهرداری تبریز واسه این اتفاق مهم گفت: در کل، ۳۰۰ میلیارد تومن پروژه واسه برگزاری این اتفاق در نظر گرفته شده.
اون گفت: سروسامون دهی بازار تبریز، تعمیر بعضی از ابنیه تاریخی این شهر، سروسامون دهی ورودیای شهر تبریز، احداث سرویسای بهداشتی در ۲۰ نقطه از شهر، بهسازی پیاده روها، تعمیر بخشایی از مقبره الشعرا، نصب مجسمه شهریار، تجهیز ۳۰۰ اتوبوس نو به ناوگان حمل ونقل درون شهری، نورپردازی ابنیه تاریخی و … از مهم ترین فعالیتای شهرداری تبریز درخصوص این رویداده.

مقبره الشعراء

 

هم اینکه گفته شده احداث اقامتگاه های ییلاقی، خدمات دهی خونهای بهداشتی داهات به گردشگران، برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری، تولید فیلمای مستند، تولید تله فیلم، لکه گیری آسفالت معابر، برگزاری نمایشگاه های تجاری، برگزاری نشستای تخصصی تجاری، تشکیل نمایشگاه صنایع دستی افراد تحت پوشش بهزیستی هم از مهم ترین برنامه هایی هستن که به مناسبت اتفاق «تبریز ۲۰۱۸» دستگاه های جور واجور درحال اجرای اونا هستن.

عمارت ساعت (عمارت شهرداری)

 

در آخر بد نیس لوگوی تبریز ۲۰۱۸ هم اشاره کنیم.

این لوگو با الهام از اماکن تاریخی تبریز به وسیله خانوم لیلا حجبی طراحی شده.
به کار گیری مقبره الشعرا، برج ساعت و مسجد کبود در این لوگو می تونه بترتیب نماد فرهنگ، تمدن و دین باشه که هدف اصلی تبریز ۲۰۱۸ هم معرفی و ارائه داشته ها در این موارده.

به کار گیری رنگ فیروزه ای که تبریز هم به عنوان فیروزه جهان اسلام معروفه در این نماد دیده میشه. نماد تبریز ۲۰۱۸ هر اون چیزی که معنی اونو برسونه در خود داره و سادگی اون از نقاط قوت اون هستش.
مخاطب در نگاه اول با نماد تبریز ۲۰۱۸ رابطه برقرار می کنه و این بزرگترین رسالت لوگوی تبریز ۲۰۱۸ه.

کلا باید گفت که تبریز شهر نخستینا بوده و اولین تراموا، اولین آتیش نشانی، اولین مدرسه و خیلی از نخستینای دیگه در این شهر ایجاد شدن. از حالا میشه پیش بینی کرد تبریز میزبان خوب و شایسته ای واسه اتفاق تبریز ۲۰۱۸ باشه. تبریز ۲۰۱۸ وقتیه که نه فقط این شهر می تونه ظرفیتای خود رو معرفی کنه؛ بلکه میشه از این فرصت واسه اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های کل ایران بهره برد.

تبریز

 

ائل گلی تبریز

 

تبریز

 

مسجد صاحب الامر

ائل گلی تبریز

تبریز

ائل گلی تبریز

مسجد صاحب الامر

موزه قاجار

مقبره الشعراء

نمایی از عون بن علی (عینالی)

 

نمایی از عون بن علی (عینالی)

 

 

عمارت ساعت (عمارت شهرداری)