مطالب عمومی سری اول

ویژه برنامه‌های شب یلدا در تهران: از «صد دانه یاقوت» تا «یک سبد یلدا»

گرون ترین شب یلدای ایرانیان در چند سال گذشته، جمعه این هفته برگزار می شه.
اونم در روزگاری که هر پسته، بیش  از ۱ هزار  تومن واسه خریدار آب می خوره و تحریم خشکبار، بخشی از فرهنگ غذایی مردم در سال ۹۷ شده.

یلدا به هر حال یه شبه و یه شب هم هزار شب نمی شه.

مخصوصا اگه در کنار دوستان و آشنایان و اقوام باشه که شبی خاطره انگیز رو میسازه و محفل شب عاشقان رو در اخرین روز پاییز هزار رنگ و هزاز نقش ایران، صفایی دیگه میده. اگه تو تهران هستین، خاص برنامه‌های جالبی در نقاط جور واجور این شهر سرد و البته پاک به مناسبت شب یلدا برگزار می شه که به اون اشاره کردیم.

بعضی از سایتای گردشگری و مدیریت ایونت بین المللی که تو تهران هم فعال هستن، برنامه هایی به مناسبت شب یلدا دارن که در کوچ سرفینگ و اینترنیشن می تونین با اونا آشنا شید. البته بعضی از موسسات گردشگری مجاز هم شب یلدا رو در کویر مرنجاب یا سوباتان یا مازیچال یا مقصدهای گردشگری جذاب استان گلستان (نگارستان) برگزار می کنن که خیلی مهم بوده و پیشنهاد می کنیم از این فرصت ایرانگردی استفاده کنین.

برنامه یلدای من از ۲۸ آذر ماه تا ۴دی ماه با در نظر گرفتن اهمیت خونواده و ضرورت دقیق شدن و فوکوس کردن بر موضوع احترام به پدر و مادر در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌شه. این برنامه‌ها با شعار خود به پایان می‌رسد آخر شب یلدای من و با هدف صله رحم و دیدار با آشنایان، افزایش صمیمیت و نشاط در خونواده، گسترش سبک زندگی ایرونی اسلامی، گرامیداشت آیین‌ها و سنت‌های پسندیده فرهنگی و باستانی و ارتقای فرهنگ قناعت و ساده زیستی واسه شهروندان اجرا می‌شه.

برنامه‌های کاروان یلدای من با حرکت کاروان انار و اهدای انار و فال حافظ به شهروندان، هم‌نشین صبح با اجرای علی ضیا و پخش زنده از شبکه یه سیما در باغ‌موزه هنر ایرونی، یلدای من با حافظ خوانی به وسیله سوگل مشایخی، اجرای موسیقی زنده به وسیله محمد معتمدی و اجرای موسیقی رسول نجفیان در پردیس تئاتر تهران، چله فاتحان با تجلیل از خونواده شهدای مدافع حرم در برج میلاد تهران، یه سبد یلدا با اهدای انار در بیمارستان‌های کودکان، پرورشگاه‌ها، مراکز بهزیستی و بیماران خاص، آسایشگاه جانبازان، خونه سالمندان و خونه شهدا، مادران چشم‌به‌راه با بازدید سرزده از خونواده شهدای مفقودالاثر و تقدیم بسته یلدایی و قصه‌های شب یلدا با برگزاری مسابقه داستان‌نویسی واسه کودکان با موضوع شب یلدا در کتابخونه‌ها از جمله خاص‌برنامه‌های پیش‌بینی‌شده.

این مقاله را هم بخوانید :   آموزش ساخت ۱۰ ماسک خانگی برای شفافیت و زیبایی بیشتر پوست

اجرای دو نمایش یلدا و فرنگیس در خونه سالمندان، مسابقه پازل یلدای من در سایت فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات و پویش یلدا در فضای مجازی با هشتگ #یلدای_من و در بخش‌های مسابقه عکس و فیلم یه دقیقه‌ای با موضوع خونواده و حافظ خوانی و مسابقه کتابخوانی از دیگر برنامه‌های شب یلدای سازمان فرهنگی هنری میشه.

هشتمین جشنواره انار صد دانه یاقوت در فرهنگ‌سرای اشراق در روزای پنجشنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ آذر ماه برنامه‌های خاصی داره که جشن یلدای ایرونی با اجرای گروه هنری حنانه، حافظ خوانی و موسیقی سنتی، جشن بزرگ شب یلدا با شاهنامه‌خوانی، استندآپ کمدی، نقالی و قصه‌گویی، شب‌نشینی یلدای هنرمندان با حضور هنرمندان، فرهیختگان و ادیبان و برنامه‌های میدونی در محوطه فرهنگ‌سرای اشراق از جمله این برنامه‌ها میشه. هم اینکه سراهای کودک، هنر، سلامت، کتاب و کتابخوانی، رادیو، آشپزی، ورزش و بازی و سرگرمی آماده سرویس دهی فرهنگی به شهروندان هستن.

برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واسه شب یلدا با عنوان یلدای من از ۲۸ آذر ماه تا چهارم دی ماه در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌شه و شهروندان واسه دریافت اطلاعات بیشتر می‌تونن به نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرای محل سکونت خود مراجعه کنن یا با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرن.

شب عاشقان بی‌دل چه شبی دراز باشه

تو بیا کز اول شب در صبح باز باشه

 

یادمون باشه که سفره های میلیونا هموطن در یلدا ۹۷ خالیه. به یاد نیازمندان باشیم