مطالب عمومی سری اول

نه؛ همین لباس زیباست نشان آدمیت

روز گذشته طی مراسمی از لباسای بسیار زیبای کاروان ایران در رقابتای المپیک ۲۰۱۶ ریو رونمایی شد و چون بسیار قشنگتر و شکیل طراحی شده بود با استقبال خیلی از طرف کاربران، هنرمندان و ورزشکاران فعال در دنیای مجازی روبه‌رو شد.

وقتی که لباس بقیه کشورای شرکت کننده رو با این لباس مقایسه می کنیم میبینیم که ایران گوی سبقت رو از همه رقبا ربوده و با اختلاف بی سلیقه ترینه ممکن در بین تموم کشورای حاضر در ریوه. آخر مگه می شه تا این حد بد سلیقگی یا بهتر بگیم، کج سلیقگی در طراحی یه لباس به این مهمی صورت بگیره.
به قول یکی از دوستان که می گفت: “مادربزرگ من با اینکه سواد نداره مطمئنا طراحی بهتری می کرد”.

این جمله که به طنز در فضای مجازی پیچیده به طور کامل اثبات می کنه که حتی یه نفر هم از این البسه خوشش نیامده و نکته باحال تر اون هستش که این طرح و طراح اون در مناقصه پیروز شدن و خداراشکر که دوستان دیگه موفق نشدن به این افتخار بزرگ و توجه بسیار زیاد در دنیای مجازی نائل شن وگرنه معلوم نبود که کی میخواس جلوی ملت همیشه در صحنه رو واسه پایان دادن به اعتراضات بگیره.
البته همین حالا هم دوستان لطف کردن و از خجالت خانوم طراح در صفحه شخصی ایشون درآمدند.

به چه دلیل باید این لباس به این مهمی با دوربین موبایل باشه (به نقل از مسئولین فقط جهت رفع تکلیف و انداختن تقصیر گردن دیگه دوستان) و حقیقت بخوبی نمایان نشه. دوستان عزیز. کاربران فهمیده فضای مجازی. این لباسا خیلی هم خوبه و فقط کمی رنگ پیراهن خوب نیس که انشالله قراره که این مشکل هم رفع شه.
پس خیلی خودتون رو ناراحت نکنین. در اسرع وقت این رنگ پیراهن به سبز فسفری یا بنفش متالیک تبدیل می شه تا ایران حضوری نورانی در مراسم رژه المپیک ۲۰۱۶ داشته باشه.

جناب آقای هاشمی و دوستائی که درکنار ایشون زحمت کشیدید و خون دل خوردید تا بهترین لباس واسه کشور عزیزمون طراحی شه؛ واقعا باید به همتون خسته نباشین و خداقوت جانانه گفت و سوال کرد که واقعا می خواستین این جوری کاروان ما رو راهی بزرگترین فستیوال ورزش دنیا کنین؟ واقعا این نماد و بیان کننده فرهنگ کشور ماست؟ به قول استاد عامل (گزارشگر فهمیده و با علم کشتی) به شما می گیم: “خسته نباشی دلاور؛ خداقوت پهلوان!”

کمی از طنز خارج میشیم و حال در زیر اتفاقاتی که از دیروز و پس از رونمایی از لباس رژه گروه اعزامی به برزیل اتفاق افتاد رو به خلاصه مرور و به بررسی اون می پردازیم.

(تصویر لباس روز رژه کاروان ورزشی ایران در رقابتای المپیک ریو)

اقرار کمیته ملی المپیک به بد سلیقگی در طراحی لباس روز رژه

رونمایی از لباس کاروان اعزامی ورزشی ایران به رقابتای المپیک و پارالمیپک ۲۰۱۶ ریودوژانیروی برزیل که دیروز انجام شد، موجی از انتقادات رو میان کاربران دنیای مجازی ایران به همراه داشت. انتقاداتی که به اندازه ای گسترده بود که ظرف چند ساعت پس از این رونمایی، ساعت ۲۰ دیشب، کمیته ملی المپیک رو با ارسال بیانیه ای، به عکس العمل وا داشت.

کم تر از دوازده روز به برگزاری امنیتی ترین دوره رقابتای المپیک در شهر ریو برزیل زمان باقیه و کم کم، بیشتر از ۱۰ هزار ورزشکار این رقابتا جلای وطن کرده و خود رو به این شهر می رسونن. در ایران هم، چشما منتظر مرداد داغ ۹۵ هستش که هنرنمایی ورزشکاران ایرونی به خصوص در رشته های مدال آور کشتی و تکواندو و وزنه برداری رو ناظر باشن.

با این وجود، اما عصر دیروز در میدون ورزش کشور، خبر مهم تری از انتخاب برترینای لیگ برتر فصل ۹۴-۹۵  در برج میلاد به گوش رسید که درخشش ملی پیدا کرد.

روز گذشته در مراسمی، از لباسای جور واجور کاروان اعزامی جمهورری اسلامی ایران به رقابتای المپیک تابستونی ریو دوژانیروی برزیل ۲۰۱۶ رونمایی شد.
این مراسم در حالی برگزار شد که مراسم بدرقه کاروان ایران در این دوره از رقابتا، هفته گذشته در نهاد ریاست جمهوری با حضور حسن روحانی و مسئولان ارشد برگزار شده بود.

رونمایی از لباس کاروان ورزشی ایران در المپیکی که سیزده روز دیگه برگزار می شه، با حضور کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک و مقامات ورزشی و فعالان هنری و رسانه ای صورت قبول کرد.
در این مراسم از لباس آقایون و خانمای ورزشکار و گرمکن اونا که به وسیله شرکت “لی نینگ” آماده شه، رونمایی شد.

ساعتی پس از منتشر کردن تصاویر رونمایی از لباسای کاروان ورزشی ایران در رقابتای المپیک امسال، موجی از انتقادات به طرح و رنگ و استایل این لباسا، فضای جامعه اطلاعاتی کشور رو تحت تاثیر قرار داد. انتقادات به حدی بود که شبکه های خبری از تلگرام تا اینستاگرام و سایتا رو به عکس العمل واداشت و تحلیل مختلفی در نقد ساختار طراحی ، رنگ و دوخت لباسا منتشر شد.

کیومرث هاشمی در این مراسم گفته بود که کمیته ملی المپیک به عنوان متولی اعزام کاروان به المپیک کارایی رو انجام داد. یکی از نگرانیا البسه بوده.
جفت و جور البسهای تخصصی جزو وظایف فدراسیونه اما واسه لباسای عمومی مذاکراتی رو با شرکتای جور واجور داشتیم و به دنبال این بودیم هزینه جفت و جور لباس رو متحمل نشیم. در آخر با “لی نینگ” قرارداد رو بستیم و هیچ هزینه ای از طرف ما پرداخت نشد.
البته اولویت ما شرکتای داخلی بودن اما در آخر به “لی نینگ” رسیدیم. هزار و یه قرن ورزشی که هره ۱۸ تیکه( در کل ۱۹۰۰۰ تیکه) است رو واسه ما جفت و جور کردن .

حتی ما هزینه گمرک رو هم پرداخت نکردیم. چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومن هزینه کردن که شامل جفت و جور البسه، گمرک و ایاب و ذهابه. باید از شرکت “لی نینگ” و نمایندگان اونا تشکر کنم.

هر چند بنا به گفته های دبیر کل کمیته ملی المپیک کشورمون، از بیت المال واسه طراحی، دوخت و تولید این البسه ورزشی هزینه نشده و اسپانسر، هزینه ها رو متقبل شده، اما سطح انتقادات ملی که به وسیله اقشار جور واجور مردم و رسانه ها ظرف ۲۴ ساعت گذشته علیه لباسای رونمایی شده بد شکل و بد دوخت به راه افتاد به حدی بود که روابط  عمومی کمیته ملی المپیک رو به منتشر کردن بیانه مجبور کرد.

(بیانیه کمیته ملی المپیک، ساعاتی پس از انتقادات گسترده درباره البسه کاروان ایران در المپیک ریو)

بیانیه ای کمیته ملی المپیک که ساعت ۲۰ دیشب منتشر شد به این توضیح بود:

“نظر همه مردم به عنوان طرفداران اصلی ورزش برامون مهمه و بخاطر اینم با دستور موکد رئیس کمیته ملی المپیک در اولین فرصت نسبت به اصلاح موارد مطرح شده اقدام می شه.
حالا خوبیش اینه در البسه ورزشی و با نظر متخصصین از رنگ و طرح ایرونی و اسلامی و برندی با کیفیت و ایده آل استفاده شده که رضایت خوبی رو هم بهمراه داشته اما در بخش لباس فرم مراسم رژه که انتقاداتی رو در بر داشت مقرر شد تا در اسرع وقت اصلاحات لازم صورت پذیرد.

در ادامه این بیانیه اومده: هر چند البسه از کیفیت خوبی برخورداره اما در بحث طراحی، ست کردن و هماهنگ سازی رنگها مخصوصا رنگ پیراهن سلیقه خوبی استفاده نشده که شک نداشته باشین اصلاح می شه.
بدیش اینه عکسی که در رسانه ها مخصوصا فضای مجازی در حال انتشاره عکسیه بی کیفیت که به وسیله دوربین موبایل گرفته شده و به دلیل به کار گیری مانکن ثابت شکل و فرم بدی رو نمایان می سازه.

این مقاله را هم بخوانید :   راهنمای ثبت نام رشته های بدون کنکور «دانشگاه پیام نور»

با تموم این تفاسیر اعلام می کنیم انتقاد پذیر هستیم و اصلا اصراری بر بی خطا بودن تصمیمات و فعالیتامون نداریم. پس هر چند فرصت زیادی واسه سفارش لباس جدید نداریم اما طبق خواست همه مردم در فرصت باقیمونده با همفکری گروه دیگری از طراحان، تغییرات لازم رو در این مورد میدیم تا به لباس فرمی تقریبا مناسب برسیم.”

این واسه اولین بار در تاریخ حضور کاروان ورزشی ایران در رقابتای المپیکه که لباس در نظر گرفته شدن واسه کاروان مخصوصا واسه مراسم رژه که میلیاردها نفر در سراسر جهان اون مراسم رو به طور زنده در ۱۵ مرداد ماه تماشا می کنن، تا این اندازه با انتقادات گسترده به خصوص در فضای مجازی ایرانیان رو به رو می شه.

درباره این بیانیه و انتقاداتی که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، فضای جامعه اطلاعاتی کشور و رسانه ها رو به خود اختصاص داد، مطالبی قابل تامله:

چند سوال از کمیته ملی المپیک

 

۱-کمیته ملی المپیک در بیانیه ای که در جواب به حجم گسترده انتقادات واصله ظرف دیروز منتشر کرد، به این موضوع تاکید داشت که در بحث طراحی، ست کردن و هماهنگ سازی رنگا به خصوص رنگ پیراهن، بدسلیقگی انجام شده و این موضوع در بیانیه به به روشنی تصریح شده.
حال جای شگفتیه که به چه دلیل کمیته ملی المپیک با سازمانی عریض و طویل و در اختیار داشتن کارشناسان در میدونای جورواجور، این موضوع به طور کامل ساده در طراحی و دوخت لباسی که قراره هویت ورزشکاران ایرونی رو در با شکوه ترین رژه ورزشی دنیا به نمایش گذارد رو با کم توجهی حرفه ای همراه کرد؟ در مجموعه کمیته ملی المپیک، قبل از رونمایی از این البسه که اینجور سطحی از انتقادات رو به دنبال داشت، فرد یا آدمایی نبودن که قبل از رونمایی، این مسائل رو به مسئولان تذکر بدن؟

۲-جای شگفتیه که در ایران با این همه طراحان مد و لباس که در سطوح تخصصی، لباسای ایرونی و اسلامی و مدرن رو طراحی و تولید می کنن و بارها افتخار آفرینی در مراسم مد و لباس بیرون مرز کشور به دست آوردن، به چه دلیل در طراحی اینجور البسه مهمی به ارائه نظر در فاز طراحی دعوت نشدن و حتی  به چه دلیل از بعضی از اونا در مراسم پیش رونمایی دعوت بعمل نیومد تا کار آسیب شناسی تخصصی شه؟ شک نداشته باشین به کار گیری کارشناسان تخصصی طراحی مد و لباس کشورمون می تونست اینجور چالشای فنی و طراحی که در البسهای کاروان ورزشی ایران مشاهده می شه رو کم تر و تا حدودی بر طرف می کرد.

۳-کمیته ملی المپیک کشورمون در بیانیه خود یادآور می شه که هر چند فرصت زیادی واسه سفارش لباس جدید در اختیار نداره، اما همه تلاش خود رو متمرکز می کنه تا با تغییر طراحی لباس، به فرمی مورد نظر کارشناسان رسیده و اونو دوباره رونمایی کنن. این جا هم باز سوال دیگه مطرح می شه که وقتی از ۴ سال پیش ما می دونستیم که به هر حال تعدادی ورزشکار ایرونی در رقابتای المپیک ریو برزیل ۲۰۱۶ در تاریخی خاص اعزام می شن و البسه ورزشی و البسه روز رژه نیاز دارن، به چه دلیل زودتر کار طراحی و دوخت و تولید این البسه انجام نشد که نیاز به اعمال تغییرات در دقیقه ۹۰ باشیم؟ به چه دلیل برنامه ریزی کمیته های مربوط به این موضوع در کمیته ملی المپیک به شکلی هدایت نشد که در فاز طراحی، دوخت ، تولید، اصلاح، پیش رونمایی و رونمایی، از کارشناسان زبده دعوت شه تا در فراغ بال، به ارائه نظرات و پیشنهادات پرداخته تا محصول پایانی، فاخر و با کم ترین اشکالات ظاهری همراه شه؟

۴-کمیته ملی المپیک که کار مدیریت و هماهنگی بالادستی امور ورزش کشور جهت شرکت در بزرگ ترین اتفاق ورزشی جهان رو که هر ۴ سال یه بار برگزار می شه رو دوش داره، باید مظهر نظم، دقت، کار کارشناسی و تخصصی و منظم باشه تا محصول این رفتار سازمانی رو در حضور موفق کارون ورزشی ایران در رقابتا و افتخار آفرینی فرزندان وطن تماشاگر باشیم. همه میدونیم که با در نظر گرفتن مشکلات مالی دولت در چند سال گذشته، خیلی از برنامه ها به واسطه تنگناهای مالی با اهداف در نظر گرفته شده فاصله داشت. اما این موضوع ما رو از موضوع مهم برنامه ریزی و راه و روش شایسته سالاری و تخصص گرایی در عملکردا و اقدامات فنی و ستادی غافل نمی کنه. انتظار میره کمیته ملی المپیک آسیب شناسی بهتری واسه این موضوع مهم در دستور کار قرار می داد تا در دوازده روز به برگزاری مراسم افتتاحیه و رژه ورزشکاران، با این رقابت جدی مواجه نمی شدیم و هزینه سازی و اتلاف هزینه های مادی و الهی انجام نمی شد.

به هر حال، براساس اون چه از بررسی کامنتای کاربران ایرونی درفضای مجازی و مطالب انتقاداتی مطرح شده بین مردم درباره این رونمایی میشه برداشت کرد، نبود تمایل عمومی از نوع طرح و رنگ و دوخت البسه کاروان ورزشی ایرانه که با تایید کمیته ملی المپیک هم همراه شد.
با امید به اینکه این تجربه تلخ، درس خوبی واسه دوره های بعد باشه که همونجوریکه واسه قهرمانی و طلا المپیک برنامه ریزی ۸ ساله صورت میگیره، کارایی عملیاتی و فنی و تخصصی چند بعدی حضور در المپیک هم با نگاه حرفه ای منظم و با به کار گیری مشاوران کارآزموده صورت بگیره تا برنامه ریزی و تخصص مداری، به فرهنگ ورزش قهرمانی و ورزش همگانی ایرانیان تبدیل شه.

به هر صورت ورزش ایران در چند سال گذشته شرایط سختی رو پیش رو گذاشته و با امید به اینکه نتیجه تلاشا، تکرار مدال بیاری تاریخی المپیک ۲۰۱۲ لندن و حتی بیشتر باشه. به هر حال کف آرزویای ملی، تعداد مدالای المپیک دوره قبل میشه که با امید به اینکه تا ۳۱ مرداد که بازیا ادامه داره، سرود ایران بارها در دهکده بازیا نواخته شه.

شک نداشته باشین المپیک ریو برزیل از نظر فنی، ساختار، عملیاتی، طراحی،برنامه ریزی باری کمیته ملی المپیک درسای خوبی رو در این چند سال داره که ره توشه اونا واسه المپیک ۲۰۲۰ ژاپن میشه. المپیک امسال، سبز ترین المپیک تاریخ میشه و برنامه “پلن سبز” این رقابتا که یه چند وقت پیش منتشر شد، می تونه پیشرفت ورزش ایران رو هم در میدونای جور واجور به همراه داشته باشه. در کل ریو ۲۰۱۶ رو باید مدرسه علم اندوزی و فناوری و برنامه ریزی دونست و یافته ها رو نوشته شده و به نسل بعدی انتقال داد.