مطالب عمومی سری اول

پیشنهاد سفر یک روزه به روستاهای غرب تهران ؛ از آتشگاه تا برغان

«پیشنهاد سفر یه روزه از تهران» یه مجموعه سریالیه که در نظر داره همه ظرفیت‌های گردشگری دور و بر شهر تهران رو به شما معرفی کنه تا بتونین با آشنایی با اونا واسه یه سفر یه روزه و جذاب برنامه‌ریزی کنین.

در این قسمت روستاهای دور و بر تهران در بخش غربی این شهرستان یعنی به سمت کرج رو براتون معرفی کرده‌ایم که با امید به اینکه مورد توجهتون قرار بگیره.
با ما همراه باشین.

۱- روستای آتشگاه کرج


روستای آتشگاه کرج، یکی از زیباترین روستاهای این شهره که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده.

این داهات، با داشتن مساحتی برابر با ۲۵۰۰ هکتار، شامل شکلای جور واجور زمین‌های کشاورزی، خونه‌ های مسکونی، چراگاه، باغ و کوه می‌باشه. تصاویر آرامش‌بخش و قشنگتر آتشگاه، اونو به یکی از بهترین مکان‌ها واسه تفریح و گردش مردم تبدیل کرده.

باید بدونین که این داهات آب و هوایی معتدل داشته و با دارا بودن مجتمع‌های رفاهی و رستوران‌ها در تعطیلات آخر هفته و روزای گرم سال پذیرای گردشگران خیلی از سرتاسر این شهر و حومه س.

روستای آتشگاه، از دوران گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده و آتیش‌کوه یا آتشکده نامیده می‌شده. هم اینکه، نشونه‌های تاریخی برجای‌مونده از دوران اشکانیان و ساسانیان در گوشه و کنار این داهات، اهمیت تاریخی اونو می‌رساند.

در مورد وجه‌تسمیه نام آتشگاه، دو باور جور واجور در میان مردم هست.
بعضی می گن که اسم این داهات برگرفته از نام آتشکده بزرگ واقع در تل مهدیخان می‌باشه. یه سریای دیگه، نام آتشگاه رو به سنگ‌های آتیش‌زنه یافت شده در این منطقه پیوند میدن.
باید بدونین که این داهات، آب و هوایی دلچسب و دلنشین داشته و درختان گردو، توت سفید و گیلاس فت و فراوون در اون یافت می‌شن.

۲- روستای ارنگه کرج


روستای ارنگه کرج، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای این منطقه حساب می‌شه. دهاتی در ۱۸ کیلومتری جاده زیبای چالوس که هر ساله گردشگران بسیاری رو به سمت خود جذب می‌کنه.

حضور در روستای ارنگه، با دارا بودن طبیعتی قشنگتر و چشم‌نواز می‌تونه به خاطره‌ای شیرین و به‌یاد‌موندنی واسه شما عزیزان تبدیل شه.
جایی که در اول ورود قبرستانی تاریخی رو می‌ببینن که آثار و بقایای قبرهای قدیمی زرتشت رو در خود جای داده. ویژگی باحال و مثبت این قبرستان، دنج و باصفا بودن اون می‌باشه. وجود حوضی پر از آب زلال، درخت‌های توت بلند و نیمکت‌هایی آبی رنگ واسه استراحت و رفع خستگی مهر تأییدی بر این ادعاست.

باید بگیم که رودخانه‌ای پرآب و قشنگتر هم در این داهات به چشم می‌خورد. اگه تا اواخر مرداد ماه بازدیدی از ارنگه داشته باشین، می‌تونید لذت شنا در این رودخانه رو هم تجربه کرده و لحظاتی خوشحال و پر از هیجان رو واسه خود رقم بزنین.

یکی دیگه از جاذبه‌های این داهات، وجود دره‌ای به نام هفت چاه یا هفت چشمه س که واقعاٌ ارزش دیدن رو داره.
تپه قلعه‌ها، یکی از مکان‌های تاریخی روستای ارنگه کرجه که برطبق گفته‌های مردمون محلی قدمت اون به دوره زرتشتیان برمیگرده.

کنده‌کاری‌های انجام شده روی سنگ و قبرهای این منطقه این موضوع رو تأیید می‌کنن. اما دلیل معروفیت اصلی تپه قلعه‌ها، وجود منظره‌ای بسیار قشنگتر و چشم‌نواز بوده که با حضور در بالای این تپه می‌تونید اونو نظاره‌گر باشین.

مردمون خون‌گرم و مهمون‌نواز روستای ارنگه کرج، از شما استقبال گرمی به عمل آورده و به صرف میوه‌های خوشمزه در باغ‌های خود دعوتتان می‌کنن. پیشنهاد ما به شما موقع بازدید از این داهات، کمک گرفتن از راهنمایی محلیه. این‌گونه، محال ممکنه که در میان باغ‌های فراوون این منطقه گم شید.

۳- روستای نشترود

نشترود نام یکی از روستاهای دور و بر شهر کرج در استان البرزه که آب و هوای بسیار خوب و مطبوعی داره.
این داهات در کیلومتر ۳۵ محور گردشگری کرج-چالوس و در جوار دره زیبایی واقع شده‌است.

مردمش به زبون تاتی سخن می‌می گن. بیشتر مردم داهات در شهر زندگی می‌کنن اما در فصلای بهار و تابستون با در نظر گرفتن اینکه داهات دارای آب و هوای خنکیه جمعیت داهات افزون تر می‌شه. پیشه اصلی بیشتر مردم داهات باغداریه و کالاهایی مثل گیلاس، آلبالو، شکلای جور واجور سیب، گلابی، هلو، گردو، فندق، شکلای جور واجور آلو و خیلی از میوه های جور واجور رو تولید می‌کنن.

از روستاها و آبادی‌های همجوار نشترود می‌توان به پل خواب، سیرا، ورزن، حرین، لیلستان، کلوان، اویزر، آیگان و از جنوب به کوههای روستای دروان اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های اصلی اهالی این داهات که زبانزد خاص و بیشتر همدلی و اتحاد اوناس. اما میشه از جمله اشتباهاتی که تازگیاً موجب هر چی بسته تر شدن این آبادی شده رو اختصاصی کردن راه ورودی از سمت جاده چالوس گفت. این با وجودی که می تونه به دست نخورده تر موندن و حفظ اصالت این بافت کمک کنه ولی از دید کلی به دلیل غیر اصولی بودن و کمک به ساخت و سازای غیر قانونی در دراز مدت عاقبتای ناخوشایندی به دنبال داره.

۴- روستای همه جا

روستای همه جا یکی از روستاهای کرج واقع در محور کرج چالوسه که کمتر از یکصد خونواده جمعیت داره، این داهات از نظر واقع شدن در محور کرج چالوس از آب و هوای خنک و مطلوبی برخورداره و چون از نظر موقعیت جغرافیایی برفراز کوه قرار گرفته دورنما و چشم انداز زیبایی هم داره.

بعضی از ساکنان این داهات با تولید فرآورده های لبنی مثل قره قوروت و ماست محلی در کنار دامداری و …،‌ روزگار می گذرونن.

می گن خیلی از ساکنان روستاهای واقع در کرج چالوس، فصلی هستن یعنی ساکن شهر هستن و در روستاها اما خونه دارن، گذران زندگی در فصل زمستون در این روستاها خیلی سخت و سخته، روستای همه جا از قابلیتهای زیادی واسه گردشگری برخورداره.

۵- روستای سنقر آباد

سنقرآباد دهاتی سرسبز و خوش آب و هوا با بیشتر از ۲۰۰۰ سال قدمت و در غرب کرج (استان البرز) واقع شده.
وجود بقعه متبرکه امام زاده بی بی سکینه خاتون از نوادگان جعفر صادق در داهات و وجود درخت چنار با عمر تقریبی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قدمت و درختان پر بار میوه از جاذبه‌های این داهات هستش.

۶- روستای برغان

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج، روستای برغانه؛ دهاتی که علاوه بر زیباییای طبیعی و گردشگری، از نظر تاریخی هم حرفی واسه گفتن داره.
آب و هوای این داهات به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه های البرز در بهار و تابستون معتدل و در پاییز و زمستون سرده.

این داهات در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار داره.

رودخانه های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد، از کنار این داهات می‌گذره. روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج داره و به دوره قاجاری برمیگرده.

واسه رفتن به روستای برغان ۲ راه هست؛ یا از کرج ـ گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این داهات برید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان رو که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان برید.

در مورد سوغاتیای معروف داهات هم میشه به آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات اشاره کرد.

بازدید از این در هر فصل زیباییای خاص خود رو داره.
در فصل بهار، زیباییای این داهات با شکوفه های درختان میوه و گلای قشنگتر تزیین می شه، در فصل تابستون واسه فرار از گرما، در فصل پاییز واسه دیدن پاییز هزار رنگ داهات و در فصل زمستون واسه برف بازی.

این مقاله را هم بخوانید :   آموزش ساخت ۱۰ ماسک خیار برای شادابی پوست در فصل تابستان