مطالب عمومی سری اول

بوستان گفتگو ؛ یک پارک‌آموزشی و بهشتی برای دوستداران گل و گیاه

بوستون گفتگو تهران این روزا میزبان هفدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، لوازم پارکی و صنایع وابسته. این نمایشگاه در بین روزای هشتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه از ساعت  ۱۰ تا ۲۱ پذیرای بازدیدکننده‌هاست.

نمایشگاه گل و گیاه که هر سال در بوستون گفت‌وگو برگزار می‌شه رو بهونه‌ای قرار دادیم تا شما رو با یکی از زیباترین پارک‌های تهران آشنا کنیم.
بوستون گفتگو به وسیله سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در محدوده شهرداری منطقه ۲ واقع در غرب تهران احداث و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ گشایش شد.

این بوستون که از شمال به مجموعه پل‌های تقاطع بزرگراه‌های شهید چمران و حکیم ، از جنوب به خیابون جواد فاضل، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به کوی نصر ختم می شه نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای منطقه و پر کردن اوقات فراغت مردم اجرا می کنه.

مساحت این بوستون ۱۴۴۵۸۰ متر مربعه که ۷ هکتار اون به کاشت ۱۰۰ گونه گیاه فصلی و دائمی اختصاص پیدا کرده.

 

رویش گلای لاله در بوستون گفتگو

 

در این بوستون تلاش شده با به کار گیری فرهنگ و معماری ملل جور واجور سبکهای طراحی دید جورواجور به شهروندان شناسانده شه.
طراحی کاشت بوستون هم تا حد امکان درست متناسب با شرایط اقلیمی منطقه س.

در محدوده این پارک محورهای ارتباطی به دو بخش پیاده جهت پیاده روی و تردد مراجعین و سواره در محدوده بغل دستی پارک تقسیم می شن.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مسیرها و معابر طوری طراحی شدن که امکان تردد صندلی چرخ دار هم در بیشتر مسیرای بوستون وجود داشته باشه. ایجاد فضاهای جورواجور با کاربری‌های متفاوت این فضا رو به یکی از بوستون‌های فرا منطقه ای زیبای تهران تبدیل کرده که گردشگران داخلی و خارجی زیادی رو جذب می کنه.

سبک‌های طراحی بوستون گفت‌وگوی تهران

یکی از ویژگیای بوستون گفتگو وجود سبکای زیاد طراحی در اون هستش که این امکان رو به مراجعه کنندگان میده تا از نزدیک با روشای پارکسازی کشورای جور واجور آشنا شن. از این رو میشه این بوستون رو به عنوان یکی از بوستانهای آموزشی معرفی کرد.

باغ ایرونی

کوشک واقع شده در باغ ایرونی بوستون گفتگو، یادآور معماری دوره قاجاریه واسه بیننده س.

طراحی و احداث باغ از دیر باز در فرهنگ ایرونی مطرح بوده و معماران ایرونی به دلیل برخورداری از طبع ظریف همیشه در ساخت باغهای قشنگتر شهره بودن.

خیلی از باغهای ایرونی از اصول قرینه سازی ، رنگبندی گله ها و گیاهان بهره مند بوده و از سبک و روش خاصی در مورد معماری باغ بهره مند هستن. حوض و آبنماهای زیاد به شکل مستطیل و دایره در این باغها احداث شده که همیشه با الهام از شکلای جور واجور چاه های آرتزین و چشمه آب معدنی در اونا از فواره استفاده شده.

کاشت درختان غیر به درد بخور در اونا به خاطر ایجاد سایه عادی بوده و بعضی وقتا در این باغها پرندگان خونگی یا اهلی شده نگهداری می شن.

در قسمت انتهایی این نوع باغ هم ساختمون کوشک قرار داره.
کوشک واقع در باغ ایرونی بوستون گفتگو معماری دوره قاجاریه رو واسه بیننده تداعی می کنه.

باغ انگلیسی

باغ انگلیسی

سبک باغسازی در انگلستان کم و بیش ناراحت از سبکای ایتالیایی و فرانسوی بوده و از اثر ایده های خاور دور هم بی بهره نیس.
در واقع میشه گفت باغهایی که در انگلستان ساخته می شن آمیخته ای از سبک انگلیسی و سبک باغهای خاور دور هستن.

در طراحی باغهای انگلیسی تلاش بر اینه که از ترکیب رنگها، کاشت درختان و درختچها با نظم ردیفی پشت سر هم استفاده شه.

این مقاله را هم بخوانید :   سینمای پر تعلیق؛ ۱۰ فیلم دیدنی برای طرفداران سبک فیلمسازی «دیوید فینچر» [قسمت اول]

فکر ایجاد پرچین در دور و بر باغا بر مبنای فلسفه ” همه طبیعت یه باغه ” از اون انگلیسی‌هاست. بخاطر این باغهای انگلیسی دارای پرچینهای قشنگتر از درختچهای شمشاد و مورد هستن و درختان زیبای راش هم در اونا هست.

در این باغها طرحهایی هست که با تکیه بر مساوی نبودن و ایجاد پرچینهای کوتاه ، حفظ درختان قدیمی و به کار گیری وسایل مدرن و تأثر از تکنیکهای پیشرفته قرن حاضر انگار در طبیعت دخل و تصرف کرده‌ان.

باغ ایتالیایی

مجسمه ای از حضرت مریم به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل جور واجور در بوستون گفتگو قرار داره.

از ویژگیای باغای ایتالیایی میشه به وسعت بالا ، تراس بندی ناراحت از سبکهای معماری ، همراه با مجسمه ها ، درختان ، درختچهای دائمی و گلکاریای حاشیه ای در فضای باز و کلا طرحهای دوران رنسانس اشاره کرد.

اینم بگیم ایتالیاییا از مساحتهای کوچیک بیشترین حد استفاده رو می کنن. در طراحی رعایت قرینه سازی مرسومه و حاشیه های زیبای گلکاری همراه با پرچینها جلب توجه می کنه.

بعضی وقتا باغها در دامنه یه تپه ساخته شده که این باعث بوجود اومدن پله های قشنگتر می شه.
در این باغها وجود آبشارهای بلند رو نمیشه ندیده گرفت. در قسمت میانی باغ ایتالیایی بوستون گفتگو ، مجسمه ای از حضرت مریم (س) که هدیه فرانکو شیروکی هنرمند ایتالیاییه که به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل جور واجور نصب شده.

باغ فرانسوی

باغ فرانسوی

باغ فرانسوی یعنی فضای بزرگی که از چند باغچه به اندازه های جور واجور، با به کار گیری مجسمه ها و آب نماها تشکیل شده.
فرانسویا به کار گیری مجسمه ها، گلدانای سنگی که بالاتر از سطح زمین قرار می گرفتن و درختان در دور و بر باغ و خیابانها رو جزئی از ترکیب یه باغچه می دونستن. ً تلاش داشتن که استیل منظم، همراه با تناسبهای هندسی و ترکیب رنگ گله ها رو رعایت کنن. اشکال هندسی در طراحی مانند گلکاری، چمن کاری، راهروهای شنی و به کار گیری شمشادهای پاکوتاه، بطور چشم گیری بکار گرفته شده.

امکانات پارگ گفتگو

  • زمین بازی: زمینی به وسعت ۴۹۱ متر مربع واقع در شمال آبنمای مرکزی با وسایل بازی واسه کودکان اختصاص داده شده.
  • زمینای اسکیت: دو زمین اسکیت به مساحت کل ۳,۴۰۷ متر مربع در قسمت شمالی کوشک ایرونی جهت استفاده علاقمندان در نظر گرفته شده.
  • رستوران: رستوران بوستون به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در مرکز بوستون ودر نزدیکی دریاچه محیطی دلپذیر واسه پذیرائی شهروندان محترم جفت و جور کرده.
  • مسجد: مسجد حضرت امام حسین (ع ) به مساحت ۱۷۰ متر مربع در شمال شرقی ساختمون اداری واقع شده.
  • آبنما: تعداد ۸ عدد آبنما در نقاط جور واجور بوستون به مساحت کل ۴۳۵ متر مکعب واقع شده.
    بیشتر ابنماها دارای فواره و نورافکن هستن.
  • سرویسهای بهداشتی: ۳ سرویس بهداشتی به مساحت کل ۱۳۴ متر مربع در نقاط جور واجور پارک قرار دارن.
  • کتابفروشی: غرفه ای در سمت شرق ساختمون کوشک جهت عرضه اجناس فرهنگی درنظر گرفته شده.

مرکز نمایشگاهی بوستون گفتگو

نشانی بوستون گفت‌وگو
تهران، بزرگراه شهید حکیم، خروجی شهید چمران جنوب