مطالب عمومی سری اول

داستان برتیل هالت سوئدی که با آموزش زبان میلیونر شد

سوئد کشور خلاقیت و مردمون نوآوری داره که IKEA و H&M و VOLVO تنها مشتی نمونه خرواره. پاتوق تحصیلی ایرانیان واسه چند سال در اروپا، پایتخت اسکاندیناوی بود که تو یه دهه گذشته با حمله مهاجران و پناهندگان مواجه شده و به نظر می رسه این روش با روی کار اومدن دولتای افراطی، کار رو واسه نیروهای خارجی سخت کنه.

یکی از کارآفرینان اجتماعی موثر سوئدی که خیلی شناخته شده نیس، برتیل هالت (Bertil Hult) اسمشه. اون نشون داد که میشه از کلمات و آموزش زبون، میلیونر شد.
حالا زیادن فریلنسرهایی که به زبانای جور واجور مسلط بوده و از راه آموزش آنلاین، درآمدهای زیادی دارن. ثروت کلمات رو بیاموزیم. برتیل هالت، موسس شرکت EFه که شرکت خصوصی که خدمات مسافرتی، تحصیلاتی و زبون آموزی ارائه میده و بیشتر از ۵۸۰ مدرسه و دفتر در ۱۱۶ کشور دنیا داره.
اما با ۷ میلیارد دلار ثروت در جایگاه ۲۰۰ پولدار برتر لیست بلومبرگ قرار داره.

خیلی از میلیونرهای لیست بلومبرگ، ثروت خود رو از راه بانکداری، سرمایه گذاری، فناوری، نفت و انرژی و پوشاک و املاک و معدن گرفتن. اما برتیل هالت سوئدی کسیه که از کشور مردان و زنان خلاق سخت کوش، به دنبال چیزی رفت که خودش به سختی تونست اونو به دست آورد. آموزش.

میلیاردر شدن براساس ایده آموزش زبون، شاید به نظر ناممکن بیاد. اما هالت، تونست به این ناممکن جامعه واقعیت بپوشونه و البته با گذشت زمان، تبدیل شه به غولی که خیلی از موسسات آموزشی و گردشگری تلاش کردن تا از راهی که رفته سرمشق بگیرن. هالت، البته بازم از همه جلوتره و به نظر نمی رسه امپراطوری بزرگی که اون براساس آموزش زبون انگلیسی به سوئدیا ساخت به این راحتی رقیبی پیدا کنه.
کودک دیرآموزی که در نوجوونی اش امیدی به آینده اش نمی رفت، تصمیم نداشت تسلیم باورهای بقیه شه.

دیر آموز کارآفرین میلیونر

 

برتیل هالت در سال ۱۹۴۱ میلادی در استکهلم سوئد، به دنیا اومد و اغاز ظهورش به عنوان یکی از ثروتمندان صاحب نام رو با تمرکز خاص به بخش آموزش به دست اورد. باحال اینجاس که آموختن سخت ترین کاری بود که خودش در زمان کودکی انجام داده بود. اون از کودکی گرفتار به خوانش پریشی یا همون دیسلکسیا بود که خوندن و نوشتن رو براش سخت می کرد.
اون در بچگی از خودش نا امید شده بود به خصوص که ناتوانی اش در یادگیری زبون انگلیسی به طور کامل رو بود.

باور همه این بود که فرد کم سوادی مانند اون قرار نیس به موفقیت چندانی در زندگی دست پیدا کنه و به خاطر همین وقتی که با گذشت یه سال از دوره دبیرستان ترک تحصیل کرد اطرافایانش خیلی تعجب نکردن. اما برتیل نوجوون قرار نبود وقتش رو به بطاللت بگذراند. هالت، کارش رو با پاپویی واسه یه بانک سوئدی شروع کرد و از قضا این قدر کارش رو خوب انجام می داد که کارفرمایش اونو واسه کار به لندن فرستاد. هنوز شش ماه از کار و زندگی اش رو در این شهر نگذشته بود که فهمید میتونه انگلیسی رو بسیار سلیس و روان صحبت کنه.
اون کلمه ها و عبارت ها رو در جریان تعاملات روزانه اش با مردم آموخته  بود. بدون  اینکه واسه  اموختن لای کتابی رو  باز کرده و یا دوره ای گذرونده باشه.

زندگی در لندن دلیل شد که اون بفهمه که تجربه زندگی واقعی تو یه کشور خارجی و با فرهنگی متفاوت فرصت فوق العاده ایه.

 

غوطه وری فرهنگی از دید کار و کاسبی

 

 

هالت به سوئد برگشت و به مرور دوران دبیرستان رو تموم کرد و وارد دانشگاه LUND شد.

اما بازم با گذشت یه سال درسش رو رها کرد.

این بار ، دیگه به کلی با سیستم آموزش عمومی خداحافظی کرد و فهمید که می خوان با زندگی اش چه کنه.
اون در زیر زمین خوابگاهش در دانشگاه لوند اولین طرح کسب و کارش رو نوشت. واسه سوئدای جوونی که دوست داشتن انگلیسی یاد بگیرن، سفرهای آموزشی به انگلستان ترتیب می داد.

سال ۱۹۶۵ بود. وقتی که سفر به خاطر آموزش زبون واسه سوئدای خیلی هم بیگانه نبود. اما در اون زمان زبون فرانسه  بیشترین هوادار رو در میان زبانای خارجی در این کشور داشت. کارآفرین جوون که خودش زبون انگلیسی رو آموخته بود، عقیده داره بود که آموختن انگلیسی، پتانسیل بیشتری واسه کار و کاسبی داره.
به خاطر همین بود که تموم پس اندازش رو واسه راه اندازی EF سرمایه گذاری کرد.

این مقاله را هم بخوانید :   اینستاگردی روزیاتو؛ از جشن سینمای ایران تا بانوان رزمی کار
شرکتی که در اول یه برگزار کننده تور بود.

مشتریایی شرکت نه توریستایی که از پس هزینه سفر واسه خوش گذرانی بر می اومدن، بلکه جوانان دانشجویی بودن که تقریبا آهی در بساط نداشتن. به جای برنامه ریزی عادی واسه گذراندان تعطیلات، هالت به مشتریانش پیشنهاد تور غوطه وری فرهنگی می داد و هدف از این تور، کسب مهارتای زبانی بود. در واقع غوطه وری فرهنگی یا همون CULTURAL IMMERSION مفهومی آموزشیه که در اون، آموزش از راه تعامل با فرهنگای دیگه و مشخص کردن روشای آموزش براساس فرهنگ جدید شکل میگیره.

واسه اینکه هزینه این تورا تا حد امکان پایین نگهداشته شه، میلیاردر آینده سوئدی اصرار بر ارائه تسهیلات رفاهی واسه مشتریان نداشت و عوضش، بر منابع کم مصرف متکی بود. مثلا، اساتیدی رو استخدام می کرد که می خواستن در تعطیلات تابستونی درآمد اضافه واسه خودشون دست و پا کنن و سالن  های کلیسا رو به عنوان کلاس درس اجاره می کرد و اگه  گزینه  ارزون تر در دسترس نبود،‌کلاسای آموزشی رو در اتوبوس برگزار می کرد.
اگه هم تموم ظرفیت، یکی از تورها پر نمی شد،‌ بیشتر ۲ گروه رو تو یه گروه اتوبوس جای می داد.

با همه  اینا، تا وقتی که سیستم آموزشی خارج از کلاس درس خوب پیش می رفت، تعداد کمی از مشتریان بودن که به این شرایط اعتراضی داشته باشن. دو سال پس از آعاز به کار EF هالت از همه اروپا مشتری جذب کرده بود. سال ۱۹۷۱  اون ساکن شد و یه سال بعد هم دفترش در ژاپن رو گشایش کرد.
تا سال ۱۹۸۳  اون کار اعزام امریکایی رو هم  به سفرهای زبون آموزی به پارس و رم شروع  کرد.

نیم قرن موفقیت کارآفرینانه

 

سال ۲۰۱۵ ، پنجاه سالگی ای اف در کارآفرینی  بود. یکی از افتخارات هالت سوئدی این بود که هر گز پولی رو از سرمایه گذاران دیگه قبول نکرد. کارش رو به عنوان یه استارت آپ از  زیر زمین شروع کرد و اونو به جایگاه یه شرکت خدمات آموزش جهانی رساند. حالا این شرکت حدود ۳۷ هزار کارمند داره که ۵۰۰ دفتر در ده ها کشور جهان در اختیار دارن.

دنیا دارین به سمت اقتصاد علم (KNWOLEDGED BASED) حرکت می کنه و تحصیلات تبدیل به کار و کاسبی ای بزرگ شده.
اما هنوزم بیشتر رقبای EF در مرحله دوم نسبت به اون قرار دارن. این شرکت قبل از برگزاری مسابقات  المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل، واسه یه میلیون نفر دوره های زبون آموزی برگزار کرده و کاری که قبل از ان هم در المپیک ۲۰۱۴ سوچی، ۲۰۰۸ پکن و ۱۹۹۸ سئول انجام داده بود. از  سال ۲۰۱۰ تا کنون واحد انلاین شرکت ای اف به نام انگلیش تاون ، خدمات آموزش زبون انگلیسی رو واسه بیشتر از ۱۵ میلیون کاربر اینترنت آماده کرد.

هر چند آموزش زبون انگلیسی هم اونقدر هسته اصلی کار این شرکت رو تشکیل میده، اما بخشی از ای اف پونزده زیر مجموعه آموزشی دیگه س که از بین اونا میشه به مدرسه بین المللی کار و کاسبی هالت اشاره کرد که ۷ پردیس در ۵ کشور دنیا داره.
آزمایشگاه آموزشی EF در شانگهای چین هم یه موسسه تحقیقاتیه که روی آینده آموزش تمرکز داره و هرساله جدول اندازه  تسلط به زبون انگلیسی رو منتشر می کنه.

برتیل، نماد کارآفرینی اجتماعی (social entrepreneurship) در سوئده که مخاطبان زیادی داشته و خیلی از شهروندان سوئد رو علاقمند کرده تا در بازار پر رونق کارآفرینی اجتماعی قدم بردارن. اگه می خواید از فرصتای تحصیلی رایگان در سوئد استفاده کنین، مقطع دکترا دانشگاه هایی مثل سلطنتی استکهلم و چالمرش گوتنبرگ رو یادتون نره.