مطالب عمومی سری اول

چگونه از دنیای الکترونیک فاصله بگیریم

در دنیای امروز اینترنت در همه سطوح زندگی ما نفوذ کرده و وظیفه هماهنگی همه فعالیت‌ها، روابط اجتماعی و مسئولیت‌های ما رو بردوش گرفته. باوجوداین، ممکنه در بعضی مواقع احساس کنین که زندگی آنلاین شما روی زندگی واقعیتون تاثیر منفی داشته.
پس، اگه بخواین از وسایل الکترونیک، اس ام اس‌ها و رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرین، بهتر اینه که از این وسیله ها و روش‌هایی که شمارو مستقیم به دنیای واقعی در رابطه می‌کنه، استفاده کنین.

بخش اول: محیط زندگی خود رو طراحی کنین

۱-رایانه خود رو به اتاق کار یا محلی که به اون تعلق داره، انتقال بدین. اتاق‌خواب و دیگه فضاهای خونه باید از هرگونه وسایل الکترونیکی خالی باشه.

۲-همیشه روند شارژ دستگاه‌های دیجیتال رو در اتاق کار انجام بدین چون صدا و ویبرهای دیوایس‌هایی که در حال شارژ هستن، می‌تونن آرامش شمارو به هم بزنن.

۳- ورود هرگونه وسایل الکترونیک رو به اتاق‌خواب ممنوع کنین. از آوردن تلفن، تبلت، تلویزیون و موبایل به اتاق‌خواب دوری کنین. بررسی‌ها نشون می‌دهد نور آبی دیوایس‌های الکترونیک موجب مشکل خواب می‌شن. جا داره اشاره کنیم که بیشتر مردم به خاطر وابستگی به وسیله الکترونیک، کم‌خواب هستن و همیشه از بی‌خوابی رنج می‌برند.

۴-روزای آخر هفته زنگ ساعت خود رو خاموش‌کنین. تلاش کنین در تموم طول هفته بدون زنگ ساعت از خواب بیدار شید. این کار احساس خوبی به شما موقع بیدار شدن می‌دهد. اگه زمان خواب شما کافی نیس و واسه بیدار شدن در صبح  مشکل‌دارین، یه ساعت از وقتی که صرف جست‌وجو در اینترنت می‌کنین رو به خوابیدن اختصاص بدین.

آدمایی که عموما بین ۷ تا ۸ ساعت در روز می‌خوابند، استرس کمتری داشته و سالم‌تر زندگی می‌کنن. کم‌خوابیدن موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش اضطراب می‌شه.

۵-روی کامپیوتر خود زمان‌سنج (تایمر) نصب کنین تا به شما در فواصل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اخطار بده که در حال به کار گیری اینترنت هستین. وقتی که در حال به کار گیری وسایل الکترونیکی هستین، به دلیل اینکه در حال دریافت اطلاعات هستین از گذشت زمان بشدت غافل هستین، پس لازمه از گذشت زمان خبردار شید.

بخش دوم: واسه زندگی خود برنامه‌های غیر دیجیتال تعریف کنین

 

۱-حموم کنین.

 

 

۲- بدون به کار گیری شبکه‌های اجتماعی یا اس ام اس و فقط با به کار گیری تلفن، با دوستان واسه یه گردش خارج از شهر برنامه‌ریزی کنین.

۳- واسه کوهنوردی و پیاده‌روی به جنگل برید. بیرون رفتن از خونه و حضور پیدا کردن در طبیعت باعث می‌شه تا مهارت و توانایی‌های شما در حل مشکلات زیاد شه و به آرامش اعصاب دست‌یابید. گوشی موبایل خود رو درجایی امن و دور از دسترس در کوله‌پشتی خود بذارین و طی کوه‌نوردی ازش استفاده نکنین.

۴- عضو باشگاه‌های ورزشی، بازی‌ها و دیگه فعالیت‌های گروهی بشوید.

۵-واسه خودتون «قلعه تنهایی» بسازین. یه روز در هفته ارتباطتونرو با همه قطع کنین. به همکاران، خونواده و دوستای خودتون بگید که پاسخگوی تلفن خود نیستین. واسه خود غذای خوب درست کنین، کتاب بخونین یا کاردستی بسازین.

۶-گروهی بدون شبکه‌های اجتماعی درست کنین. یه ساعت در هفته با دوستای خود بدون به کار گیری گوشی موبایل و کامپیوتر قرار ملاقات ترتیب بدین. ملاقات با دوستان بدون داشتن گوشی موبایل یا کامپیوتر دوستی و مصاحبت رو بهتر و صمیمی‌تر می‌کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۲ واقعیت عجیب و جالب در مورد بدن انسان که احتمالا نمی‌دانید

۷- فهرستی از سرگرمی‌های خود جفت و جور کنین. اگه شما نمی‌تونید بیشتر از ۲ یا ۳ سرگرمی که بیرون یا درون خونه از اون‌ها لذت می‌برید واسه خود لیست کنین، مطمئن باشین وقت‌گذرانی در اینترنت جانشین فعالیت‌های سالم و به‌دوراز استرس شما بیرون از خونه شده.

۸-دست‌کم ۲ هفته از سال رو واسه تعطیلات سالیانه خود در نظر بگیرین و برنامه‌ریزی کنین. برنامه‌ریزی واسه تعطیلات ممکنه واسه کسایی که با شما رابطه دارن مشکلاتی ایجاد کنه اما لازمه بدونین درزمانی که اون‌ها در مسافرت هستن شمام مشکلی مشابه دارین.

بخش سوم: اعتیاد خود رو به وسایل الکترونیک کم کنین

۱-استفاده بیش‌ازحد از وسایل الکترونیکی و اینترنت شمارو به یه فرد معتاد تبدیل کرده. وقتی‌که فردی پست شما بروی فیس‌بوک رو لایک می‌کنه، این عامل باعث ترشح هورمون اندورفین می‌شه که مثل مخدر واسه معتادین به مواد عمل می‌کنه.

اگه بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‌کنین، مطمئنا شمارو باید یه معتاد به اینترنت دونست.

۲-آدمایی که از اینترنت واسه فعالیت‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنن و وقتی بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته رو به اون اختصاص میدن، درصورتی‌که این زمان رو کاهش ندن، ممکنه در خطر خودکشی قرار بگیرن که مطمئنا خبر خوبی حساب نمی‌شه.

۳- یه‌شب در هفته رو به شب «تماس ممنوع» اختصاص بدین. اگه شما بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنین، به همکارانتون اعلام کنین در اون شب به هیچ تلفن یا ایمیلی رو  جواب نمیدید و به اون‌ها هم پیشنهاد کنین تا اینجور روزی رو به خود اختصاص بدن.

۴-از خونواده خود هم بخواین تا به این حرکت یعنی کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی ملحق شن. البته بهتره اون‌ها رو واسه انجام این موضوع زور نکنین. مجبور کردن جوانان و نوجوانان واسه استفاده نکردن از وسایل الکترونیک منتهی به موضع‌گیری اون‌ها می شه.
بهترین حالت اینه که از اون‌ها بخواین تا با شما و بدون گوشی موبایل واسه گردش و تفریح بیرون بیان.

نقطه‌ای از ساحل یا پارک جنگلی رو پیدا کنین که تحت پوشش آنتن گوشی موبایل نیس.
چند ساعت در هفته به اونجا برید و از این حرکت لذت ببرین.

۵-قبل اینکه شب از دفتر کار خارج شید، ایمیل خود رو در وضعیت تعطیلات بذارین. پس مجبور نیستین پس از ترک شرکت به تلفن‌ها یا ایمیل‌های خود جواب بدین. در آخر اینکه بهتره یه یا ۲ شب در هفته به ایمیل‌های خود جواب بدین.