مطالب عمومی سری اول

چگونه در آشپزخانه خود باغچه پیتزا درست کنیم؟

کسی رو می‌شناسید که پیتزا دوست نداشته باشه؟ این غذای ایتالیایی خوشمزه در شکلای جور واجور طعم‌ها و شکل‌های جور واجور پخته و عرضه می‌شه و تقریبا همه سلیقه‌ها رو در بر می‌گیرد.

در کنار همه مواد تشکیل دهنده پیتزا، سبزیجاتی هم وجود دارن که عطر و بوی بسیار خوبی به اون می‌بخشن. بخاطر این، واسه اینکه سبزیجات تازه در اختیار داشته باشین و بتونین از عطر عالی اونا در پخت پیتزای خونگی‌تون بهره بگیرین، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب رو تا انتها بخونین.

در زیر روش کاشت شکلای جور واجور سبزیجات معطر در آپارتمون رو آموزش داده‌ایم و با امید به اینکه موردعلاقه‌تون قرار بگیره.
همراهمون باشین.

وسایل و مواد موردنیاز

  • گلدان‌های متوسط با زه‌کشی مناسب (داشتن حفر در زیر گلدان واسه پس دادن آب اضافه)
  • خاک گلدان ( نمونه‌های ارگانیک که کمترین کود رو در خود دارن)
  • بذر یا نشاء سبزیجات: جعفری، ریحان، ارگانو یا هر گیاهی که دوست دارین روی پیتزا بریزین. حتی می‌تونید بذر گوجه‌فرنگی یا فلفل قرمز هم در این باغچه بکارید.
  • آفتاب (بعضی از سبزیجات شدیدا محتاج نور خورشید هستن)

روش ساخت باغچه‌ی پیتزا

در اولین قدم باید ببینین که گلدان‌ها در انتهای خود حتما سوراخ داشته باشن. بعد، روی سطح سوراخ‌ها رو با پارچه توری (که امکان عبور آب رو داره) بپوشونین تا خاک از گلدان بیرون نریزد.

گلدان‌های پلاستیکی استفاده کرده و از شکلای جور واجور فلزی دوری کنین.

در مرحله بعدی، داخل گلدان‌ها رو با خاک پر کنین. البته چند سانتی‌متر از بالای گلدان رو خالی نگه دارین تا خاک هنگام آب دادن بیرون نرید.

روش کاشت سبزی با نشاء

نشاء سبزیجات رو درون خاک بذارین. اگه ریشه سبزیجات به هم چسبیده، خیلی آهسته و با دقت اونا رو از هم جدا کنین و بعد در خاک بذارین و مراقب باشین که بیرون نمانند و خشک نشن.

سبزیجاتی مثل آویشن، اورگانو، ترخون یا جعفری مستعد خم و آویزون شدن هستن. پس بهتره در لبه‌های گلدان کاشته شن. اما مثلا گیاهی مثل ریحات چون وایس تاده و عمودیه رو می‌تونید در وسط گلدان بکارید.

پس از کاشت سبزیجات، دور و بر اونا رو خاک بریزین تا مطمئن شید همه ریشه‌ها زیر خاک قرار دارن.

با دست‌ودل‌بازی به گلدان‌ها آب بدین تا اب اضافه از کف گلدان خارج شه.

این مقاله را هم بخوانید :   ۷ نکته ای که دست ها درباره سلامتی ما آشکار می کنند

روش کاشت سبزی با بذر

گلدان رو به ارتفاع دست کم ۱۵ سانتی‌متر از خاک پر و سطح اونو مرطوب کنین.

در حدود ۱۰ عدد بذر سبزی مانند بذر ریحان، شاهی، نعنا، تربچه و جعفری رو در هر گلدان بکارید. بهتره قبل از کاشت چند روزی بذرها رو بخیسانید. واسه انتقال، بذرها رو از آب خارج و به روی یکدست یا روزنامه قدیمی منتقل کنین تا نم اونا گرفته شه.

بیشتر این بذرها رو باید در سطح رویی خاک بکارید و به عمق نرید. به آرومی یه لایه نازک از خاک روی دانه ها اضافه کنین. روی تموم بذرهائی که کاشته می شن فقط دو برابر اندازه خودشون خاک ریخته شه.
اگه بیشتر از اندازه خاک بریزین بذرها خفه می شن و نمی تونن رشد کنن.

در اول رشد واسه آبیاری، یکدست یا گونی روی گلدان پهن کنین، طوری که روی سطح خاک رو بگیره بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنین. این کار رو ادامه بدین تا زمانیکه بذرها جوونه بزنن.

گلدان آماده شده رو دور از نور و در جای تاریک نگه دارین تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنن و پارچه آروم‌آروم بالا بیاد.

بعد از این مرحله، پارچه رو برمی‌داریم و مستقیما به گیاه آب می‌بدیم و در این مرحله گلدان رو در برابر نور قرار می‌بدیم. هر چی نور بیشتری به سبزی‌ها برسه بهتره.

مراقبت از باغچه‌ی سبزیجات

  • گلدان‌ها رو در کنار هم در محلی بذارین که آفتاب کافی به اونا بتابد. باید هر چند روز یه بار به سبزیجات آب بدین تا تشنه نمانند. هر سه هفته یه‌بار هم کود بدین. کودهای مایع واسه این سبزیجات مناسب‌تر هستن.
  • ریحان رو همیشه برداشت کنین تا دوباره برگ داده و بیشتر شه.
  • وقتی فهمیدین سبزیجات در حال خراب شدن هستن، اونا رو از گلدان الان خارج کرده و در گلدانی بزرگ‌تر بذارین.
  • شید و جعفری رو قبل اینکه گل بدن باید بچینید.
  • شید بهترین سبزی واسه پیتزای دریاییه.
  • پیازچه هم واسه روی پیتزا سبزی بسیار خوبیه.
  • به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به کار گیری کود زیاد می‌تونه روی طعم سبزی اثر منفی بزاره.