مطالب عمومی سری اول

راهنمای تحصیل مجانی با بورس های ژانویه ۲۰۱۷ [قسمت دوم]

اگه از مخاطبان دانشگاه گردی ما باشین، ظرف ۱۰ ماه گذشته به معرفی گسترده فرصتای تحصیلی و راهنمای اپلای واسه خواهندگان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور پرداختیم و از جنبه های جورواجور، روند پر هزینه و رقابتی تحصیل در آنسوی مرزها رو بررسی کردیم و البته این روش در روزای آینده هم ادامه داره.

یکی از برنامه های این سرویس، معرفی فرصتای بورسیه در اقصی نقاط جهان بوده تا اون دسته از عشق خارجایی که به تحصیل رایگان در مقاطع عالی ، واسه اونا در اولویت اول قرار داره، بتونن با باخبر شدن از ظرفیتایی که واسه دریافت کمک هزینه تحصیلی ارائه می شه، فرصت تحصیل رایگان و اخذ حقوق ماهانه رو پیدا کنن.

روشای مختلفی واسه دریافت بورس تحصیلی و رایگان کردن هزینه تحصیل در مقصدهای آموزشی جورواجور جهان هست که دسته بندی و اطلاع رسانی دائمی اون، در برنامه ما قرار داره.

در بخش اول معرفی فرصتای بورسیه ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، به تعدادی از فرصتای تحصیل رایگان در کشورای جور واجور اروپا اشاره کردیم. اگه اون اطلاعات مورد نظر شما نبود، پیشنهاد میکنیم به فهرست زیر توجه کنین.

نکته­ های مهم واسه اخذ بورسیه

اگه واسه اولین باره که با ما آشنا میشین، ضمن خوش اومد گویی به شما به اطلاع می رسانیم که دریافت بورسیه از دانشگاه های جور واجور دنیا واسه ادامه تحصیل، نه شرط لازم واسه تحصیل خوبه و نه شرط کافی.

با در نظر گرفتن لغو سیستم تحصیل رایگان (free tuition)  در سوئد و فنلاند، به عنوان پاتوق­های همیشگی دانشجویان ایرونی در اسکاندیناوی در سال­های گذشته ، تحصیل با بورس در این کشورها بازم با استقبال گسترده ایرانیان همراه شده.
اما نروژ با وجود رایگان بودن تحصیل در اون، بازم مقصد گرانی واسه زندگی دانشجویی حساب می شه.

واسه دریافت پذیرش (admission) و بورسیه (scholarship) از دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور، شما می­بایست تو یه روند رقابتی شرکت کرده و بخاطر این، ارائه مدارک کامل با رزومه قوی (CV)، ارائه پیشنهاد نامه (LR)، نوشتن بیانیه هدف (SOP)  و ترجمه رسمی (CERTIFIED TRANSLATION) دقیق مدارک تحصیلی (APPLICATION) در زمان مقرر، از اصول مهم میشه.

هم اینکه، با در نظر گرفتن اینکه محدودیتی در ارائه بودجه و انتخاب دانشجویان دارای شرایط وحود داره، حتی اگه معدل ۱۹ یا ۲۰ هم داشته باشین، احتمال داره در روند بررسی  مدارک، افراد دیگری بر پرونده شما ترجیح داده شه.
پس، هیچ  گاه فقط واسه یه بورس اقدام نکرده و مدارک خود رو واسه دریافت بورسیه به کشورای جور واجور بفرستین.

کشورای شمال و مرکز اروپا مانند سوئد و آلمان و اتریش و انگلیس و حتی نروژ، معمولاً شرایط بورسیه بهتری به نسبت دیگه مناطق اروپا به خصوص مناطق جنوبی دارن. هم اینکه واسه مشتاقان تحصیل در آسیا، بازم نیوزلند، کره جنوبی و حتی سنگاپور، از جمله مقصدهای پر مخاطبی هستن که بورس­های خوبی رو به علاقمندان اعطا می­کنن.

اگه در مورد موارد مربوط به بورس، تجربه کافی ندارین، از دانشجویان دکترای ایرونی در بیرون مرز کشور کمک بگیرین و اطلاعات اونا رو همون­طور که قبلا گفتیم، می­توان در فیسبوک و لینکدین بدست آورد.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه­های ایتالیا

Bocconi Scholarships in Italy for International Students

ایتالیا، از قدیما، پاتوق ایرانیان عاشق هنر و معماری بوده و بعضی از شهرهای اون مانند فلورانس و ونیز، تاریخ مجسم هنر و معماری اروپا رو واسه شما به تصویر میکشه. یادگیری زبون ایتالیایی واسه افزایش تاثیر تحصیل در این کشور الزامیه. البته تحصیل در این کشور،‌به نسبت بقیه مقصدهای تحصیلی قاره سبز، کم هزینه س.

  • اخرین مهلت اپلای: آوریل ۲۰۱۷ میلادی
  • محل تحصیل: میلان
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترم تحصیلی: پاییز ۲۰۱۷
  • دانشگاه ارائه دهنده: دانشگاه BOCCONI
  • تعداد بورسیه: نامحدود
  • واجدان شرایط: کلیه دانشجویان بین المللی
  • اندازه بورسیه: هرساله ۱۱۵۰۰ یورو واسه ۳ سال متوالی

واسه کسب اطلاعات درباره این بورسیه، به بخش پذیرش دانشگاه مراجعه کرده و اطلاعات لازم رو به دست بیارین. واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی و بورسیه جدید ایتالیا همیشه از این لینک استفاده کنین.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه­های هلند

Radboud Scholarship Programme for International Students

هلند، یکی از سبز ترین کشورای اروپایی، پاتوق تحصیلی خوبی واسه علاقمندان به رشته های فنی و مهندسی به خصوص انرژی و محیط زیست حساب می شه.
دانشگاه رادبورد، تازگیاً فهرستی از بورسای خود رو معرفی کرده که در زیر مشاهده می کنین:

  • آخرین مهلت اپلای: ۱ آوریل ۲۰۱۷ میلادی
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
  • ترم تحصیلی: پاییز ۲۰۱۷
  • دانشگاه ارائه دهنده بورس: radboud University
  • رشته ­های مورد نظر: هنر، فلسفه، علوم دینی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم دارویی، حقوق، علوم کار و کاسبی و مدیریت.
  • تعداد بورسیه: ۳۰ مورد
  • اندازه بورسیه: معافیت کامل از پرداخت شهریه تحصیلی در دانشگاه به اندازه ۱۰ هزار یورو در سال.
  • شرایط: دارا بودن مدرک کارشناسی مورد تایید و نبود شهروندی اتحادیه اروپا .

واسه کسب اطلاعات بیش­تر به بخش بورسیه مراجعه کنین. اگه  علاقمند به تحصیل و تحقیق در کشور گل هستین، از این نشانی همیشه استفاده کنین.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه ناتینگهام انگلستان

Nottingham Developing Solutions Scholarships

انگلیس، مقصد تحصیلی مورد علاقه و خیلی گران واسه ایرانیان بوده اما میشه در بعضی از رشته ها، با بورس تحصیلی مشغول شد که دانشگاه ناتینگهام، تازگیاً این فرصت رو تا اواخر اسفند سال جاری در اختیار خواهندگان بنی المللی قرار داده.

  • آخرین مهلت اپلای: ۲۴ مارچ ۲۰۱۷
  • ترم تحصیلی: ۲۰۱۷
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
  • دانشگاه ارائه دهنده: دانشگاه ناتینگهام
  • رشته های مورد نظر: کلیه رشته های فنی و مهندسی، علوم دارویی و بهداشتی، علوم پایه و علوم اجتماعی.
  • تعداد بورسیه: ۱۰۵ مورد

واسه کسب اطلاعات تکمیلی به قسمت پذیرش سایت دانشگاه برید. راهنمای تحصیل و بورس در دانشگاه های انگلیس رو در این نشانی دنبال کنین.

معافیت از پرداخت شهریه در دانشگاه سلطنتی استکهلم

KTH Tuition Fee Waiver for Non-EU Students

بهترین دانشگاه سوئد و یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان (KTH)، از سال ۲۰۱۲ میلادی ، دیگه مقصد تحصیلی رایگانی به حساب نمیاد.
اما با فرصتای بورسیه جور واجور اون،‌ میشه تحصیل رایگان و حتی با بورس (جهت مقطع دکترا) در اختیار داشت.

می تونیم بگیم که فرصت­های تحصیلی و بورسیه در رشته­های مهندسی دانشگاه KTH سوئد از دانشگاه اوپسالا بیش­تره.

فهرست ده­ها رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه رو در بخش MASTER دنبال کنین. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در رشته ­های انگلیسی زبون، هرساله بیشتر از ۹۰ هزار کرون سوئد برآورد شده که قبل از سال ۲۰۱۲ میلادی، رایگان بود.

واسه بررسی فرصت­های تحصیلی در سوئد، همیشه از این سایت استفاده کنین و درگاه رسمی اپلای سوئد هم، در این نشانی در دسترس میشه.

فرصت­های جدید بورسیه در دانشگاه اوپسالا

Uppsala IPK Scholarships for International Students

از جمله دیگه فرصتای بورسیه جدید سال جاری میلادی،‌میشه به دانشگاه های اوپسالا اشاره کرد که از معتبر ترین دانشگاه های اروپا و در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داره.
دانشجویان ایرونی خیلی از این دانشگاه در چند دهه گذشته علم اموخته شده و به نظر می رسه بازم مقصد تحصیلی خوبی واسه عاشقان تحصیل در اسکاندیناوی باشه.

علاقمندان می­تونن تا ۳۰ ژانویه امسال، مدارک خود رو به سایت دانشگاه بفرسته. با در نظر گرفتن اینکه تحصیل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در این کشور غیر مجانیه، بورسیه دانشگاه اوپسالا، تنها هزینه شهریه هرساله رو پشتیبانی کرده و هزینه­ های زندگی (living expenses) رو دوش دانشجو میشه.

واسه دریافت این بورسیه، باید در دانشگاه اوپسالا به عنوان دانشجوی ارشد قبول شده و هزینه ۹۰۰ کرون مربوط به اپلیکیشن رو پرداخت کنین.

واسه این­کار اول به پرتال پذیرش در سوئد رفته و فرم مربوط رو تکمیل کنین. فرستادن مدارک واسه بررسی بورسیه از راه نشانی پذیرش دانشگاه اوپسالا شدنیه.

فرصت بورسیه در دانشگاه­های هلند

Holland Scholarship for Non-EEA International Students

فرصتای بورسیه ای که حالا واسه خواهندگان تحصیل در هلند جفت و جور شده،‌این امکان رو به شهروندان خارج از اتحادیه اروپا میده تا در کشور گل، به تحصیل رایگان مشغول شن. دانشگاه Nuffic این کشور، تا اول فوریه فرصت دارین تا مدارک خود رو ارسال فرمایید.

این بورسیه به وسیله Dutch Ministry of Education واسه شهروندان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می­شه و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رو پشتیبانی می­کنه. تعداد بورسیها مشخص نشده اما هرساله ۵ هزار یورو به دانشجویان دارای شرایط پرداخت می­شه.

اطلاعات لازم دریافت این بورسیه رو در قسمت اسکولارشیپ توجه کنین.

بورسیه در دانشگاه LEUVEN

Science@Leuven Scholarships for International Students

اگه علاقه مند تحصیل در بلژیک هستین، دانشگاه لوون بلژیک، یکی از دانشگاه­های معتبر این کشور بوده که در فهرست دانشگاه­های ارزشیابی شده به وسیله اداره کل علم آموختگان وزارت علوم هم قرار داره.
خواهندگان دریافت بورسیه این دانشگاه می­بایست مدارک خود رو تا اواسط فوریه ۲۰۱۷ میلادی از راه پرتال دانشگاه ارسال کنن.

این بورسیه، تنها رشته­ هایی که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می­شه رو پشتیبانی کرده و می­کوشد تا دانشجویان دارای شرایط تحصیل رو که شهروندان اتحادیه اروپا نیستن رو واسه بورس بررسی کنه.

رشته­ های مورد توجه به توضیح زیر میشه:

  • کارشناسی ارشد نجوم
  • کارشناسی ارشد بیولوژی
  • کارشناسی ارشد بیو فیزیک
  • کارشناسی ارشد شیمی
  • کارشناسی ارشد جغرافیا
  • کارشناسی ارشد ریاضیات
  • کارشناسی ارشد فیزیک
  • کارشناسی ارشد آمار و تحلیل داده
  • کارشناسی ارشد زمین شناسی
  • بورس اراسموس موندس (ErasMus Munds) واسه رشته کارشناسی ارشد شیمی گرمایی
  • بورس اراسموس موندس واسه رشته کارشناسی پیشرفت پایدار منطقه ای

در صورتی­که علاقمند به فرستادن مدارک واسه رشته کارشناسی ارشد زمین شناسی در دانشگاه لوون هستین، به این نکته توجه کنین که زیر شاخه ژئودینامیک یا روند­های سطحی واسه این بورس در نظر گرفته شده.

اندازه بورسیه: ۱۰ هزار یورو در سال

شرایط لازم:

شرایط لازم این دانشگاه واسه بررسی پرونده­های خواهندگان، مثل روش بیشتر دانشگاه ها بود که واسه آشنایی علاقمندان، متن کامل نیازمندی­های پذیرش رو ارائه می­کنیم:

خواهندگان این بورس می­بایست در زمان فرستادن مدارک، سابقه تحصیل در این دانشگاه رو نداشته باشن. هم­اینجور، متقاضیانی که مدرک کارشناسی از یه دانشگاه خارجی دارن و واسه مقطع کارشناسی ارشد به فرستادن مدارک اقدام می­کنن، به موارد زیر توجه کنن:

  • تا کنون مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری از دانشگاهی نگرفته باشن.
  • بتونن رزومه­ ای قوی جهت امکان تحصیلات عالی در این دانشگاه ارائه کنن که قابل اثبات باشه.
  • علم زبون انگلیسی قوی و قابل گرفتن داشته باشن.
  • انگیزه نامه خوبی واسه تحصیل در دانشگاه لوون ارایه کنن.

همون­طور که در متن بالا مشاهده می­کنین و در واقع در خیلی از پرتال­های دانشگاهی هم مطرحه، دانشجویان درخواست کننده بورس، نباید در دانشگاه مقصد، قبلاً سابقه دریافت بورس داشته باشن و از رزومه خوبی بهره مند بوده و زبون انگلیسی اون­ها، کمتری چیزای لازم رو پشتیبانی کنه.

واسه نشون دادن انگیزه (MOTIVATION) واسه تحصیل در این کشور، از شما درخواست می­شه تا بیانه هدف خوبی آماده کرده و در صورت نیاز، با استادان دانشکده­ای که قصد اپلای دارین، مشورت کنین.

واسه فرستادن مدارک، از نشانی بورسیه سایت دانشگاه استفاده کنین  و بخش پذیرش هم در این قسمت در دسترسه.

بورسیه ایفل

Eiffel Scholarships in France for International Students

بورسیه موسوم به ایفل واسه دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه­های فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی تعریف شده.
واسه اپلای، مدارک خود رو در ماه جاری میلادی به سایت معرفی شده بفرستین. این بورسیه، واسه خواهندگان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه­های فرانسه بوده و محدودیت رشته­ای نداره.

این بورسیه، هزین تحصیل دانشجویان رو به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه پشتیبانی کرده و به وسیله وزارت امور خارجه فرانسه، کاور می­شه. رشته­های مهندسی، اقصتاد، کسب و علوم سیاسی، مورد توجه بورس ایفل اعلام شده.

اندازه بورسیه به دانشجویان دارای شرایط، ماهانه ۱۱۸۱ یورو میشه. اگه خواهان دریافت بورسیه کارشناسی ارشد هستین، سن شما نباید بیشتر از ۳۰ سال و واسه مقطع دکترا، بیشتر از ۳۵ سال باشه.

واسه کسب اطلاعات بیش­تر به پرتال مربوطه مراجعه کنین.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه Oregon آمریکا

ICSP Scholarships at University of Oregon USA

خیلی از دانشگاه های آمریکا واسه مقطع دکترا، بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه میدن.
اما این بورس واسه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد محدوده.

بورسیه­های دانشگاه اورگان آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی، در مقطع کارشناسی ارائه می­شه. آخرین فرصت ثبت نام نیر در ۲۰ ژانویه بوده و کلیه دانشجویان خارجی می­تونن واسه این دانشگاه دست به کار شن.

اندازه بورسیه به صورت معافیت از پرداخت شهریه هرساله ۷ تا ۳۰ هزار دلار اعلام شده.
معدل دیپلم شما باید ۳ از ۴ بوده و از راه سایت دانشگاه، مدارک ارسال شه.

در گفتاری در آینده، فرصتای تحصیلی و بورس در دانشگاه های آمریکای شمالی رو بررسی میکنیم.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه­های بلژیک

VLIR-UOS Training and Masters Scholarships in Belgium

آخرین فرصت بورسیه که در این گفتار ارائه می شه به دانشگاه های بلژیک رابطه داره.
بلژیک رو می­توان از راه بورس­های تحصیلی، در فهرست اولویت­های تحصیلی در بیرون مرز کشور به حساب آورد. رشته­ های کارشناسی ارشد در دانشگاه­های بلژیک حالا از راه بورس VLIR-UOS در دسترسه.

دوره ­هایی که به زبون انگلیسی در این کشور تدریس می­شن، هرساله تعداد محدودی بورس دارن که واسه کسب اطلاعات بیش­تر به پرتال این مجموعه مراجعه کنین.

درخواست کننده در زمان اپلای، نباید بیشتر از ۳۵ سال سن داشته باشه. واسه تحصیل در بلژیک، این سایت انتخاب خوبی میشه که در آینده درباره­اش بیش­تر سخن میگیم.

پیشنهادای روزیاتویی واسه بورس ۲۰۱۷

۱- لینکای مفیدی که در این گفتار ارائه شد رو واسه بررسی زیاد، بوک مارک کنین.

۲- فهرست بورسیهای معرفی شده،  در فضای رقابتی به دانشجویان دارای شرایط تعلق میگیره. پس تلاش کنین تا واسه بورسای متنوعی در زمانای جور واجور اپلای کنین.

۳- حتی بدون داشتن مقاله در ISI هم میشه بورس تحصیلی گرفت. مقاله ایندکس شده، یکی از فاکتورهای لازم واسه  تقویت رزومه تحصیلیه.

۴- واسه دریافت بورس تحصیلی، از تجربیات دانشجویان ایرونی شاغل به تحصیل استفاده کنین.

۵- قبل از اقدام واسه بورس، با استادان دانشکده مقصد خود درباره اولویتای تحقیقاتی و پژوهشی، مشورت کنین.

۶- معمولاً بورسای تحصیلی، با برگزاری مصاحبه تصویری اینترنتی صورت میگیره. پس خود رو واسه انجام مصاحبه آماده کنین.

۷- به این نکته توجه کنین که اگه موفق به اخذ پذیرش  تحصیلی با بورس شید، از  ارائه مدرک گواهی تمکن مالی (BANK STATEMENT) جهت اخذ روادید، معاف میشین.

۸- دریافت بورس تحصیلی دلیل کاهش خروج از ارز می شه و اقدامی مهم واسه تحصیل در آنسوی آبها میشه.

۹- سایتا و انجمنای فارسی زبون درباره مشاوره بورس و تجربه دانشجویان موفق یا غیر موفق، نباید شما رو در روند تحصیل و دریافت بورس، نا امید کنه.

اگه در این روند با پرسشی مواجه شدید، سوالات خود رو با ما در میان بذارین. اما بهترین مشاور، مسئولان هماهنگی دانشگاه ها هستن که در لینکای فوق، به اونا گفته شد.

این مقاله را هم بخوانید :   شمارش معکوس برای سقوط ایستگاه فضایی ۸ تنی تیانگونگ