مطالب عمومی سری اول

چرا زنان جوان نیز باید عارضه «روماتیسم مفصلی» را جدی بگیرند؟

شاید این تصور وجود داشت که آسیب «روماتیسم مفصلی» یا «آرتریت روماتوئید» باید در میان افراد پیر ظهور پیدا کنه اما وقتی که «لیدی گاگا»، دردهای طولانی مربوط به این مریضی رو در مورد خود رو ساخت، این پیام رو به همراه داشت که این آسیب می تونه در زنان جوون و سلامت هم دیده شه.
از اونجایی که آمار دچار شدن به «روماتیسم مفصلی» در بین زنان بیشتر از مردونه، بهتره مخاطبان خانوم ما حتما به ادامه این گفتار مراجعه کرده و صرفنظر از سن خود این موارد رو به خاطر داشته باشن.

تنها زنان سن بالا نیستن که به «روماتیسم مفصلی» گرفتار می شن

بهتره بدونیم که بیماریای مربوط به سیستم خودایمنی که در مواردی با درد شدید هم همراه هستن، دلیل فشردگی اندامای بدن شده و بعضی وقتا هم در مفاصل ورمایی رو به وجود میارن. اینجور دردهایی هیچ تبعیضی میان افراد قائل نشده و در هر سنی ظاهر می شن.

«روماتیسم مفصلی» بین دو تا سه برابر در جمعیت زنان، بیشتر از مردان دیده می شه و همونجوریکه گفته شد در هر سنی می تونه فرد رو گرفتار کنه.
یکی از کارشناسان رماتولوژی، به نام دکتر «رایت»، به مریضایی در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال تا بالای ۶۰ سال اشاره میکنه و دلیل شناخته شده رو واسه این گستردگی برنمی شمارد.

مشخص نیس که به چه دلیل زنان بیشتر از مردان به این آسیب گرفتار می شن

از دلایل و فرضیه های اصلی، جنبه های ژنتیکی و تغییرات هورمونی دونسته شدن. دکتر رایت اقرار می داره که گستردگی فراوون مریضی «روماتیسم مفصلی» بدون معنا نیس که در مردان دیده نمی شه.
علاوه براین همونجوریکه در مورد قبلی هم بدون گفته شد، در هر سنی، از دوران بلوغ تا بعد از یائسگی در بین زنان دیده می شه.

نشونه های این مریضی می تونن ناتواناییایی رو واسه فرد گرفتار به همراه داشته باشن

این آسیب با بعضی از نشونه های بسیار آزاردهنده از جمله احساس خستگی و درد همراه س و بعضی وقتا هم توانایی جنب و جوش رو از فرد گرفتار میگیره. دکتر رایت میگه بعضی از بیمارانش خود رو مثل رباتی تصور می کنن که روغن کاری نشده. بعضی وقتا هم ساعتا زمان میبره تا هنگام صبح قادر به حرکت دادن اندامای بدن خود باشن.

«روماتیسم مفصلی» تنها مفاصل رو تحت تاثیر قرار نمی ده

این آسیب همه بدن رو ناراحت می کنه.

این بدون معناست که تورم حاصل از آرتروز می تونه سلامتی قلب رو هم به خطر بندازه و در بین زنان، اولین عامل مرگ و میر هستش.
دکتر رایت عقیده داره که این آسیب باعث یه جور کم خونی به نام «آنمی» و ایجاد خستگی فراوون در فرد گرفتار می شه.

نشونه های اولیه این مریضی، کم کم یا به صورت یهویی ظاهر می شن

دکتر رایت میگه، «روماتیسم مفصلی» می تونه به یه باره یا به آرومی در افراد شکل گیرد. یکی از بیماران رایت بدون اینکه بدونه به این آسیب مبتلاست، هر روز درد بیشتری رو تجربه می کرد.
هم اینکه مریض دیگری هم داشت که یه روز صبح و به طور کامل یهویی به این آسیب دچار شدن پیدا کرد.
دکتر رایت از این مریضی به عنوان یه پدیده غیرمنتظره یاد می کنه که می تونه هر فردی رو گرفتار کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   زندگی حیوانی: سرگذشت دردناک جوان اهل کره شمالی پس از بارها ناکامی در فرار از کشور

و اما شما … قضیه رو جدی حساب نمی کنین

وقتی که کمردرد می گیرین شاید تصور کنین دلیل اصلی اون بلندکردن وسیله سنگینی باشه. یا احتمال داره بدون اینکه دردی رو در ناحیه مفاصل داشته باشین، تنها احساس خستگی کنین یا در مواردی هم اصلا مسئله رو جدی تلقی نکنین و همونجوریکه تموم مسئولیتای روزمره خود رو انجام می دید، خسته و خسته تر شید.

دکتر رایت اقرار می داره که بعضی سریع به مریضی خود پی می برن اما در بعضی از بیماران دو سال پس از شروع مریضی، اونو تشخیص میدن که این اتفاق بیشتر در میان جمعیت جوون تر میفته.

چه وقتی واسه مراجعه به دکتر مناسبه؟

مسلمه که بدون این دست اون دست کردن پس از احساس درد در زانوها نباید تصور کنین که به «روماتیسم مفصلی» گرفتار شدین اما اگه به مدت ۶ هفته یا بیشتر در مفاصل خود احساس درد، فشردگی و تورم می کنین حتما به دکتر مراجعه کنین. شاید دکتر به بررسی وضعیت این مریضی یا یه سریای دیگه از بیماریای وابسته به سیستم ایمنی مثل «لوپوس اریتماتوس» اقدام کنه.

در کل وضعیت خیلی خوبی رو تجربه نمی کنین، در مفاصل تون احساس درد دارین، خسته هستین و کمی هم تب دارین. بهتره تموم نشونه ها رو بی اهمیت تلقی نکرده و اونا رو جدی بگیرین چون که با نبود مراجعه به دکتر و در صورت دچار شدن به «روماتیسم مفصلی»، این مریضی به خودی خود برطرف نمی شه.

درمانای دارویی این آسیب چه هستن؟

واسه تشخیص آرتروز شاید دکتر تون واسه شما آزمایشای خونی رو تجویز می کنه تا اندازه آنتی بادیای موجود در بدن تون رو مورد بررسی بذاره. هم اینکه واسه بررسی چاله های احتمالی موجود در استخوانای تون، شاید اشعه ایکس رو هم پیشنهاد میده. درمان مریضی «روماتیسم مفصلی»، تا حد زیادی به اندازه جلو رفتن اون در بدن وابسته.

«داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی» مثل ایبوپروفن، می تونن در کم شدن اندازه درد موثر باشن. علاوه بر اینا قرصا و آمپولای دیگری هم وجود دارن که در طول روند درمان و به وسیله دکتر تجویز می شن.