مطالب عمومی سری اول

هرآنچه باید در مورد روش‌های جستجو، دانلود، ثبت و چاپ مقالات علمی بدانید؟

مقاله علمی با مقالات غیر علمی فرق فاحشی داره.
مقالات علمی آکادمیک، براساس استانداردهایی جفت و جور و آماده شده و در ژورنالای علمی که دارای رتبه های علمی براساس ارزشیابیای دوره ای هستن، پذیرفته و منتشر می شن.
در حالی که مقالات غیر علمی و ژورنالیستی از این قانون مستثنی هستن. یه مقاله غیر علمی میتونه ظرف چند ساعته تالیف و پس از مدت کوتاهی منتشر شه.
چون که مخاطب اونو بیشترین جامعه تشکیل داده و واسه فهم اون، نیاز به تسلط بر مفاهیم بخش خاصی نیس.
اما واسه فهم و درک مقاله علمی آکادمیک که در ژورنالای خاصی منتشر می شه، تسلط کلی و حتی تخصصی به بخش مقاله، مهمه.

مثلا مقاله علمی بخش بیولوژی رو کارشناسان مهندسی عمران نمیفهمند و بالطبع، مخاطبش هم نیستن. اما مقاله غیر علمی درباره شرکتای سود رسون در بازار سرمایه تا سال آینده رو قشرهای جور واجور مردم از بقال تا راننده تاکسی و زنان خونه دار و معلم و داروساز و باشگاه دار، میخونن و جذب می شن.

انتشار مقالات علمی دارای ضوابطیه که باید از زمان تالیف مقاله علمی رعایت شه.
چون که خیلی از مقالات علمی آکادمیک که در ژورنالای معتبر منتشر می شن، پس از دریافت مقاله، مورد ارزشیابی علمی به وسیله داوران ناشناس قرار گرفته و پس از طی مراحل blind review، نسخه نیاز به ویراستاری (edited version) به نویسنده مسئول که اصطلاحات corresponding author‌ نامیده میشه فرستاده میشه تا بازبینی و بازنویسی براساس گفته هیات داوران انجام شه.

پس اگه قصد تالیف مقاله علمی دارین، باید حتما مقاله رو براساس قوانین ژورنال مورد نظر نوشته و بفرستین تا مورد ارزشیابی و داوری قرار بگیره.
واسه نوشتن مقاله خوب، باید مقالات خوب زیادی خواند و تحلیل کرد و بعد با استادان فن، درباره اونا صحبت کرد تا نقاط قوت و ضعف اونو فرا گرفت. در گزارش امروز شما رو با موضوعات کاربردی آشنا میکنیم.

چیجوری مقاله علمی پژوهشی دانلود کنیم؟

دانشجویان در کلیه رشته های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی، باید مقاله علمی پژوهشی در رشته مورد نظر خود دانلود و بخونن. بعضی از رشته ها مثل مهندسی صنایع (industrial engineering) میان رشته ای (interdisciplinary) است.

یعنی وقتی شما وارد موضوعی در میدون مهندسی صنایع میشین، مثل مدیریت بازاریابی تعالی (transcendental marketing) شمام با بازاریابی طرف هستین، هم با تبلیغات، هم با روانشناسی هم با مدیریت زنجیره تامین (SCM) و شاید با مسئولیت اجتماعی شرکتا (CSR) و مدیریت محیط زیست و رابطه با مشتریان (CRM). خوب اینجا شما باید در بخشای جور واجور، تحقیقات تکمیلی داشته باشین تا منظور نویسنده یا نویسندگان مقاله دانلود شده رو درباره این اصطلاحات و واژه ها و امثالهم بدونین و بفهمین.

اگه شما مقاله علمی پژوهشی میان رشته ای دانلود کردین و واسه فهم اون به مشکل برخورد کردین، روی کلید واژه های اصلی، های لایت کنین و بعد از دوستان یا استادان و کارشناسان اون رشته بخواین به زبون ساده، درباره این موضوعات به شما  توضیح داده و کاربرد اون کلمه یا عبارت یا اصطلاح رو در داخل متن مقاله، به شما توضیح بدن. فهم ساده مقالات علمی، راه حلی واسه درک عالی و موثر اون جهت کاربرده های بعدی مثل نوشتن مقالات مروری (Literature review) است.

واسه دانلود مقاله علمی پژوهشی، شما راه های زیادی داره.
یا به سایتای فارسی ارائه مقالات علمی پژوهشی مراجعه کرده و براساس کلید واژه مورد نظر، مقاله رو دانلود کنین. اگه انگلیسی شما خوبه (که باید خوب باشه!)، به سایتای منبع بین المللی مراجعه کنین. مثل ساینس دایرکت، مثل الزویر و امثالهم. در این سایتا، شما می تونین بعضی مقالات قدیمی رو به صورت PDF‌ دانلود کرده یا از راه کد کاربری و رمز عبور دانشجویان بیرون مرز کشور یا داخل کشور، مقاله مورد رو دانلود کنین. پیدا کردن دانشجویان ساکن بیرون مرز کشور که امکان دانلود مقالات علمی پژوهشی دارن از راه لینکدین ممکن میشه.

اگه می خواید مقالات تخصصی پزشکی و دندون پزشکی و داروسازی و پرستاری و امثالهم دانلود کنین، به سایت جهانی پاب مد با میلیونا مقاله قابل دانلود رایگان و پولی مراجعه کنین که شما رو خیلی راحت به نیازای اطلاعاتی خود می بره. اگه روش جستجوی حرفه ای در PUBMED رو بیاموزید، خیلی راحت می تونین ترندهای علمی و جدید ترین یافته ها در بخش  های جورواجور رو واسه نوشتن مقاله درسی و منبع یابی واسه پایان نامه ارشد و دکترا پیدا کنین.

چیجوری مقاله علمی سرچ کنیم؟

جستجوی مقاله علمی هم از راه موتورهای جستجو مثل گوگل یا گوگل اسکولار امکان داره، هم از راه سایتای منبع علمی بین المللی در رشته مورد نظر شما یا از راه ایندکسایی که در تصاویر بالا به اون گفته شد.
قبل اینکه یه مقاله علمی سرچ کنین:‌

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۲ واقعیت جالب و خواندنی در مورد کوه دماوند؛ مظهر پایداری در ایران

  • مقالات علمی مشابه با کار خود رو پیدا کنین.
  • مقالات علمی مشابه با مقاله مورد نظر خود رو بررسی کنین.
  • مقالات علمی مشابه با مقاله خود رو در بخش معرفی و conclusion بررسی کنین.
  • اگه به مقالات علمی مشابه با مقاله مورد نظر خود دسترسی پیدا کردین و قابل دانلود نبود، منابع اونا رو بررسی کنین.
  • کلید واژه های  خوب رو واسه جستجوی مقالات علمی پیدا کنین تا به هدف نزدیک شید.
  • واسه اینکه مقالات علمی مناسب با موضوع مورد نظر رو پیدا کنین، تیترهای خوب و key word خوب انتخاب کنین.
  • از کارشناسان رشته های جور واجور بخواین شما رو در جستجوی مقالات علمی تخصصی و عمومی کمک بدن.
  • هنر جستجوی مقالات علمی، مثل هنر تعیین  موضوع مقالات علمی واسه پایان نامه، مهمه.
  • کسی که مقالات علمی خوبی جستجو میکنه، حتما مقاله نویس حرفه ای نیس.
  • کسی که مقاله علمی خوب جستجو میکنه، منبع شناس خوبه و به منابع اهمیت میده.

چیجوری مقاله علمی ثبت کنیم؟

واسه ثبت مقاله علمی باید با ژورنالای تخصصی در رشته مورد نظر رابطه برقرار کنین. هر ژورنال، قانون و ملاک خاص خود رو واسه نوشتن مقاله، فرستادن مقاله، ویراستاری مقاله، داوری مقاله، ارزشیابی مقاله، انتشار مقاله، هزینه های انتشار، دسترسی به مقاله، سیستم منبع دهی، سیستم برگشت و امثالهم داره و این رو باید در سایت نشریات علمی در بخش مورد نظر جویا شید.

واسه ثبت مقاله علمی و منتشر کردن اون، حتما به دنبال معروف ترین و مشهور ترین ژورنالای بین المللی بخش کاری خود نباشین. اگه تازه کارین، از ژورنالای کنفرانسی منطقه ای استفاده کنین. اول با روش داوری مقالات کنفرانسی آشنا شید، ایرادات کار شما گرفته شه، با نوشن مقاله علمی و مقدمات و موخرات اون اشنا شید و بعد وارد چاپ مقالات در نشریات معتبر شید که شاید واسه انتشار مقاله شما، سالها نیاز باشه. از زمان receive تا publish بعضی وقتا ۱۰ سال هم زمان میبره! واسه انتشار مقاله، حتما با کسایی که در این مورد تجربه مستند و دارای دلیل دارن تماس بگیرین و از تماس با کاننالا و سایتای فروش مقاله و منتشر کردن فوری و تضمینی مقاله در ژورنالای آی اس آی با ضریب عامل بالا!!، جدا دوری کنین که مخالف با اخلاق علمی و منش تحقیق و علم ورزیه.

چیجوری  مقاله علمی بخونیم؟

این سوال خیلی خوبه. خیلیا نمی دونن چیجوری باید یه مقاله علمی رو بخونن و بفهمن و از اون واسه کارای بعدی استفاده کنن.

  • واسه خوندن مقاله علمی خوب، باید اونو خوب بخونین.
  • واسه خوندن مقاله علمی خوب، اونو با حوصله بخونین.
  • واسه خوندن مقاله علمی خوب، اونو یه بار به صورت روزنامه ای بررسی کنین.
  • مقالات علمی رو اول بخش خلاصه رو خوب بخونین.
  • در بخش خلاصه (abstract)، حتما یافته های (results) و تحلیلا (analysis) رو بفهمین.
  • در بخش خلاصه مقاله، ببینین که براساس سوال تحقیق (research questions) نویسنده به دنبال پیدا کردن چه موضوعاتی بوده.
  • هر مقاله علمی به دنبال یه Gapه. این گپ رو شناسایی کنین و ببینین نویسنده چیجوری واسه پوشش اون، به دنبال منابع و یافته های علمی بقیه رفته.
  • بخش conclusion مقاله علمی رو چند بار بخونین.
  • بخش discussion مقاله علمی دلیل می شه تا شما با موضوعات تحقیقات بعدی (further research) آشنا شید.
  • بخش Results در مقالات علمی کمی (quantitative) و کیفی (qualitative) میتونه شما رو با تحلیلای اماری و احتمالات و اصطلاحات و چگونگی بررسی فرضیه ها و اصول تحقیق (research methodology) آشنا کنه.
  • یه برگه وردارین و سر و ته مقاله رو واسه خود نت ورداری کنین.
  • کلید واژه ها و اصطلاحات مهم، تاریخا، اعداد، ارجاعات و نقل قولا راای لایت کنین.
  • هر مقاله دانلود شد باید واسه شما ۱ صفحه قابل فهم داشته باشه تا هر وقت به مقاله مراجعه کردین، سر و ته قضیه رو ظرف ۵ دقیقه فهمیده باشین. این حرکت شما رو واسه نوشتن مقالات مروری در آینده کمک میکنه. نوشتن مقاله مروری با استادان دانشگاه های بیرون مرز کشور، یه ترفند عالی واسه انجام کارای مطالعاتی مشترک و جلب نظر اونا واسه دادن ادمیشن به شما جهت تحصیلات با بورس در آینده میشه.

تجربه های خود رو در نوشتن مقاله علمی، دانلود مقالات علمی، نوشتن مقاله واسه ISI، چاپ مقاله در ژورنالایی با impact factor خوب، نظرات داوران واسه ویراستاری مقالات شما و مسائلی مثل این در اختیار ما بذارین. یادتون نره که واسه انتشار مقاله در نشریات معتبر از چاپ مقاله تا گرفتن EB1-A، نیاز به مقاله خوندن بسیار دارین.