مطالب عمومی سری اول

آخرین خبرها از مجرمان اینترنتی

مجرمان اینترنتی و کلاهبرداران سایبر، هر روز با شگردای جدید، فضای جامعه اطلاعاتی کشور رو تهدید کرده و واسه هزاران نفر در طول سال، مشکل آفرین می شن.
سرویس با مجرمان سایبر ما هم چون روال شنبه ها، نگاهی داره به آخرین گزارشات از فعالیتای پلیس سایبر ایران. با ما همراه باشین.

 

اغفال گری واتس آپی دختری از پسران نوجوون

یک بانوی شیرازی با حضور در پلیس فتا استان فارس شیراز اعلام کرد: یه چند وقت پیش متوجه تغییر  رفتار پسر ۱۵ ساله‌اش شده به گونه‌ای که ایشون به طور مشکوکی تا نیمه های شب مشغول کار کردن با گوشی موبایل خوده.

مادر این پسر پس از زیر نظر گرفتن بچه نوجوانش و صحبت با ایشون متوجه می‌شه که ایشون با دختری ۲۵ ساله در یکی از کافی‌ نت‌ های شهر آشنا شده و دختر با صحبت‌های تحریک کننده پسر رو اغفال و با دادن شماره تلفن به پسر رابطه اون‌ ها در شبکه اجتماعی واتساپ ادامه پیدا کرده و در آخر با جلب رضایت پسر (فرستادن عکس دختر) چندین عکس شخصی از طرف پسر واسه این خانوم فرستاده شده و بعد از چند روز دختر پسر رو تهدید می‌کنه اگه مبلغ ۲ میلیون تومن براش واریز نکنه عکس‌هاش رو واسه خونواده‌اش و در اینترنت پخش می‌کنه.

با تلاش کارشناسان فنی پلیس فتا واسه پیدا کردن متهم و جلوگیری از منتشر کردن تصاویر این نوجوون، بعد از دو روز مشخص شد پرونده این متهم، فقط به جریان پسر نوجوون ۱۵ ساله ختم نمی‌شه و اون شاکیان مشابه دیگری هم داره.
متهم طی یه عملیات اطلاعاتی شناسایی، دستگیر و پس از اون‌که به جرم خود اقرار کرد با تشکیل پروند به مراجع قضایی معرفی شد.

پیشنهاد پلیسی: : همون‌گونه که فرزندان خود رو از امتیازات شبکه‌های اجتماعی آگاه می‌سازید و اجازه به کار گیری این جور شبکه‌ها رو به اون‌ها می‌بدین از مشکلات این‌گونه شبکه‌ها هم اونا رو باخبر کنند تا اینجور اتفاقاتی دامن‌گیر زندگیتون نشه و این که خیلی راحت به افراد اعتماد نکرده و عکس‌های شخصی خود رو در اختیار آدما به ظاهر دوست قرار ندین.

 

روشای کلاهبرداری سایبری در شبکه های اجتماعی

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تماشاگر افزایش رو به رشد کانال‌ها و صفحات فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی هستیم، گفت: کاربران باید توجه داشته باشن و فریب این تبلیغات رو نخورده و در دام بزهکاران و کلاهبرداران سایبری نیفتند.

سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه کار و کاسبیای اینترنتی ساز و کار مشخصی داره و فروشگاه‌های فعال در مورد خرید و فروش اینترنتی باید نشون اعتماد الکترونیکی از طرف مرکز پیشرفت تجارت الکترونیک دریافت کنن، اعلام کرد: تبلیغات انجام شده در شبکه‌های اجتماعی از طرف کانال‌ها و صفحاتی صورت می‌گیرد که نشون از نداشتن ساز و کارای قانونیه و این کانال‌ها و صفحات بدون نشون نماد اعتماد الکترونیکی هستن.

با در نظر گرفتن نداشتن نماد اعتماد الکترونیکی بهتره که کاربران فریب تبلیغات این کانال‌ها و صفحات رو در شبکه اجتماعی نخورده و مثل این کانال‌ها خرید نکنن.

بزهکاران سایبری با به کار گیری تبلیغات غیر واقعی و دورغین، در این کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی کاربران رو نسبت به خریداری اجناس ظاهری خود تشویق می‌کنن  پس ازو جلب اعتماد کاربران، مبالغ خیلی زیادی رو به بهونه فروش جنسای نو یا دست دوم از اونا کلاهبرداری می‌کنن و دیگه شما این کانال یا صفحه رو در شبکه‌های اجتماعی مشاهده نمی‌کنین یا به تماس‌های شما جوابگو نیستن.

به دام انداختن کاربران در درگاه‌های جعلی و فیشینگ بانکی یکی دیگه از شگردهای بزهکاران و کلاهبرداران سایبریه که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ فروش کالا یا خدمات می‌کنه. هم اینکه ارسال کالای تقلبی یا دست دوم واسه خریدار یا نفرستادن کالا از طرف این کانالا و صفحات هست.

قسمت بزرگی از جنسا و خدمات تبلیغ شده در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی جنسا و خدمات ممنوعه س و این شگرد باعث می‌شه که خریداران این دست جنسا و خدمات مبادرت به شکایت  علیه این کانال‌ها و صفحات دروغین و جعلی نکنن و به دنبال شکایت نکردن کاربران اشاهد آنیم که این کانالا  بازم به اعمال مجرمانه خود ادامه میدن.

پیشنهاد پلیسی: حتما واسه خرید در فضای مجازی از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستن خرید کنن و واسه صحت نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه‌ها هم می‌تونن به سایت مرکز پیشرفت تجارت الکترونیک مراجعه کنن. سرگرد کیانی در آخر از کلیه کاربران خواست در صورت روبرو شدن با موارد مشکوک اونو از راه سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنن.

عامل انتشار محتوای غیر اخلاقی در کهکیلویه و بویر احمد دستگیر شد

رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فردی که در شبکه اجتماعی مبادرت به منتشر کردن مطالب غیر اخلاقی می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.

طی رصد و پایش کارشناسان پلیس فتای استان در فضای مجازی صفحه‌ای در یکی ازشبکه‌های اجتماعی شناسایی که گرداننده صفحه نامبرده مبادرت به تشویق بقیه به مسائل غیر اخلاقی و درج تصاویری بی ارزش و مستهجن با متن‌هایی غیر اخلاقی روی پروفایل خود می‌کرد؛ رسیدگی به موضوع و شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار مأموران پلیس فتا استان قرار گرفت.

مأموران پلیس فتا پس از هماهنگی با مراجع قضائی با انجام اقدامات فنی و هم اینکه استعلام از مراجع ذی‌ربط مالک خطوط گوشی موبایل رو شناسایی و طی عملیات غافلگیرانه متهم رو ‌در یکی از شهرهای استان دستگیر کردن.

در تحقیق از متهم اول همه چیز رو رد اما در روبرو شدن با مستندات پرونده به جرم انتسابی خود اعتراف کرد و گفت: متهم اعلام کرد خطوط نامبرده واسه خودش می‌باشه و هدف از منتشر کردن مطالب و تصاویر نامبرده واسه سرگرمی و گذروندن اوقات فراغت در شبکه اجتماعی انتشار می‌دادم.

گیلان و مجرمان تلگرامی

رئیس پلیس فتای استان گیلان از دستگیری عاملان انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی خبر داد و گفت: طبق قانون جرایم رایانه‌ای‌، مجازات انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی و پیام رسان‌های موبایلی ، جزای نقدی و حبس‌، است.

به دنبال برگشت چند فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی تعدادی از شهروندان گیلانی مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی اونا در تلگرام و اینستاگرام، موضوع به صورت خاص در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

با پی جویی‌های فنی‌و پلیسی، عاملان انتشار تصاویر خصوصی شهروندان گیلانی در شبکه اجتماعی دو  مرد ۲۱ و ۳۹ ساله اهل و ساکن رشت شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدن .

با در نظر گرفتن دلایل  کشف شده، متهمان به روشنی به جرم انتسابی خود و اینکه با منتشر کردن تصاویر خصوصی در تلگرام و اینستاگرام و نسبت دادن مطالب ناروا و خلاف واقع قصد هتک آبرو کردن قربانیان رو داشتن، اعتراف و انگیزه خود رو از اینکار تسویه حساب شخصی عنوان کردن.

این مقاله را هم بخوانید :   ترسناک ترین و بی رحم ترین خاندان‌های داستان سریال «بازی تاج و تخت» کدامند؟

رئیس پلیس فتای استان گیلان گفت،  متهمان جهت سیر مراحل قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت معرفی شدن.

نکته مهم: طبق قانون هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری رو عوض کنه یا دستکاری کنه و با علم به تغییر یا دستکاری اونو منتشر کنه، طوری که عرفاً موجب هتک آبرو اون شه، به حبس از نود و یه روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می شه.

باجگیر تلگرامی دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان آباده از دستگیری باجگیر تلگرامی به وسیله پلیس فتا که به عناوین جور واجور با تهدید بانوی شهروند آباده‌ای درفضای مجازی قصد رسیدن به اهداف شیطانی خود رو داشت خبر داد.

پلیس فتای این فرماندهی با دریافت مرجوعه‌ای از خانوم غ، مربوط به هک تلگرام وی و دزدیدن عکس و فیلم‌های خانوادگی و تهدید به منتشر کردن اون در فضای مجازی به وسیله شخصی ناشناس که خود رو سام … معرفی می‌کرده و در پی رسیدن به مقاصد شیطانی خود بوده دست به کار شد.

هکر برای واقعی نشون دادن تهدید خود مبادرت به ارسال برخی از این تصاویر برای سایر مخاطبین خانوم غ نشون داد. این مقام انتظامی ادامه داد: با بررسی‌های فنی و تخصصی به صورت شبونه روزی پس از ۴۸ساعت این باجگیر تلگرامی شناسایی وبا هماهنگی با پلیس فتای آبادان و پلیس اطلاعات خرمشهر و ورود به مخفی گاه متهم و جمع آوری دلایل دارای دلیل و مستند از رایانه متهم نامبرده دستگیر شد.

شبکه های اجتماعی در فارس خبر ساز شد

رئیس پلیس فتا فارس از دستگیری فردی در این استان خبر داد که مبادرت به فریب و منتشر کردن عکس های دختران نوجوون در شبکه های اجتماعی می کرد.

شاکی این پرونده چند خونواده دختران نوجوون هستن که با مراجعه به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مدعی شدن عکس های فرزندشون در فضای مجازی انتشار یافته که با در نظر گرفتن حساسیت موضوع، پرونده بدون این دست اون دست کردن در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

با تشکیل پرونده در پلیس فتا، ماموران اقدامات فنی خود رو جهت شناسایی متهم یا متهمین شروع کردن که بدون این دست اون دست کردن پس از شناسایی نشانی و مشخصات متهم، با کسب حکم قضائی وی رو دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادن.

رئیس پلیس فتا استان فارس اعلام کرد: متهم در ساعات ابتدایی دستگیری خود مدعی می شه که از موضوع بی خبره و اشتباهی انجام شده که پس از رویت مستندات و دلایل دیجیتال به جرم انتسابی خود اعتراف کرد و داستان رو اینگونه تشریح می کنه که همه روزه پس از تعطیلی دختران مدرسه ای و به بهونه های جور واجور از جمله ازدواج، با این دختران کم سن و سال رابطه برقرار کرده و از اونا می خواهد تا عکس های خود رو در شبکه های اجتماعی برای اون بفرستن.

متهم بدون این دست اون دست کردن پس از دریافت عکسا و با به کار گیری نرم افزار فتوشاپ اونا رو با عکس های مستهجن در یک قالب قرار داده و پس از فرستادن اون عکس برای اون دختران و تهدید، از اونا تقاضاهای غیرمنطقی و خلاف عفت می کرد که متهم بدون این دست اون دست کردن پس از انتقال به دادگاه روونه زندان شد.

پیشنهاد پلیسی: با رابطه مثبت و مفید با فرزندان خود اونا رو از عواقب دوستیا و ارتباطات ناصحیح خبر دار کنن و از فرستادن عکس های شخصی خود در شبکه های اجتماعی جدا خودداری کنند.

کلاهبرداری به سبک مدلینگ!

رئیس پلیس فتا فارس از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با اغفال دختر نوجوون در شبکه اجتماعی تلگرام، از وی اخاذی می کرد.

چندی پیش دختر نوجوون ۱۶ ساله با مراجعه به پلیس اعلام کرد  مدتی پیش در گروه های تلگرامی با تبلیغاتی در مورد کانال مدلینگ طراحی لباس مواجه شده که به دلیل علاقه وی به مدل های لباس وارد اون کانال شده.

پس از چند روز، فردی که خود رو مدیر اون کانال معرفی کرده بود، در پیام هایی از عکس پروفایل این دختر نوجوون تمجید می کند و خود رو مسئول برگزاری شو لباس و مدلینگ معرفی و می گوید؛ چهره اون یکی از بهترینا در این زمینه میشه و در نهایت از این دختر نوجوون می خواهد تا تعدادی از عکس های شخصی خودشو برای وی بفرستد وی نیز این کار رو انجام می دهد.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: این اخاذ اینترنتی پس از دریافت عکس های این دختر نوجوون شروع به تهدید وی می کنه و از اون می خواهد که مبالغی رو به حسابش واریز کند.   دختر فریب خورده که برای حفظ آبروی خود چاره ای جز تن دادن به این خواسته های اخاذ نمی یابد تصمیم می گیرد مقداری از طلاهای خود رو بفروشه تا بلکه بتونه وی رو راضی کنه اما این پایان کار نیست و بدون این دست اون دست کردن پس از انتقال مبلغ مورد نظر، دوباره درخواست مبالغ بیشتری می کند که این دختر راهی جز مراجعه به پلیس نمی یابد.

با مطرح شدن این موضوع تیمی از اداره مقابله با جرائم سایبری تشکیل شده و ماموران با اقداماتی فنی و تخصصی، موفق به شناسایی متهم شدن.

رئیس پلیس فتا استان فارس بیان کرد: متهم مردی ۳۰ ساله ساکن یکی از شهرستان های استان فارسه که در اول منکر انجام هرگونه عمل مجرمانه ای می شه اما در ادامه با دیدن مستندات و دلایل دیجیتال به جرم انتسابی خود اعتراف کرده و با دستور قضائی روونه زندان شد.

 

فقط جهت اطلاع

۱-۹۹ ٪ پرونده های واصله به پلیس فتا، به شناسایی و دستگیری کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر می رسه.

۲- در بین استانایی که جرایم اینترنتی دارن به ترتیب استان تهران مقام اول٬ خراسان رضوی دوم و فارس و آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین آمار ثبت جرایم اینترنتی رو به خود دادن.

۳-  متوسط سنی مجرمین اینترنتی در کشور ۱۸ تا ۲۵ ساله .

۴-فقط ۳ درصد از جرایم اتفاق افتاده در بخش اینترنتی کشور به جرایم اخلاقی مربوط می شه٬ ۱۸ درصد بحث انتقام جویی رو در بر میگیره.

۵-جرایم سایبری در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر از ۶۰ درصد زیاد شده.

۶-کلاهبرداری از راه بانکداری مجازی، بیشتر از ۴۹ درصد جرایم سایبری کشور رو تشکیل میده.