مطالب عمومی سری اول

۷ نکته ای که دست ها درباره سلامتی ما آشکار می کنند

دستا یکی از اولین بخشایی از بدن هستن که آثار افزایش سن روی اونا رو می شه.
اما این عضو بدن می تونه بعضی از مشکلات جسمی رو هم نشون بده. پزشکان می گن وضعیت دستا می تونه به وجود اومده به وسیله بروز تغییراتی در هر نقطه از بدن باشه.

اینجا به ۷ نشونه ای می پردازیم که لازمه واسه حفظ سلامتی خود به اونا توجه داشته باشیم.

۱- قرمز شدن کف دستا

پزشکان می گن قرمز شدن کف دستا (یا التهاب کف دستا) می تونه از علائم مشکلات کلیوی باشه، مخصوصا اگه بیشتر از ۵۰ سال سن داشته باشین. این قرمزی معمولا در لبه خارجی کف دست به وجود میاد. دلیل احتمالی قرمزی کف دستا، بروز تغییر در توازن هورمونیه که باعث باز شدن عروق خونی می شه.
روماتیسم مفصلی هم می تونه از دلیلای قرمزی کف دستا باشه.

اگه فهمیدین بخشایی از کف دست هاتون قرمز شده، لازمه به یه دکتر مراجعه کنین تا دلیل اصلی اونو فهمیده باشین. علاوه بر این، تلاش کنین رژیم غذایی سالمی داشته باشین و از مصرف مشروبات الکلی دوری کنین.

۲- تعریق دستا

دلایل احتمالی زیادی واسه تعریق کف دستا هست:

  • تعریق شدید بدن

  • اضطراب

 

  • پرکاری غده تیروئید

 

 

در مورد تعریق زیادتر از اندازه و غیر طبیعی بدن می تونین از اجناس بهداشتی ضد عرق استفاده کنین. علاوه بر این می تونین با به کار گیری روشای درمانی با تعریق زیادتر از اندازه بدن خود مقابله کنین.

از مصرف مشروبات الکلی دوری کنین و تلاش کنین با روشای جور واجور (مدیتیشن و فوت وفن دم و بازدم) اضطراب خود رو کنترل کنین. اگه هیچ کدوم از راه ها موثر نبود حتما به یه دکتر مراجعه کنین.

۳- بی حسی یا سوزن سوزن شدن

بعضی وقتا بعد از بیدار شدن از خواب احساس می کنیم عضوی از بدن مون بی حس شده و وقتی اونو حرکت می دیم شروع به گزگز می کنه.
این مسأله معمولا فقط به دلیل اون اتفاق می افته که مدت زیادی به عصبای حسی فشار وارد می کنیم و احساس گزگز مربوط به وقتیه که عصبا دوباره به کار می افتن.

در بعضی موارد، این علائم در دستا می تونه نشونه مشکل جدی تری مثل استئوکندروئید گردنی، سندرم تونل کارپ، ترومبوز سیاهرگی، آسیب شبکه بازویی،  کم خونی و یا دیابت باشه. اگه بیشتر بدون دلیل مشخصی در ناحیه دستا دچار بی حسی میشین، به یه دکتر مراجعه کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   راهنمای ثبت نام رشته های بدون کنکور «دانشگاه پیام نور»

۴- خشکی دستا

شایع ترین علل خشکی پوست دستا کم شدن آب بدن و کمبود هورمون استروژن (هورمون جنسی زنونه) است که با شروع یائسگی شدید شدن می شه.
واسه جلوگیری از خشکی دستا، به مقدار کافی آب بخورین و از کرمای مرطوب کننده دست استفاده کنین. مصرف ماهیای چرب، دانه ها و مغزها رو در رژیم غذایی خود بذارین. واسه انجام درمان جایگزینی هورمون به دکتر مراجعه کنین؛ این کار به کنترل افت هورمون استروژن در بدن کمک می کنه.

۵- لرزش دستا

 

لرزش دستا یکی از شناخته شده ترین نشونه های مشکلات جسمی جدی ای مثل مریضی پارکینسون هستن. اگه دچار این مسأله شدید به یه دکتر مراجعه کنین. علاوه بر این، مصرف قهوه رو کم و از مشروبات الکلی دوری کنین چون این نوشیدنیا می تونن باعث لرزش دستا شن. دیگه دلایل احتمالی این مسأله، نگرانی و اضطراب شدیده.

۶- ضعیف شدن ناخنا

ضعیف شدن یا شکنندگی ناخنا می تونه از علائم کمبود زینک باشه. زینک ماده ای بسیار مهم واسه سلامتی بدنه؛ در درمان زخما مؤثره، به تقسیمات سلولی کمک می کنه و سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه.
مواد غذایی شامل زینک مثل جو، مغزها و گوشت رو در رژیم غذایی خود بذارین. علاوه بر این، پزشکان پیشنهاد می کنن اگه دچار کمبود زینک هستین از مکملای شامل این ماده استفاده کنین.

۷- چماقی شدن انگشتا

اگه انگشت هاتون مثل یه چماق و دفرمه شدن طوری که ناخنا و انگشت هاتون متورم هستن، این حالت معمولا در اثر کمبود اکسیژن در بدن اتفاق می افته. این مسأله می تونه نشونه مشکل جدی تری مثل سرطان ریه یا بیماریای قلبی باشه. اگه دچار این حالت هستین به یه دکتر متخصص مراجعه کنین.