مطالب عمومی سری اول

آموزش ساخت ۱۰ ماسک خیار برای شادابی پوست در فصل تابستان

به کار گیری ماسکای خونگی واسه مراقبت از پوست، یکی از عادی ترین کارکرد آدما به خصوص در میان بانوان جوونه که بعضی وقتا بخشی از زمان اونا رو واسه تندرستی پوست در طول ماه، به خود اختصاص میده. ماسکای خونگی، پر از مواد طبیعی بازسازی کننده پوست هستن که مواد مغذی و معدنی رو به منافذ پوست میرسونه.

در ادامه، مجموعه ای به درد بخور از شکلای جور واجور ماسکای پوست که با خیار جفت و جور می شن رو معرفی می کنیم.
این ماسکا، واسه رفع بعضی از شکلای جور واجور جوش صورت، آبرسانی و کاهش چین و چروکای پوست به درد بخور هستن. اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به کار گیری ماسکای خیار نه شرط لازم و نه حتی شرط کافی واسه در اختیار داشتن پوستی جوون و صاف و سرحاله و باید زنجیره ای از عملکردها زیر نظر دکتر واسه مراقبت از پوست رو در نظر داشته باشیم.

در ماسکای خونگی، معمولا ماده شیمیایی استفاده نمی شه و هر ترکیبی که استفاده میشن، اصل طبیعی داره.
ترکیباتی معمولا استفاده می شه که حساسیت زا نباشه، تجویز خاص دکتر رو نیاز نداشته باشه و از میوه های پر از AHA بهره  می بریم که پر از مواد مغذی واسه تغذیه پوست هستن.

واسه جلوگیری از صرف هزینه های زیاد واسه خرید شکلای جور واجور و اقسام کرمایی که بعضی وقتا صحت کارکرد اونو نمیشه تشخیص داد و بعضی وقتا هم گواهی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان کشورمون رو نداره، پیشنهاد می کنیم به سبک طبیعی مراقبت از پوست و مو روی بیارین و در تابستون از این فرصت خوب استفاده کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که قبل از به کار گیری هر ماسکی، مقدار کمی از اونو روی بخشی از دست مثل ساق دست بمالید. اگه بعد از چند دقیقه، آثار حساسیات، التهاب، سوزش، خارش و قرمزی پوست رو مشاهده کردین، از استفاده ماسک دوری کنین و واسه بررسی بیشتر به دکتر پوست مراجعه کنین.

ماسک  خیار با معجون بلغور و عسل

اولین ماسکی که معرفی می کنیم، ماسک خیار واسه رفع بعضی از جوشای صورته که افراد بعضی وقتا واسه نابود کردن اون، از کرمای شیمیایی استفاده می کنن. ماسک صورت خیار که با بلغور جو دو سر جفت و جور شده باشه،‌ می تونه یه کارکرد طبیعی واسه رفع این رقابت گسترده باشه.

این ماسک واسه کسایی که پوستی چرب و مستعد جوش دارن، پیشنهاد می شه.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بلغور جو دوسر، واسه لایه برداری پوست صورت، مهم بود و نقش پاک کننده طبیعی واسه نابود کردن چربیای اضافی و سلولای مرده داشته و سطح پوست رو تمیز و شفاف می کنه.

وقتی این توانایی در کنار فاکتوری به نام خیار که نقش هیدراته کننده داره قرار میگیره، تازگی پوست رو به ارمغان می آورد. خاصیت ضد باکتریایی این ماسک و ضد عفونی اش، از جمله فواید به کار گیری این ماسکه.

روش درست کردن: کافیه نصف یه خیار تازه و یه قاشق غذاخوری پودر بلغور جو دوسر و مقداری عسل رو در دسترس داشته باشین. پس از پوست کندن خیار و پوره کردن اون، بلغور جو دو سر رو پودر کرده و عسل رو به اون اضافه کنین. اونا رو خوب مخلوط کرده و پس از شستن صورت خود با آب گرم و خشک کردن اون، مخلوط رو با نوک انگشتان به صورت دایره ای روی صورت بمالید.

دست کم بیست دقیقه صبر کنین تا ماسک روی صورت شما باقی مونده و بعد به آرومی با آب گرم و بعد آب تقریبا سرد، صورت رو بشورید.

ماسک صورت خیار و چند میوه

این ماسک که ترکیبی از خیار و میوه انگور، کیوی و توت فرنگی رو در ترکیب خود داره، واسه پاکسازی پوست بسیار موثره. کیوی یه منبع غنی از آلفاهیدروکسی اسیده و می‌تونه چربی زیاد پوست شما رو خیلی کم کنه و جوش‌های سرسیاه رو نابود کنه و رنگ چهره رو روشن کنه.

روش درست کردن: کافیه یه عدد کیوی متوسط و نصف یه خیار و چند دانه انگور یا چند عدد توت فرنگی در اختیار داشته باشین. اول کیوی و خیار رو پوست کنده و درون مخلوط کن بریزین. دانه های ریز درون کیوی می تونه به صورت خیلی سطحی، از پوست شما لایه برداری کرده و باعث نرمی و صافی پوست شه.
مخلوط کردن میوه ها باید به شکلی باشه که حالت چسبناک پیدا کنه.

در آخر، دو حلقه از خیار رو نگهداشته تا هنگام قرار دادن ماسک روی صورت‌تون این حلقه‌های خیار رو روی چشم‌های‌تون بذارین. واسه کسایی که حلقه های مشکی زیر چشمشون ایجاد می شه، حلقه های خیار، اکسیر خوبی واسه رفع این گود افتادگیه. چون PH خیار نزدیک به پوست صورته، در نتیجه پوست رو خوب تمیز و تغذیه می‌کنه و باعث آبرسانی به پوست می‌شه.

قبل از این‌‌که ماسک رو روی صورت‌تون بذارین، صورت‌تون رو با آب گرم بشورید و خشک کنین. بعد این ماسک رو به آرومی روی صورت‌تون به طور کامل ماساژ بدین. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنین و بعد ماسک رو با آب سرد از روی صورت‌تون پاک کنین.

معجون خیار و گلاب: راه حلی واسه کاهش تیرگی دور چشم

یه سری از آدما به دلیل خستگی،کم خوابی و سبک زندگی خاص، همیشه با تیرگی دور چشم مواجه می شن که صورتشون رو پیر نشون میده. واسه خلاص شدن از این حالت، خیار این اکسیر عجیب طبیعت، به کمک شما میاد. کافیه هفته‌ای سه تا چهار بار از دو حلقه خیار با پوست یا از پوست خیار به شکل نواری پهن استفاده کرده و در آرامش و به حالت خوابیده روی چشماتون بذارین.

پس از ۱۰ دقیقه صورت خود رو با آب سرد بشورید. البته اگه می‌خواهید واسه چشم‌ها سنگ تموم بذارین، از ماسک خیار و گلاب استفاده کنین.

روش درست کردن: شما به یه عدد خیار و چند قاشق غذاخوری گلاب ناب کاشون نیاز دارین. خیار رو با پوست رنده کرده و چند قاشق گلاب رو به اون اضافه کرده تا خیس بخوره. بعد این معجون رو روی پلکا و دور و بر چشم و گودی چشم بذارین و دست کم یه ربع صبر کنین. پلکا رو خوب بسته نگهدارین تا آب این ماسک وارد چشم نشه.

در آخر این ماسک رو با دستمال از روی چشما ورداشته و صورت خود رو با آب خنک بشورید. نقش گلاب در رژیم غذایی و سلامت بهداشت روح و جسم رو بخونین.

ماسکی واسه لایه برداری: معجون خیار و شکر

شکر سفید واسه سلامت مناسب نیس چه برسه به پوست! واسه  همین، از شکر قهوه ای واسه تولید ماسکی دیگه استفاده می شه.
، یه لایه بردار طبیعی بوده و باعث سرحالی و تازگی پوست می شه و جوونی دوباره به صورت شما می بخشه.

شکر قهوه ای یه لایه بردار طبیعی و موثره. به کار گیری این ماسک باعث سرحالی و تازگی پوست شده و جوونی دوباره ای به صورتتون می بخشه. مواد تشکیل دهنده این ماسک به طور کامل در دسترس و ارزون هستن.

شکر قهوه ای به دلیل نرم تر بودن (نسبت به شکر سفید) واسه پوستای حساس بسیار مناسبه. شکر قهوه ای نه فقط واسه پوست صورت، بلکه واسه پوست فرق سر هم مناسبه. خیلی از که از التهاب پوست سر رنج می بردن به این نتیجه رسیدن که به کار گیری شکر قهوه ای روی پوست سر قبل از حموم و شستن سر باعث سرحالی و سرزندگی موها می شه.

روش درست کردن: باید نصف یه خیار تازه و یه چهارم فنجون شیر و یه قاشق غذاخوری عسل و شکر قهوه ای رو باید مخلوط کنین. واسه این کار، خیار رو پس از پوست کندن، خوب له کنین تا پوره شه.
حالا شیر و عسل و شکر قهوه ای رو به طور کامل با هم مخلوط کنین و بعد مخلوط حاصل رو به پوره خیار اضافه کرده و با هم ترکیب کنین.

حالا صورت رو خود رو شسته و با هوله به آرومی خشک کنین. مخلوط خیار، شکر قهوه ای، شیر و عسل رو با نوک انگشتان و به صورت دایره ای روی صورتتون (به استثنای دور و بر چشم و دور لب) بمالید. پس از ۲۰ دقیقه یا پس از اینکه ماسک خیار و شکر قهوه ای خشک شد، صورتتون رو اول با آب گرم و بعد با آب سرد بشورید و با هوله نرم و تمیز خشک کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   نگاهی به انیمیشن آخرین داستان؛ شاهنامه فردوسی در کالبد انیمیشن [فجر ۹۷]

روش درست کردن: نصف یه خیار تازه و یه قاشق غذاخوری عسل بسه. واسه این کار، خیار رو پوست کنده و به صورت پوره در بیارین. حالا عسل رو به پوره خیار اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنین. صورت خود رو با آب گرم بشورید تا منافذ پوست باز شن. بعد صورتتون رو با یه هوله خشک تمیز کنین.

ترکیب خیار و عسل رو با نوک انگشتان، به آرومی و به صورت دایره ای روی صورت خود بمالید. اجازه بدین ماسک صورت خیار و عسل به مدت ۲۰ دقیقه یا تا وقتی که خشک شه روی صورتتون بمونه.

در آخر، صورت خود رو اول با آب گرم و بعد با آب سرد بشورید و با هوله ای نرم و تمیز خشک کنین. اگه جنس پوست تون خشکه، پس از به کار گیری ماسک، یه قطره روغن زیتون رو روی پوست صورت تون بمالید تا مرطوب شه.

ماسکی به درد بخور واسه سرحالی پوست دور چشم: خیار و ماست

روش درست کردن :‌ واسه به کار گیری این ماسک کافیه یه خیار متوسط رو بدون پوست رنده کنین و اونو با یه قاشق غذاخوری روغن گلیسیرین ترکیب کرده و به‌مدت ۲۰ دقیقه هر شب روی پوست خود بذارین. واسه جفت و جور این ماسک حتی می‌تونید از پوست خیار به تنهایی هم استفاده کنین. کافیه پوست خیار رو رنده کرده و با گلیسیرین مخلوط کنین.

اگه به دنبال ماسکی واسه رفع خشکی پوست هستین، از ترکیب خیار و شیر خشک استفاده کنین.

روش درست کردن: خیار رو پوست بگیرین و حلقه کنین، بعد شیر پرچربی که از یخچال بیرون آورده‌اید رو در کاسه بریزین و حلقه‌های خیار رو در اون بذارین. اجازه بدین حلقه‌ها واسه ۲۰ دقیقه در شیر استراحت کنن. بعد اونا رو روی پوست‌تون بچینید و ۲۰ دقیقه در حالت آرامش قرار بگیرین.

وقتی خیارها رو از روی صورت‌تون برداشتید، یه پنبه رو به شیر آغشته کنین و روی صورت‌تون بمالید. سری دوم این ماسک هم باید ۱۰ دقیقه روی صورت‌تون قرار بگیره تا اثرش رو روی پوست بزاره. سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنین.

معجون آووکادو و خیار: ماسکی واسه تغذیه پوست خشک 

آووکادو،‌ خواص بسیاری داره.

وقتی با خیار ترکیب شه، فواید بسیاری واسه تغذیه پوست و آبرسانی پوست داره.

روش درست کردن: آووکادو و خیار رو درون غذاساز یا مخلوط کن ریخته و عسل و ماست رو به اونا اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شده و ماده نرم و یکدستی انجام بشه.

این ماسک رو روی پوست صورت و گردن (بجز دور و بر چشما) به مدت ۱۵ دقیقه قرار داده و بعد با آب ولرم می شوییم. این ماسک عمیقا پوست رو تمیز و تغذیه کرده و منافذ بزرگ پوست رو پاکسازی می کنه.
از این ماسک هفته ای یه بار استفاده کنین. اگه پوست چرب دارین، از این ماسک طبیعی واسه حل مشکلاتتون استفاده کنین. یه عدد سفیده تخم مرغ  و چایخوری آبلیمو و نعناع رو نیاز دارین که در دسترس همه هست.

روش درست کردن: این مواد رو در مخلوط کن ریخته، هم بزنین تا به شکل پوره در بیاد، اون وقت اونو به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال بذارین تا خنک شه.
این مخلوط رو به استثنای چشم و نواحی دور و بر اون، با دقت و به آرومی روی صورت خود بمالید.

حدود ۱۵ دقیقه صبر کرده، بعد اونو اول با آب گرم و بعد با آب سرد بشورید. با به کار گیری این ماسک، پوست صورت از چربیای اضافه پاک شده، صاف، یکدست و لطیف می شه.

ماسک خیار و آووکادو با لبنیات

واسه جوانسازی و افزایش سرحالی پوست‌تون تو یه وقتی کوتاه چاره‌ای ندارین جز اینکه ماسک خیار و آووکادو رو با روشی جدید امتحان کنین. در بالا، درباره ماسک آووکادو صحبت کردیم. اما اینجا، ترکیبی جدید از یه ماسک طبیعی مهم رو معرفی می کنیم.  این ماسک تو یه وقتی کوتاه جوری نشاطی به پوست‌تون دهد که احساس کنین در مدت ۲۰ دقیقه، پوست شما جوون‌تر شده.

Image result for cucumber mask avocado

روش درست کردن: کافیه، نصف فنجون خیار رنده شده، نصف فنجون آووکادو رنده شده، یه عدد سفیده تخم مرغ و ۲ قاشق غذاخوری شیر تازه و پر چرب رو با هم ترکیب کنین تا خمیری یه‌دست آماده شه.

خمیر جفت و جور شده رو که سبز رنگه روی صورت‌تون بمالید و اجازه بدین به مدت نیم ساعت روی پوست‌تون بمونه. پس از گذشت این یه وقتی پوست‌تون رو با آب سرد بشورید.

ماسکی واسه رفع پیری صورت: معجون خیار و آلوورا و آبلیمو

آلوورا مثل آووکادو، خواص غذایی بسیاری داره و فواید مختلفی  واسه سرحالی پوست و مو داره.
آلوورا، در بازسازی پوست و مراقبت از اون در برابر علائم پیری زودرس بسیار موثره. ماسک خیار و آلوورا پر از آنتی اکسیدانه. این ماسک صورت خیار، چین و چروک و خطوط ریز روی پوست که به دلیل افزایش سن بوجود اومده ان رو کم می کنه.
ماسک خیار و آلوورا هم اینکه نقاط تیره به وجود اومده به وسیله افزایش سن رو از بین برده و اینجوری از تغییر رنگ پوست جلوگیری می کنه.

روش درست کردن: واسه جفت و جور این ماسک، بیشترین حد از نصف قاشق چایخوری یا ۵ قطره آبلیمو در جفت و جور این ماسک استفاده کنین. چون مقادیر زیادتر از اندازه اون می تونه باعث سوزش و تحریک پوست شما شه.
یه برگ آلوورا رو از پایه قطع کرده، اونو به طور کامل شسته و روی یه تخته سفت بذارین.

پوست کلفت خارجی رو جدا کرده و با یه قاشق ژل شفاف درون اونو خارج کنین. نصف یه خیار کوچیک رو پوست کنده، له کنین و با ژل آلوورا و آبلیمو خوب مخلوط کنین. حالا مخلوط خیار و ژل آلوورا و آبلیمو رو روی صورت خود بمالید. پس از ۲۰ دقیقه صورتتون رو اول با آب گرم و بعد با آب سرد بشورید.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ماسک خیار و آلوورا هیچوقت با پوست دور و بر چشم و دهن تماس نداشته باشه چون پوست این نواحی از صورت بسیار حساس و خشکه و از اونجایی که این ماسک سفت کننده س می تونه دلیل ایجاد خطوط ریز در این قسمت شه.

نکاتی درباره به کار گیری ماسک صورت خیار

در معرفی ماسکای صورت بالا، توجه شما رو به نکاتی جلب می کنیم:‌

۱) اگه می خواید که از خیاری در یخچال واسه جفت و جور این ماسکای طبیعی استفاده کنین، حتما اجازه بدین که دمای خیار، به دمای اتاق برسه.

۲) به خاطر جلوگیری از چکیده شدن ماسک خیار روی لباسا و کثیف شدن لباس، همیشه لباس کهنه روی لباس خود بذارین.

۳) قبل از به کار گیری هر ماسکی، اول تموم مواد آرایشی، کرم و لوسیون رو پاک کرده و صورت و گردن خود رو با آب بشورید. در صورت ضرورت می تونین از یه پاک کننده ملایم یا صابون هم استفاده کنین.

۴) به خاطر اطمینان پیدا کردن از این موضوع که ماسک صورت به لایه های عمیق تر نفوذ کرده و پوست رو تغذیه کرده، صورت رو با آب گرم (و نه آب داغ) بشورید یا از بخار آب استفاده کنین تا منافذ صورت باز شن.

۵) همیشه قبل از به کار گیری ماسک، صورت تون رو با هوله نرم خشک کنین.

۶) به خاطر کاهش پف و سیاهی دور چشم می تونین ۲ ورقه خیار تازه روی چشمون خود بذارین.

۷) بعد از شستن ماسک می تونین با به کار گیری گلاب منافذ پوست رو بسته و تازگیا و سرحالی دوباره اون کمک کنین.