مطالب عمومی سری اول

ارز مسافرتی به ازای هر یورو ۱۱۸۰۰ تومان پرداخت می شود

ارز مسافرتی پس از مدتا تعلیق، دوباره استارت خورد. اما نه به قیمت قبلی بلکه ۲ برابر قیمت قبلی. بانک مرکزی دیشب اعلام کرد به مسافران بیرون مرز کشور، یه بار در سال ارز مسافرتی به صورت یورو پرداخت می کنه و دلار از سیستم پخش ارز مسافرتی حذف شد.
مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده رو به شعب بانکای عامل ارائه کنن می تونن واسه کشورای همسایه و مشترک‌ المنافع بیشترین حد ۵۰۰ یورو و واسه بقیه کشورها تا ۱۰۰۰ یورو با اندازه حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومن بخرن.

براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه شروع شده، ارز پرداختی به مسافران یوروه و دلار به خواهندگان پرداخت نمی‌شه. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از راه بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سروسامون، تجارت و پارسیان به اندازه بازار بلامانعه.

بر این پایه بانکا مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به اندازه بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته مثل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارن دست به کار شن.

هم اینکه لازمه مدارک مزبور به خاطر نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شه و اخذ تعهد کتبی از درخواست کننده مبنی بر خرید ارز فقطً از یه منبع مثل بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامیه.

مدارک فروش ارز مسافرتی عبارتند از: اصل گذرنامه معتبر ایران – کپی بلیط هوایی- کپی ویزای کشور مورد نظر بنا به مورد . کپی گذرنامه . اصل رسید واریز وجه مشکلات خروج از کشور- کامل کردن فرم فروش ارز مسافرتی.

خبر دیگه اینکه بانک مرکزی به صرافیای مجاز اجازه داد نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا برابر اون به بقیه ارزها بر مبنای اندازه بازار دست به کار شن. این بانک پیرو نامه موضوع دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز در اجرای تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران، به صرافیا اعلام کرد:

فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا برابر اون به بقیه ارزها به وسیله اون صرافی‌ بر مبنای اندازه بازار فقطً با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) علاوه بر موارد ٢٣ گانه اعلامی در نامه عمومی مورد اشاره با رعایت مقررات ارزی بلامانعه. باید اینم بگیم که ثبت اطلاعات در “سنا” مورد تاکیده و بازرسان بانک مرکزی عملیات صرافی در این مورد رو بررسی و در صورت نبود ثبت، برابر با مقررات برخورد خواهند کرد. اگه واسه دریافت ارز مسافرتی تا کنون اقدام  نکردین و با مشکلی مواجه شدید، به سایت بانک مرکزی مراجعه کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   سگی که می تواند سرطان را بهتر از آزمایشگاه ها تشخیص دهد

می تونیم بگیم که تخصیص ارز مسافرتی به مسافران کشورای همسایه و کشورهایی که نیاز به دریافت روادید ندارن، مثل گرجستان و ترکیه و لبنان، بازم ۵۰۰ یورو در ساله. اگه شما قبل از شهریور ماه ۹۷ نسبت به ارز مسافرتی اقدام کردین، امکان دریافت دوباره رو دارین. جالبه بدونین قیمت مشکلات خروج از کشور هم واسه بار اول، ۲۲۰ هزار تومن اعلام شده.  هنوز جزییاتی درباره ارز دانشجویی اعلام نشده. اما انگار پرداخت ارز دانشجویی دوباره از سر گرفته شه و مبلغ اون کمی کمتر از ۹ هزار تومن باشه. با این حال، ثبت نامه در سامانه نشا وزارت علوم الزامیه.