مطالب عمومی سری اول

۱۲ واقعیت عجیب و جالب در مورد بدن انسان که احتمالا نمی‌دانید

بدن آدم همیشه یکی از حیرت زدگی‌های طبیعت بشمار رفته و محققان زیادی واسه فهمیدن از زیر و بم کارکرد اندام‌های جور واجور، دست به تحقیقات و انجام آزمایشات جورواجور زده‌ان. ما در ادامه این مطلب ۱۲ واقعیت عجیب و باحال در مورد بدن آدم رو برشمرده‌ایم که باخبر شدن از اونا خالی از لطف نیس.

همراهمون باشین.

۱- بدن آدم می‌تونه از رعد و برق جون سالم به در ببره

۹ نفر از ۱۰ نفری که رعد و برق به اونا برخورد می‌کنه، از این حادثه جون سالم به در می‌برند. اینم به سن و سال فرد بستگی نداره، چه بسا بازمانده‌های این اتفاق طبیعی از کودک تا افراد بالای ۵۰ سال بوده‌ان.

۲- دندون درد و سر درد به هم در رابطه هستن

تا الان شده همزمان با دندون درد، سر درد هم بگیرین؟ باید بدونین که این دو درد به طور کامل به هم در رابطه هستن. دلیلش هم عصب‌ سه‌قلوییه که از فک به سمت سر آدم ادامه داره.
عصب سه قلو یا عصب سه شاخه حس پوست صورت و دندون‌ها رو ایجاد می‌کنه.

عصب سه‌قلو به‌عنوان یه ریشه عصبی حرکتی و حسی از راه جانبی پل مغزی بیرون میاد، بعد غده‌مانند می‌شه و به‌صورت گره درمی‌آید، این گره عصبی رو عقده (گانگلیون) سه‌قلو می‌نامند.

از این گره سه شاخه عصبی به‌نام‌های عصب چشمی (افتالمیک)، عصب آرواره‌ای پایینی (ماندیبولار)، عصب آرواره‌ای بالایی (ماگزیلار) خارج می‌شه و به صورت، دندون‌ها، دهن، چاله بینی، ماهیچه‌های جوشی عصب می‌دهد.

۳- مغز آدم در خواب فعالیت بیشتری داره

براساس یافته‌های علمی در دهه ۱۹۵۰ میلادی، مغز آدم هنگام خواب بیشتر از زمان بیداری فعالیت داره. مغز آدم در طول خواب به سختی کار می‌کنه. خوابیدن به فرد کمک می‌کنه چیزایی که تازه به ذهن سپرده‌است، حفظ شن و خاطرات قدیمی‌تر به این چیزایی که تازه به ذهن سپرده‌، برگشت داده شن. در واقع یه خواب عمیق و با کیفیت شبونه واسه حافظه‌ آدم به اندازه ای حیاتیه که محققان می‌می گن، اگه نخوابید، توانایی شما واسه یادگیری چیزای جدید به اندازه ۴۰ درصد افت می‌کنه.

هم اینکه محققان به این نتیجه رسیدن مغز آدم هنگام خواب خاطراتی رو که در بیداری قابل یادآوری نیستن، بازبینی کرده و خاطرات موندگار و فراموش شدنی رو ساماندهی می کنه.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشون می‌دهد مغز آدم بین خواب، به سختی خونه‌تکونی کرده و سموم رو دفع می‌کنه.

۴- آدم تنها حیوانیه که گونه‌هاش گل می‌اندازند

شاید براتون پیش اومده که هنگام خجالت کشیدن گونه‌هاتون سرخ شن. باید بدونین که آدم تنها حیوونی روی کره زمینه که اینجور اتفاقی در بدنش روی می‌دهد.

دلیل گل انداختن گونه‌ها هم اینه که رگ‌های خونی در این نقطه از صورت بزرگ و گشاد می‌شن و نتیجه اون رنگ قرمز صورته.

۵- مغز نمی‌تونه درد رو حس کنه اما یه چهارم اکسیژن بدن رو می‌گیرد

از اونجا که هیچ رشته عصبی در مغز وجود نداره این عضو مهم و حیاتی بدن هیچ‌گونه دردی رو حس نمی‌کنه. اما مغز واسه انجام فعالیت‌های خود تقریبا ۲۵ درصد از اکسیژن کل بدن رو مصرف می‌کنه.

۶- موهای صورت سریع‌تر از دیگر موهای بدن رشد می‌کنن

این واقعیت رو مردها خوب درک می‌کنن چون بیشتر اونا مجبورند هر روز موهای صورت خود رو اصلاح کنن. البته این سرعت در رشد موهای صورت خیلی هم بد نیس چون بیشتر زنان در سراسر دنیا ته‌ریش و ریش رو بیشتر از صورت تراشیده دوست دارن.

این مقاله را هم بخوانید :   نه؛ همین لباس زیباست نشان آدمیت

۷- ناخن انگشت میانی سریع‌تر از بقیه انگشت‌ها رشد می‌کنه

ناخن انگشت میانی سریع تر از بقیه انگشت‌ها رشد می‌کنه. بعد از اون ناخن انگشت اشاره، بعد انگشت حلقه و در آخر انگشت کوچیک قرار دارن.

هم اینکه بد نیس بدونین که ناخن‌های دست هر ماه ۳٫۵ میلی متر رشد می‌کنن، سرعت رشد ناخن پا دو برابر کمتر از ناخن دسته، لکه‌های سفید نشون دهنده کمبود کلسیم نیس اما می‌تونه بازگو کنندهٔ این باشه که اتصال و چسبندگی ناخن به گوشت ضعیفه.

ناخن‌های سفید امکان وجود مریضی‌های گوارشی، ریوی یا لنفوم (یه جور سرطان خون) رو نشون میدن.
ناخن‌های قهوه‌ای خبر از مریضی‌های هورمونی میدن.
لکه‌های کوچیک قرمز رنگ روی ناخن‌ها احتمال وجود مریضی‌های خودایمنی رو رو می‌سازند. در آخر اینکه قرمزی دور و بر ناخن‌ها می‌تونن نشون از درماتومیوزیت باشه.

۸- طول رگ‌های خونی بدن بسیار حیرت انگیزه!

باید بدونین که یه کودک در بدن خود حدود ۹۶ هزار کیلومتر رگ داره.

این بلندی در بزرگسالان حدود ۱۶۰ هزار کیلومتره.

۹- قلب زنان تندتر از قلب مردان می‌تپد

محققان کانادایی ثابت کرده‌ان که قلب زنان حدود ۱٫۷ تا ۲٫۳ ساعت سریع‌تر از قلب مردان فعالیت می‌کنه. یعنی هر دقیقه ۱۰ تپش بیشتر داره.

۱۰- کبد در بدن آدم بیشتر از ۵۰۰ وظیفه جور واجور رو بردوش داره

کبد رو شاید بشه پرمشغله‌ترین اندام داخلی آدم دونست. کبد که بزرگ‌ترین غده بدنه وظایف گسترده‌ای بردوش داره که از جمله می‌توان به دفع سموم، مقابله با عفونت‌ها، ذخیره ویتامین‌ها و انرژی، ترشح صفرا که ماده‌ای لازم واسه گوارشه و پاکسازی خون اشاره کرد.

بیشتر از یه لیتر خون در هر دقیقه از راه کبد فیلتر می‌شه. کبد در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌های بدن نقش داره. یه کبد سالم میتونه ۱۰۰ درصد باکتری‌ها و سموم رو قبل اینکه به جریان عمومی خون بدن راه پیدا کنن، از بدن دفع کنه.

باید بدونین تموم خون برگشتی از دستگاه گوارش که شامل مواد غذاییه اول به کبد می‌رود.

۱۱- اسید معده می‌تونه فلز رو آب کنه

یه آدم بالغ روزانه بین ۲ تا ۳ لیتر شیره معده تولید می‌کنه. شیره معده یه مایع گوارشی اسیدی و رقیقه که به وسیله غده‌های موجود در دیواره داخلی معده ترشح می‌شه. ازجمله موادی که در این شیره هست، هیدروکلریک اسیده. پی اچ شیره معده به دلیل وجود این اسید در حدود۱٫۵ هستش و غلظت هیدروکلریک اسید در اون ۰٫۰۳ مولاره. اسیدی با این غلظت می‌تونه فلز روی رو در خود حل کنه.

۱۲- پاهای آدم در روزای پرفعالیت حدود یه لیتر آب تولید می‌کنن

شاید باحال باشه بدونین که پاهای آدم حدود ۵۰۰ هزار غده عرق داره که می‌تونه روزانه یه لیتر عرق تولید کنن.